12بیماری پوستی شایع در کودکان را بهتر بشناسید

 با وجودی که پوست کودکان از حساسیت زیادی برخوردار است اما وقتی مانند پوست آدم های بالغ در مواجهه با بسیاری از شرایط فیزیکی خاص قرار می گیرد با خطر آسیب مواجه می شود، اما باید تاکید کرد که در تمام بیماری ها نباید پزشک کودک خود باشید.
 
به گزارش ایرنا، بیشتر کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت معتقدند کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماریهای ویروسی پوستی هستند که
 
سرخک و سرخچه در صدر این بیماری ها قرار دارند.
 
به گفته این کارشناسان بیماریهای ویروسی دیگری در بین کودکان وجود دارند که با علائم و تظاهرات پوستی تب، گلو درد، راش و ضایعات پوستی بروز می کند.
 
به اعتقاد متخصصان پزشکی وزارت بهداشت بزرگسالان کمتر به بیماریهای پوستی ویروسی مبتلا می شوند چرا که بدن آنها در مقابل میکروب و ویروس ها ایمن تر هستند.
 
اگر تاکنون در مورد خارش، تاول یا قرمزی پوست فرزندتان از خود سئوال پرسیده اید که اینها نشانه های بیماری، آلرژی، یا گرما و سرما هستند با خیر بدانید که بیشتر اوقات این علائم زیاد اهمیت ندارند و به راحتی درمان می شوند اما همیشه باید با پزشک مشورت و درمان درست را بیابید.
 
 
 
** کچلی یا ˈکرم حلقه ایˈ از بیماریهای پوستی شایع در کودکان
 
علت این بیماری قارچی است که از پوست و بافت مرده و ناخن تغذیه می کند، این عفونت دچار برآمدگی، قرمزرنگ و سپس تبدیل به حلقه ای قرمز می شود و شروع به خارش کرده و تاول می زند و دور آن پوسته پوسته می شود.
 
این بیماری با تماس پوست - به- پوست بین حیوان و انسان منتقل می شود و همچنین بچه ها با استفاده مشترک از حوله و وسایل ورزشی به این بیماری مبتلا می شوند که درمان آن با کرم های ضدقارچ صورت می گیرد.
 
 
 
** پوست سرخی یا بیماری پنجم
 
یک بیماری واگیردار و معمولا ملایم است که بعد از چند هفته خوب می شود، بیماری پنجم با نشانه های شبه آنفلوانزا شروع می شود سپس صورت فرد قرمز و بدن شروع به خارش می کند.
 
سرفه و عطسه موجب گسترش آن می شود که با استراحت، مصرف مایعات و مسکن درمان که توصیه می شود در این شرایط به بچه ها آسپیرین ندهید.
 
 
 
** آبله مرغان
 
این بیماری که زمانی بسیار شایع بود ولی به دلیل تزریق واکسن آبله مرغان این روزها کمتر شده است.
 
این بیماری بسیار واگیردار است و به راحتی پخش و روی تمام بدن جوش ها و تاول های آبکی و قرمزی می گذارد که همراه با خارش زیاد هستند.
 
جوش ها طی چند مرحله اول پر آب می شوند، می ترکند، خشک و پوسته پوسته می شوند که این بیماری می تواند بسیار جدی شود.
 
 
 
** زرد زخم
 
این بیماری از یک باکتری ایجاد می شود و روی پوست تاول های قرمز و دردناک می زند، این تاول ها ممکن است باز شوند و آب بدهند و پوسته زرد یا قهوه ای بزنند، این بیماری با تماس نزدیک و یا استفاده مشترک از حوله و اسباب بازی پخش می شود که زخم های این بیماری ممکن است در تمام بدن به خصوص دور دهان و بینی ظاهر شوند.
 
خاراندن تاول ها باعث می شود که به قسمت های دیگر بدن هم سرایت کند که با قرص یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود.
 
 
 
** زگیل
 
یک ویروس موجب ایجاد این برآمدگی های بی درد و بی ضرر، ولی بدشکل می شود، زگیل به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند که اگر کسی با این ویروس به چیزی دست بزند، به راحتی این بیماری را پخش می کند.
 
زگیل بیشتر روی دست و انگشتان ظاهر می شود که برای جلوگیری از گسترش زگیل، نباید آنها را دستکاری کند بلکه باید آنها را با چسب زخم پوشاند هرچند بیشتر زگیل ها خود از بین می روند.
 
 
 
**عرق سوز یا تب عرق گز
 
علت اصلی ایجاد عرق سوز بسته شدن مجاری عرق است که بیشتر با جوش های کوچک صورتی یا قرمز خودش را نشان می دهد و روی سر، گردن و شانه نوزادان دیده می شود.
 
وقتی والدین به نوزاد لباس زیادی می پوشانند و او را خیلی گرم می کنند، نوزاد عرق سوز می شود که بهتر است در هوای گرم یک لایه کمتر از لباس والدین به تن داشته باشند.
 
 
 
** آماس پوست در اثر تماس
 
پوست بعضی از بچه ها بعد از دست زدن به غذا، صابون یا گیاهانی مانند پیچک سمی، سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد که این ورم معمولا 48 ساعت پس از تماس با آن شکل می گیرد.
 
این بیماری در موارد خفیف قرمز یا دچار خارش می شود که در موارد وخیم ورم، تاول، قرمزی و تاول های بزرگ بوجود می آید که این ورم بعد از یکی دو هفته از بین می رود.
 
 
 
** بیماری دست، پا و دهان
 
این بیماری با وجود نام ترسناکی که دارد و در میان بچه ها شایع تر است با تب آغاز و جوش های دردناک و بدون خارشی دور دهان می زند، تاول هایی روی دست ها و پاها و گاهی روی باسن دیده می شود که با سرفه، عطسه و پوشک گسترش می یابد.
 
گفته شده این بیماری جدی نیست و معمولا خودش بعد از یک هفته از بین می رود.
 
 
 
** اگزما
 
بچه های آسیب پذیر نسبت به اگزما ممکن است آسم یا آلرژی های دیگری هم داشته باشند هرچند دلیل اصلی اگزما مشخص نیست ولی بچه هایی که به آن مبتلا می شوند دستگاه ایمنی حساسی دارند.
 
والدین باید مراقب خشک شدن پوست و خارش شدید آن باشند که بعضی بچه ها با این بیماری بزرگ می شوند و در دوره رشد موارد خفیف یا ملایم آن را تجربه می کنند.
 
 
 
** کهیر
 
خیلی چیزها می توانند موجب این نوع برجستگی ها روی پوست شوند که معمولا با خارش و سوزش همراه هستند که استفاده از داروهایی مانند آسپیرین و پنی سیلین می توانند موجب بروز کهیر شوند.
 
تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی و افزودنی های غذاها، گرما و سرما و گلودرد میکروبی ممکن است کهیر بیاورد که در قسمت های مختلف بدن ممکن است ظاهر شود و چند دقیقه یا چند روز طول بکشد.
 
گاهی فقط آنتی هیستامین آن را درمان می کند می تواند نشانه مشکلات جدی باشد و با مشکل تنفسی یا ورم صورت همراه باشد.
 
 
 
** مخملک یا تب سرخ
 
مخملک یک گلودرد میکروبی که همراه با جوش است و شامل گلودرد، تب، سردرد، دل درد و ورم غدد گردن و بعد از یکی دو روز، جوش قرمزی با بافت کاغذ سنباده ظاهر می شود.
 
این بیماری بعد از یکی دو هفته جوش ها از بین می روند که بسیار واگیردار است و به احتمال زیاد با آنتی بیوتیک خیلی زود خوب می شود.
 
 
 
** سرخجه یا بیماری ششم
 
بیماری ششم، یک بیماری ملایم است که نامش از لیست شش بیماری پوستی شایع در کودکان گرفته شده است.
 
بچه ها 6 ماهه تا 2 ساله بیشتر احتمال مبتلا شدن به آن را دارند که بعد از چهار سالگی خطر ابتلا به آن کم است که با یک سرماخوردگی آغاز شده و چند روز بعد تب کودک بالا می رود که ممکن است موجب تشنج در او شود.
 
با قطع ناگهانی تب این بیماری تاول ها با جوش های کوچک و صاف صورتی و برجسته روی سینه و پشت و سپس دست ها و پاها ظاهر می شوند.

 



تاريخ : سه شنبه 13 مرداد 1394برچسب:12بیماری پوستی شایع در کودکان را بهتر بشناسید،اطلاعاتي راجع به بيماريهاي رايج کودکان،مشکلات شایع پوستی،کبودی،شوره سر،اگزما،کهیر،زردزخم،گزش حشرات،شپش و شپشک،میلیا،عرق جوش،گال یا جرب،تب های عفونی همراه با علایم پوستی، آبله مرغان،سایر بیماریهای عفونی،دیفتری،سل یا توبرکلور، کزاز، آی کیدو کی شین کای, آموزش آی کیدو کی شین کای, آی کیدو کی شین کای قدرتمندترین آی کیدو دنیا, آی کیدو کی شین کای پیشرفته ترین آی کیدو جهان, محمد شاملو دان 10 آی کیدو کی شین کای, محمد شاملو بهترین شیهان آی کیدو ایران , آی کیدو, آموزش آی کیدو, آی کیدو به صورت خصوصی, آی کیدو را یاد بگیرید, از خود دفاع کنید, دفاع شخصی, بهترین ورزش دفاع شخصی, آی کیدو خصوصی, آی کیدو با بهترین مربی, آموزش آی کیدو با بهترین مربی ها, آی کیدو, آموزش آی کیدو, آی کیدو به صورت خصوصی, آی کیدو را یاد بگیرید, از خود دفاع کنید, دفاع شخصی, بهترین ورزش دفاع شخصی, آی کیدو خصوصی, آی کیدو با بهترین مربی, آموزش آی کیدو با بهترین مربی ها, | 6:31 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


اطلاعاتي راجع به بيماريهاي رايج کودکان/قسمت اول: مشکلات شايع پوستي

 

نويسنده:دکتر شانتي گاس
مترجم:دکتر امين عطاران زاده

درحالي که نبايستي در همه ي بيماري ها ،پزشک کودک خود بشويد ،اما اطلاعات مختصري در مورد بيماري هاي شايع کودکان جهت اقدامات لازم و ارجاع به پزشک لازم مي باشد .

مشکلات شايع پوستي

کبودي :يک لکه ي آبي روي پوست ، ناشي از افتادن يا ضربه ممکن است ايجاد شود اين حالت به علت خونريزي زيرپوستي مي باشد .هيچ درمان خاصي لازم نبوده ولي در صورت امکان مي توان از کمپرس آب سرد بلافاصله پس از کوفتگي استفاده کرد .اگر کودک پس از ضربات خفيف هم دچار کبودي مي شود بايستي با پزشک سريعاً مشورت کرد .
ساييدگي :ساييدگي پوست در نتيجه تحريک به وسيله ي مالش لباس ها مخصوصاً کهنه هاي زبر يا لباس پشمي بر پوست و يا تميز کردن بچه پس از مدفوع کردن به روش غير ملايم ايجاد مي شود .اين حالت مي تواند در مناطق مرطوب مثل چين گردن ،زير بغل يا ميان پا مخصوصاً در بچه هاي چاق به وجود آيد .ساييدگي را مي توان به سادگي توسط خشک نگه داشتن اين مناطق ،خنک نگه داشتن در تابستان ،استفاده از پودر بچه و استفاده از پارچه نرم جهت کهنه ، پيشگيري نمود .با استفاده از پيش بند مي توان از ساييدگي گردن و چانه به وسيله ي لباس هاي پشمي جلوگيري کرد محلول ها و کرم هاي مسکن را مي توان براي اين مناطق استفاده کرد .
قشر سر نوزادي :برخي از بچه ها در قسمت بالاي سرخود قشر خشک شده قهوه اي رنگ را خواهند داشت .اين لايه به علت ترشح طبيعي از فوليکول هاي مو و پوست مي باشد .بهترين راه بر طرف نمودن آن ها ، شستن و برس کشيدن ملايم با يک برس بسيار نرم پس از هربار حمام کردن مي باشد .اگر اين قشر تشکيل شد،نبايستي سعي کنيد آن را بکنيد .به راحتي مي توان با شستن سر به وسيله ي صابون و يا شامپو يک يا دو بار در روز اين قشر را از بين برد .اين قشر به تدريج به وسيله ي شستن و برس زدن آرام در عرض چند روز از بين خواهد رفت .استفاده از روغنها و کرم ها ، کمک کننده نخواهد بود .
شوره ي سر :شوره ي سر بسيار شايع بوده و به صورت پوسته هاي ريز سفيد رنگ در بين موها و روي پوست سر ديده مي شود .پوسته سر نوزادي نوعي شوره ي سر مي باشد .موها بايستي هر روز با شامپو شسته شوند . شانه يا برس بايستي مرتباً شسته شده و فقط براي کودک استفاده گرديده و فرد ديگري از آن ها استفاده نکند .در صورتي که شوره ي سر ادامه يابد . محلول يا شامپوي دارويي را با تجويز پزشک مي توان استفاده کرد .
درماتيت :درماتيت به هرگونه وضعيت التهابي پوست مي گويند .علايم شايع عبارتند از :خارش ، پوسته پوسته شدن يا ترشح آبکي .اين حالت ممکن است به علت حساسيت يا عفونت بوده و درمان با توجه به علت آن فرق مي کند .در صورتي که خفيف باشد ،با ضد عفوني و شستشو مي توان آن را بر طرف نمود ولي اگر شديد باشد ،حتماً بايستي به پزشک مراجعه کرد .
تحريک و جوش ناشي از کهنه و قنداق :هر قسمت از بدن که به طور مداوم پوشيده و بسته باشد ،به احتمال بيشتري به علت عرق کردن ، خيس شده و محل را مستعد جوش و تحريک مي گرداند .منطقه ي کهنه نيز به وسيله ي ادرار خيس شده و در صورتي که به موقع عوض نشود ،تحريک پوست را خواهيم داشت .
باکتري هاي درون ادرار ،توليد آمونيوم کرده که محرک پوست است .هنگامي که بچه در خواب است ،تعويض کهنه مشکل بوده زيرا ممکن است باعث تحريک و بد خلقي او گردد .روش هاي طبيعي معمولاً بهترين هستند ،بنابراين سعي کنيد حداقل چند ساعتي در روز کودک بدون کهنه باشد .اين عمل باعث مي شود که قسمت هايي که کهنه روي شان گذاشته مي شود در معرض هوا و آفتاب قرار بگيرند .مي توان از کرم نرم کننده نيز استفاده کرد .در صورتي که جوش و تحريک ادامه يافت ،حتماً با پزشک مشورت نماييد .جوشاندن کهنه ها ،خشک کردن در آفتاب و اطو کردن آن ها هر کدام به کشتن ميکروب ها کمک مي کنند.
اگزما :اگزما يک وضعيت آلرژيک (حساسيتي )پوست مي باشد .علت اصلي آن شناخته نشده ولي ممکن است به علت حساسيت به شير حيوانات ، تخم مرغ ، گندم يا لباس هاي پشمي يا نايلوني باشد .اغلب ،سابقه ي آسم ،تب يونجه و اگزما در خانواده وجود دارد .اين امر معمولاً به صورت لکه هاي قرمز روي هر دو گونه تظاهر يافته و ممکن است بعداً به همه ي نقاط بدن انتشارپيدا کند . همچنين خارش شديد وجود داشته و کودک نمي تواند بخوابد .براي جلوگيري از خاراندن کودک و زخم کردن ، بايستي ناخن ها کوتاه شوند .دستکش نخي را مي توان هنگامي که کودک در خواب است ،به دستهاي او پوشانده پزشک در صورت لزوم توصيه هاي خاص را ارايه خواهد کرد .اين مشکل ممکن است مدت ها طول کشيده و آزار دهنده باشد ولي بايستي صبور و آرام باشيد .اين حالت پس از يک يا دو سالگي از بين خواهد رفت .
کهير :کهير نيز يک واکنش حساسيتي پوست مي باشد که دردناک و خارش دار است اين وضعيت ممکن است يک واکنش حساسيتي به انواعي از غذاها ، داروها يا گزش حشرات باشد .محلول هاي مسکن موجب بهبودي اين حالت مي گردند .کودکاني که کهير دارند ممکن است سابقه ي آسم داشته باشند .
زرد زخم :زرد زخم يک عفونت سطحي پوست بوده و کاملاً در ماه هاي گرم تابستان و طي هواي مرطوب فصول باراني شايع است .اولين نشانه معمولاً چند جوش کوچک بوده که بزرگ تر شده و با چرک پر مي شوند .بعداً اين جوش ها به صورت زخم در مي آيند .مهم است که پوست را در حد امکان تميز نگه داشته و از خارش آن توسط کودک جلوگيري کنيم .حوله ي صورت کودک يا حوله ي حمام او نبايستي براي کودک ديگري استفاده شود .استفاده از محلول هاي ضد عفوني کننده کمک کننده بوده ولي در صورتي که وضعيت ادامه پيدا کرد ،با مشورت پزشک بايستي از پمادهاي آنتي بيوتيک استفاده نمود.گاهي ممکن است احتياج به آنتي بيوتيک خوراکي يا تزريقي وجود داشته باشد .
گزش حشرات :گزش حشرات به خصوص پشه کاملاً شايع مي باشد .بهتر است دست و پاي کودک را مخصوصاً در شب ،براي جلوگيري از گزش حشرات بپوشانيم .کودک را بايستي زير يک پشه بند خواباند .براي گزش حشرات ،مقداري محلول کالامين را مي توان استفاده کرد .ماليدن مختصري ادکلن نيز مفيد مي باشد. به کار بردن برخي از کرم ها و محلول هاي خاص در شب براي دست و پا از گزش حشرات جلوگيري مي کند .
شپش و شپشک :اين دو ،از انگل هاي شايع سر و مو هستند .بوسيله ي تماس فردي ،از کودکي به کودک ديگر و يا از فرد بالغي که با فرزندش بازي مي کند يا از طريق استفاده از شانه ي آلوده ،انتقال مي يابد .شپش و شپشک ، حاصل بهداشت فردي پايين مي باشند اين انگل ها باعث خارش شده و مي توان آن ها را به صورت ذرات ريز داخل مو ديد .ممکن است هنگام شانه کردن ،اين موضوع کشف شود .محلول هاي ضد عفوني کننده خاصي وجود دارند که مي توان آن ها را با تجويز پزشک مصرف نمود .مواظب باشيد که اين محلول ها به داخل چشم کودک نروند .مصرف دوباره ي اين محلول ها ، در صورتي که درگيري وسيع باشد ضرورت دارد .
ميليا :اين عبارت براي دانه هاي سفيد رنگ ريز در محدوده ي صورت مخصوصاً بيني که در چند هفته اول زندگي وجود دارند ،به کار مي رود . اين حالت به علت انسداد موقتي غدد چربي پوست حاصل مي شود .هرگز آن ها را فشار ندهيد .پس از مدتي بهبود خواهند يافت .
عرق جوش :درهواي داغ ،عرق جوش کاملاً شايع مي باشد .پوست بچه لطيف بوده و سريع تر دچار ضايعه مي شود .در اين حالت يک ضايعه صورتي رنگ که ممکن است در هر جايي ظاهر شود ، وجود دارد .اين ضايعه بسيار خارش دار بوده که مي توان از پودر يا محلول کالامين بر روي همه ي بدن استفاده کرد .
کودک را به وسيله ي کشيدن ابر خيس برتن کودک يا حمام کردن ،نگه داشتن کودک در اتاق خنک يا پوشاندن حداقل لباس و اجازه دادن اين که حتي بدون لباس باشد ،بايستي خنک نگه داشت .
گال يا جرب :گال يک عفونت انگلي بوده که به وسيله ي يک حشره بسيار ريز ايجاد مي شود .ابتدا خارش و سپس جوش هاي ريز در منطقه گرفتار ايجاد شده که در ابتدا بين انگشتان را گرفتار کرده و سپس به مناطق ديگر بدن گسترش مي يابد .معمولاً صورت گرفتار نمي شود مگر در نوزادان .
ممکن است کل خانواده درگير شوند زيرا به وسيله ي تماس مستقيم ،از فردي به فرد ديگر انتقال مي يابد .کودک ممکن است هنگام بازي با ديگر کودکان مبتلا ،دچار عفونت گال بشود .
براي درمان ،بايستي کل خانواده در يک زمان دارو بگيرند .حمام روزانه و تعويض لباس ها به طور مرتب ضروري مي باشد .رعايت بهداشت مناسب ،مخصوصاً براي خانواده هايي که در مناطق پرجمعيت زندگي کرده و گال به سرعت مي تواند در آن مناطق منتشر شود ،اهميت فراواني دارد .داروهاي موضعي با تجويز پزشک مي توانند اين عفونت انگلي را درمان نمايند .

تب هاي عفوني همراه با علايم پوستي

آبله مرغان : اين بيماري ،يک عفونت ويروسي بوده و با تب ،سردرد مختصر و بي قراري شروع مي شود .در عرض يک يا دو روز بعدي ،چند نقطه روي قفسه سينه يا پشت ايجاد شده که به زودي به صورت تاول هاي کوچک در مي آيند .
نقاط و تاول هاي جديد تا دو يا سه روز بعدي به ظاهر شدن ادامه داده و ضايعات کهنه تر به صورت زخم خشک شده در مي آيند .اين ضايعات خارش زيادي داشته و کودک ممکن است اين تاول ها را با خاراندن بخراشد . آبله مرغان معمولاً بيماري خفيفي بوده و هيچ درمان اختصاصي بجز تميز نگه داشتن پوست و استفاده از برخي محلول هاي ضد خارش (مثل کالامين ) براي تسکين خارش مورد نياز نمي باشد خارش را مي توان به وسيله ي دو يا سه بارحمام کردن در روز با مقادير کمي از بي کربنات که به آب افزوده مي شود ،بر طرف کرد .شربت هاي آنتي هيستامين را براي برطرف کردن خارش مي توان با تجويز پزشک به کودک داد .
دليلي وجود ندارد تا بچه ها را در خانواده از کودک مبتلا جدا سازيم ، زيرا در صورتي که تا به حال در معرض آن قرار نگرفته باشند ،بهتر است که به اين بيماري مبتلا شوند .چون به هر حال بايستي يک بار در زندگي به اين بيماري مبتلا شد و در بزرگسالي ،اين بيماري خطرناک مي باشد .اين بيماري تا زماني که همه ي ضايعات ،پوسته خشکي را تشکيل دهند ،قابل سرايت مي باشد .پس از اين ، کودک مي تواند به مدرسه رفته حتي اگر اين پوسته هاي خشک وجود داشته باشند .
براي جزييات بيشتر مانند طرز شروع ،دوره ي عفونت زايي ، و ...به جدول انتهاي کتاب مراجعه نماييد .
سرخک آلماني يا سرخجه :سرخجه يک بيماري خفيف بوده که به وسيله ي يک ويروس ايجاد مي شود .اين بيماري با تب خفيف ،مختصري درد در پشت گوش به علت بزرگ شدن غدد لنفاوي و تغييررنگ صورتي پوست که يک تا دو روز طول مي کشد ،همراه مي باشد .دوره ي کامل بيماري 2 تا 3 روز بوده و به هيچ درماني احتياج ندارد .در صورتي که خانم حامله در سه ماهه اول حاملگي دچار سرخجه شده باشد ،خطر بزرگي براي جنين و ايجاد ناهنجاري هاي مادرزادي وجود دارد .تحت نظر پزشک ، در چنين موقعيتي سقط جنين صورت مي گيرد . خوشبختانه ،اغلب مادران در دوران کودکي دچار سرخجه شده و ديگر به اين بيماري دچار نخواهند شد .سرخجه را امروزه به وسيله ي واکسن MMR (سرخجه ، اوريون ، سرخک )که در برخي مراکز وجود دارد ،پيشگيري مي نمايند .
سرخک :سرخک يک بيماري عفوني شايع در دوران کودکي بوده که اکنون به وسيله ي تزريق واکسن مقابل پيشگيري است .اين بيماري با تب ،سرفه و سرماخوردگي شروع مي شود .چشم ها قرمز شده و صورت برافروخته مي گردد .پس از چهار تا پنج روز يک ضايعه قرمز رنگ پوستي ظاهر شده که در ابتدا در پشت گوش و صورت بوده و سپس به همه ي بدن گسترش مي يابد.تب در زمان اوج ضايعات پوستي ،به بيشترين حد خود مي رسد . پس از دو روز ،تغيير رنگ پوست شروع به تخفيف نموده و تب پايين خواهد آمد وبه تدريج سرفه نيز کاهش مي يابد .گاهي ،تب به جاي کاهش ، افزايش يافته و سرفه بدتر شده و تنفس سريع تر مي شود .اين حالت ممکن است به علت ذات الريه بوده و در اين صورت بايستي سريعاً به پزشک مراجعه نمود .
ساير عوارض شامل عفونت گوش ،اسهال و از همه خطرناک تر ، التهاب بافت مغز يا انسفاليت مي باشد که در آن ،کودک از سر درد و تهوع شکايت داشته و گيج و خواب آلود مي شود .
اگرسرخک عارضه دار نشده باشد ،احتياجي به درمان نداشته بجز خنک کردن بدن ،داروهاي ضد تب و در صورتي که آبريزش وجود داشته باشد ، شستن مکرر چشم ها ،نوشيدن مقداري آب گرم همراه مقداري عسل به درمان سرفه کمک مي کند .اما اگر هرگونه عارضه اي به وجود آمد ،بايستي سريعاً درمان هاي لازم را انجام داد سرخک نمي تواند در کودکان با سوء تغذيه ،خطرناک باشد .
برا ي کودکان ديگر خانواده چه بايد کرد ؟بسيار مشکل است که اين کودکان را قرنطينه نموده و از گرفتاري ديگر کودکان جلوگيري نماييم .کودکان ديگر به هر حال دچار بيماري مي شوند مگر اينکه قبلاً واکسينه شده باشند ؛و دليل اين گرفتاري اين است که آن ها قبل از بروز ضايعات پوستي که نشانه بيماري است ،با هم ارتباط داشته و دوره ي قبل از بروز ضايعات ،بيشترين دوره ي واگيري بيماري مي باشد واکسيناسيون به موقع کودکان مي تواند از همه ي اين مشکلات جلوگيري کند .
بهداشت مناسب بايستي رعايت شده ولي احتياجي به ضد عفوني کردن دست ها پس از تماس با کودک يا وسايل او نمي باشد .
ممکن است کودکي که واکسينه نشده ضعيف و نحيف و يا دچار عفونت ديگري مي باشد ،با اين بيماري تماس پيدا کند .در چنين شرايطي ايجاد سرخک براي کودک خطرناک بوده و تزريق گاماگلوبولين مي تواند تحت تجويز پزشک صورت گيرد تا حمله بيماري را تخفيف داده و يا از آن جلوگيري نمايد .به هر حال بايستي ، به خاطر آوريد که آثار گاماگلوبولين تنها 10 تا 12 هفته بوده وپس از اين مدت احتمال گرفتاري به اين عفونت وجود دارد .بنابراين ، واکسن سرخک را بايستي در موقع لازم تلقيح کرد .
روزيولا اينفانتوم :اين بيماري يک عفونت ويروسي بوده که موجب ايجاد نقاط صورتي رنگ ريز در پوست مي شود .اين ضايعه پوستي ،به طور اصلي در ناحيه قفسه سينه و پشت ايجاد شده و دو يا سه روز طول مي کشد .به محض آن که ضايعات پوستي ظاهر شدند ،تب پايين آمده و کودک به سرعت رو به بهبود مي رود .

ساير بيماري هاي عفوني

ديفتري :ديفتري يک بيماري مسري بوده که به طور اصلي گلو را درگير مي کند.علايم شامل گلودرد ،تب و سر درد مي باشند.اشکال در بلع و لکه سفيد رنگ در گلو وجود دارد که مي تواند در صورتي که به همه ناي گسترش يابد،موجب اشکال تنفسي شود.کودک بسيار بي حال و مريض به نظر رسيده و تب نامتناسبي دارد .بيماري مي تواند منجر به عوارض زيادي گردد .انجام عمل اورژانس (تراکئوستومي )ممکن است در صورتي که موجب انسداد ناي توسط غشاء حاصله شده و کودک دچار اشکال تنفسي گردد صورت بگيرد .کودک بايستي در بخش عفوني ،براي سه تا چهار هفته بستري شده و سپس در دوره ي نقاهت ،چند هفته در خانه بستري گردد . اين بيماري مي تواند به وسيله ي واکسيناسيون کودک با واکسن سه گانه پيشگيري شود .
اوريون :اوريون يک بيماري مسري بوده که توسط يک ويروس که به يک يا دو غده بزاقي در محل زاويه استخوان فک حمله مي کند ،ايجاد مي شود .اين بيماري به طور شايعي بين 5 تا 15 سالگي ايجاد مي شود .دوره ي نهفتگي ، به عبارت ديگر زمان بين کسب عفونت و اولين علايم ،حدود سه هفته مي باشد .پس از يک بار درگيري ،ايمني حاصل مي شود .
درد به هنگام باز کردن دهان يا جويدن ، تبي با درجات متوسط ،از دست دادن اشتها ، سردرد و درد کل بدن وجود دارد .هردو طرف صورت ممکن است همزمان با هم تورم داشته و يا بين تورم يک طرف و طرف ديگر دو تا سه روز فاصله وجود داشته باشد .تورم حدود 6 تا 7 روز طول خواهد کشيد .
اوريون ممکن است بيضه ها و تخمدان ها را در بالغين دچار عفونت ، درگير نمايد ابتلاء به بيماري در سنين کودکي ،بي خطر بوده ،درمان شامل استراحت در طي مدت تب ،دهان شويه براي تميز نگه داشتن دهان و داروهاي ضد تب براي قطع تب مي باشد.اوريون را مي توان با واکسن MMR پيشگيري نمود .
پوليوميليت يا فلج اطفال :فلج اطفال ،يک بيماري مسري بوده که به وسيله ي يک ويروس که با آب و مايعات مورد تماس وارد بدن مي گردد ،منتقل مي شود.اين ويروس در مدفوع فرد آلوده دفع شده و در صورتي که وضع بهداشتي پايين باشد و دفع مدفوع به صورت بهداشتي صورت نگيرد ،آب و غذاها ، آلوده به اين ويروس مي گردند .بيماري به صورت يک سرماخوردگي معمولي همراه با درد و خشکي کمر و گردن ، شروع شده و کودک پس از چند روز بدون نشانه اي از فلج اطفال خوب مي شود .به هرحال ، در برخي موارد ،اعصاب بدن گرفتار شده و کودک مي تواند دچار فلج در هر قسمتي از بدن گرديده که معمولاً در اندام ها تظاهر مي يابد .گاهي کل بدن گرفتار شده و کودک ممکن است در تنفس هم به علت گرفتاري عضلات تنفسي دچار مشکل گردد .
طي همه گيري اين بيماري ،نبايستي غذاهايي که در معرض هوا بوده اند را مصرف نمود و در استخرها شنا کرد .از هر تزريق نيز بايستي اجتناب شود ،زيرا در صورتي که کودک در مرحله ي کمون بيماري باشد ،ممکن است فلج عضلات ناحيه ي تزريق را بروز دهد .
اين بيماري بسيار وحشتناک بوده ولي بايستي به خاطر آورد که با درمان صحيح و فيزيوتراپي کامل مي توان بهبود نسبي يا کاملي را ايجاد نموده و کودک قادر خواهد بود زندگي عادي خود را انجام دهد .بايستي به خاطر داشت که پيشگيري هميشه بهتر از درمان بوده و انجام واکسيناسيون به موقع ، بهترين راه پيشگيري از اين بيماري شوم مي باشد .
کودک بايستي طي چند روز اول بيماري ،در هنگام تب ، درد و بي قراري ، در استراحت کامل قرار بگيرد .هيچ تزريقي نبايستي در اين مرحله انجام شود . هنگامي که مرحله ي حاد بيماري تمام شد، فيزيوتراپي شامل تمرين و ماساژ بايستي با توصيه پزشک معالج انجام گردد .
اين بيماري يک مشکل مادام العمرخواهد بود و بايستي صبور بوده و روحيه خود و فرزند خود را حفظ نماييد .اگر مدام نشسته و جلوي کودک اشک بريزيد ، اميدي به تشويق کودک براي بهبودي نخواهد بود .هيچ دارويي براي فلج اطفال وجود ندارد تزريق ب ـ کمپلکس ، کمکي نخواهد کرد .فيزيوتراپي تنها راه بهبود علايم مي باشد .
از آنجا که ويروس بيماري از طريق مدفوع ، دفع مي شود ، طي بيماري بايستي دفع مدفوع به طور بهداشتي و با وسواس بيشتري صورت گرفته و ملحفه ها و لباس هاي زير را در صورت آلودگي ،به دقت تميز نمود .اين بيماري را مي توان با واکسن خوراکي آن جلوگيري نمود .
سل يا توبرکلوز :سل به علت تماس با فرد مبتلا ايجاد مي شود .بايستي به افرادي که در خانه رفت و آمد مي کنند و سرفه مزمن دارند ،توجه نمود . اين امر در مورد افرادي که تماس نزديک با کودک دارند مهمتر است ؛ مثل پرستار کودک يا بستگاني که از کودک نگهداري مي کنند .در صورتي که کودک بي قرار بوده ،اضافه وزن پيدا نکرده ، به بازي کردن بي ميل شده ، تب و سرفه مقاوم داشته باشد ،بايستي به پزشک مراجعه کرد سل مي تواند ريه ها ، غدد ، استخوان ها ، کليه ها و ...را درگير کند. در کودکان ، موارد شديد سل ،نظير مننژيت سلي با سردرد ،استفراغ ، غش و عدم هوشياري ،از بالغين شايع تر است .
سل مي تواند درمان شده ولي مدت آن طولاني مي باشد .پيشرفت هاي زيادي در درمان اين بيماري به دست آمده و مدت زمان به طور قابل توجهي کاهش يافته است به هرحال ،هنگامي که کودک رو به بهبود رفته و فعاليتش را از سر مي گيرد نبايستي درمان را پيش از موعد مقرر متوقف نمود .بايستي تا زمان تجويز پزشک ،به مصرف دارو ادامه داد .واکسيناسيون ب.ث.ژ (BCG )به جلوگيري از سل کمک مي کند ،اگر چه درجه اطمينان پيشگيري آن ،مانند ساير بيماري هايي که به وسيله ي واکسن پيشگيري مي شوند ،نمي باشد .
کزاز :کزاز يک بيماري بسيار خطرناک بوده و مي تواند در هر سني رخ دهد .نوزاد مي تواند به اين بيماري در صورتي که بند ناف به صورت استريل و پاکيزه قطع نشده باشد گرفتار باشد .اين بيماري از طريق جراحت ها ، زخمها و خراشيدگي ها ، توسط ورود ميکروب کزاز موجود در خاک و کثافات ، به داخل زخم ايجاد مي شود .
در نتيجه ي اين بيماري ، کل بدن منقبض و سفت گرديده و کمر همانند يک کمان انحناي به جلو پيدا مي کند .فک ،منقبض و سفت شده و کودک نمي تواند دهان خود را باز کرده و چيزي را جويده يا ببلعد .
در صورت ابتلاء نوزاد ،او نمي تواند شير مکيده و بعداً اسپاسم عضلاني و تشنج به وجود مي آيد .تحت شرايط بسيار خوب پزشکي ،مرگ و مير به علت اين بيماري بالا مي باشد .کودکان معمولاً هنگام بازي به زمين خورده و ممکن است زانو و آرنج خود را زخمي کنند .در واقع ،محافظت در برابر کزاز بسيار اهميت دارد .اين امر مي تواند به وسيله ي واکسن سه گانه که بعداً به وسيله ي واکسن کزاز يا دوگانه يادآوري مي شود جلوگيري گردد .کزاز نوزادي مي تواند با تزريق دو نوبت واکسن دوگانه به مادر طي حاملگي و رعايت بهداشت در حين زايمان جلوگيري گردد .
در صورت بروز جراحت ،زخم هر چند کوچک و جزيي بايستي با آب و صابون شسته شده و با محلول ضد عفوني ،پانسمان گردد .
سرم ضد کزاز اغلب به افرادي زده مي شود که بر عليه کزاز واکسينه نشده و در معرض ميکروب قرار گرفته اند .بسياري از بيمارستان هاي سوانح اين سرم را به کودکاني که واکسينه شده اند نيز تزريق مي کنند .سرم ضد کزاز مي تواند منجر به حساسيت شده و حتي علايم شوک و غش را ايجاد نمايد . در حال حاضر گاماگلوبولين ضد کزاز با ايمني بالا به جاي سرم ضد کزاز در زمان احتياج براي فردي که واکسينه نشده است ،استفاده مي شود .به هر حال بايستي در صورت جراحت و زخمي شدن کودک ،با پزشک جهت اقدامات لازم مشورت نمود .
سياه سرفه :نوزاد در بدو تولد هيچ ايمني نسبت به اين بيماري نداشته و بايستي از بچه هايي که به هر دليلي سرفه مي کنند ، جدا نگه داشته شود . سياه سرفه در چند روز اول ،مانند سرفه هاي معمولي بوده ولي به تدريج دوره هاي سرفه و تعداد دفعات آن اضافه مي شود .صورت کودک قرمز شده و حتي اغلب استفراغ مي کنند .در پايان يک دوره سرفه ، هنگامي که نفس عميقي مي کشد ،صداي شبيه غار غار کردن کلاغ ايجاد مي شود . نوزادان ممکن است صدايي همراه با نفس عميق نداشته باشند .اين بيماري بسيارطولاني بوده و ممکن است 2 تا 3 ماه سرفه وجود داشته باشند .
اين امر مي تواند منجر به عوارض ريوي نيز بشود .کودک ،کاهش وزن پيدا کرده زيرا استفراغهاي مکرر دارد .اين بيماري مخصوصاً در کودکان کمتر از يکسال خطرناک مي باشد .اين بيماري را مي توان با تزريق به موقع واکسن سه گانه پيشگيري نمود .
کودک با سياه سرفه بايستي حدود 2 تا 3 هفته جدا از ساير کودکان نگهداري شود که اغلب به علت نبودن فضاي کافي در منزل ، اين کار غير قابل اجرا مي باشد .
هر گونه تلاش براي جدا کردن بچه هاي زير يکسال از کودک مريض بايستي انجام شود زيرا در اين سن ،بيماري بسيار خطرناک مي باشد .
به علت سرفه شديد،امکان خونريزي عروق خوني چشم وجود داشته و چشم ها در اين حالت به نظر مي رسند که کودک کتک خورده و دچار کبودي گشته است .
درمان اختصاصي براي سياه سرفه وجود نداشته ،با اين حال برخي مطالعات نشان داده است که آنتي بيوتيک ها در مراحل اوليه بيماري،مي توانند دوره ي بيماري را کاهش دهند .اين امر نيز کمک مي کند تا از قابليت سرايت به ديگر اطفال نيز بکاهيم .
از آنجايي که بيماري طولاني مي باشد و استفراغ شايع است ،اثر زيادي بر تغذيه کودک دارد .کودک بايستي حجم غذاي کم و دفعات غذايي زياد همراه مايعات فراوان را مصرف نمايد .محيط مرطوب براي دفع خلط غليظ کودک ، کمک کننده و مفيد مي باشد .
منبع:کتاب شما و فرزندانتان

 



تاريخ : سه شنبه 13 مرداد 1394برچسب: اطلاعاتي راجع به بيماريهاي رايج کودکان،مشکلات شایع پوستی،کبودی،شوره سر،اگزما،کهیر،زردزخم،گزش حشرات،شپش و شپشک،میلیا،عرق جوش،گال یا جرب،تب های عفونی همراه با علایم پوستی، آبله مرغان،سایر بیماریهای عفونی،دیفتری،سل یا توبرکلور، کزاز، آی کیدو کی شین کای, آموزش آی کیدو کی شین کای, آی کیدو کی شین کای قدرتمندترین آی کیدو دنیا, آی کیدو کی شین کای پیشرفته ترین آی کیدو جهان, محمد شاملو دان 10 آی کیدو کی شین کای, محمد شاملو بهترین شیهان آی کیدو ایران , آی کیدو, آموزش آی کیدو, آی کیدو به صورت خصوصی, آی کیدو را یاد بگیرید, از خود دفاع کنید, دفاع شخصی, بهترین ورزش دفاع شخصی, آی کیدو خصوصی, آی کیدو با بهترین مربی, آموزش آی کیدو با بهترین مربی ها, آی کیدو, آموزش آی کیدو, آی کیدو به صورت خصوصی, آی کیدو را یاد بگیرید, از خود دفاع کنید, دفاع شخصی, بهترین ورزش دفاع شخصی, آی کیدو خصوصی, آی کیدو با بهترین مربی, آموزش آی کیدو با بهترین مربی ها،, | 6:12 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

 

راههایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

اگر به سلامت دندان های تان اهمیت می دهید،توصیه می کنیم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان هایتان این چای را مصرف کنید.
نمک،‌ آب معدنی، شکلات‌ و به تازگی، چای سبز را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر می‌دانند. دکتر کسری طبری متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد این خوراکی‌ها توضیحات جالبی دارد.....


آیا خوراکی‌ها می‌توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند؟
خوراکی‌ها نقش مکمل دارند. افراد با مصرف روزانه آنها می‌توانند تاثیرات فلورایدهای دیگر مانند دهان‌شویه و خمیردندان فلورایددار را ثبات بخشند. از جمله آنها آدامس‌های حاوی فلوراید است. فقط در این آدامس از قندهایی استفاده شده است که قابلیت تخمیر برای باکتری‌ها را ندارند. فلوراید داخل آدامس پس از جویدن آزاد می‌شود و فقط مدت کوتاهی روی دندان‌ها باقی می‌ماند و اثرات آن مانند دهان‌شویه و ژل‌های فلوراید نیست.


شکلات‌های حاوی فلوراید چطور؟
زمانی که شکلات یا آب‌نبات را فرد داخل دهان دارد فلوراید آزاد می‌شود و در سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد و به تدریج پس از آب شدن شکلات در دهان دیگر فلوراید در محیط دهان وجود ندارد.


چای سبز در پوسیدگی دندان نقش پیشگیری‌کننده دارد یا چای معمولی؟
چای سبز حاوی فلوراید بسیار زیاد است. در واقع همان چای اصیل که در شهرهای شمالی کشور کاشته می‌شود، حاوی فلوراید زیادی است. اما چای‌های معمولی که بیشتر حاوی رنگ‌ها هستند و مواد افزودنی به آنها اضافه شده است این کارایی را ندارند.


نمک و آب چطور؟
امروزه به نمک‌ها هم فلوراید اضافه کرده‌اند که به آنها نمک‌های حاوی فلوراید گفته می‌شود.آب‌های آشامیدنی، آب‌های معدنی که به فروش می‌رسند اگر روی محتویات آنها دقت کنیم می‌بینیم حاوی مقداری فلوراید هستند.در بعضی موارد ممکن است به آب آشامیدنی شهرها فلوراید اضافه کنند که این کار موثرترین روش برای عموم مردم است.
اما این مواد یعنی شکلات، آدامس، نمک و چای فلورایددار هیچ‌گاه جایگزین دهان‌شویه‌ها و ژل‌ها و خمیردندان‌های حاوی فلوراید نمی‌شوند اما به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه بسیار خوب و موثر است.


اینکه می‌گویند فلوراید در دندانپزشکی غوغا می‌کند و دندان‌ها را در برابر پوسیدگی بیمه می‌کند. درست است؟
به طور کلی فلوراید هم در زمینه درمانی و هم در زمینه پیشگیری به ما کمک می‌کند فلوراید اعمال مختلفی دارد که می‌توانیم به آنها اشاره کنیم از جمله استحکام بخشی به ساختار مینای دندان. در حقیقت فلوراید می‌تواند جایگزین یون OH بشود و هیدروکسیل آپاتیت را به فلوروآپاتیت تبدیل کند که مولکول فلوروآپاتیت در مقابل حملات اسیدی و PHهای اسیدی بسیار مقاوم‌تر هستند.
لذا اولین حسن فلوراید این است که ساختار مینای دندان را مستحکم می‌کند و دوم اینکه یون فلوراید می‌تواند در ضایعات اولیه مینایی نفوذ کند یعنی در پوسیدگی‌های اولیه با کاربرد فلوراید، یون فلوراید با رسوب یون‌های کلسیم و فسفات می‌تواند این پوسیدگی را در همان مرحله متوقف کند و جلوی پیشرفت آن را بگیرید. در مجموع ضایعه متوقف شده استحکام بیشتری از یک مینای طبیعی دارد و فلوراید می‌تواند نقش بسیار موثری در جلوگیری از پوسیدگی داشته باشد.


حالا اگر دندان‌های ما پوسیدگی داشته باشد باز هم فلوراید کمکی می‌کند؟
اگر ضایعه پوسیدگی به وجود آمده است می‌تواند با مهار کردن میکروب‌ها و باکتری‌ها رشد پوسیدگی را کاهش دهد به‌طوری که بیمار فرصت کافی داشته باشد تا به دندانپزشک مراجعه کند و این ضایعه را ترمیم کند قبل از اینکه به عصب دندان آسیب برسد.


اثر ضدمیکروبی هم دارد؟
فلوراید در غلظت‌های مختلف اثر مهارکننده یا کشندگی باکتری‌ها را دارد که در غلظت‌های کم می‌تواند باکتری‌های دهان را کم کند و در غلظت‌های زیاد می‌تواند باکتری‌های محیط دندان را از بین ببرد.


کلا مواد فلورایددار چند دسته‌اند؟
در مورد موادی که حاوی فلوراید هستند آنها را به دو گروه تقسیم می‌کنند. اول موادی که به عنوان درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولا زیر نظر دندانپزشک انجام می‌شود که می‌توانیم به ژل‌های فلوراید اشاره کنیم که ژل‌هایی با غلظت بالا هستند. اینها دارای اثر کشندگی روی باکتری‌ها هستند که در مطب دندانپزشکی باید هر 6 ماه یک‌بار تکرار شود.

برای بچه‌های بالای 6 و 7 سال باید به‌طور مرتب مصرف می‌شوند. در بچه‌ها در ابتدای رویش دندان‌ها، ساختار مینا چون به تکامل و بلوغ کامل نرسیده بسیار مستعد تحت تاثیر قرار گرفتن در برابر حملات اسیدی است. پس بچه‌هایی که دندان‌های شیری دایمی آنها در سن 6 یا 7 سالگی در می‌آید باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنند.


دهانشویه‌ها چطور؟
روش درمانی دیگر استفاده از دهان‌شویه‌های فلوراید است که در حقیقت با غلظت کمتر هستند و در داروخانه‌ها موجود هستند. بیمار می‌تواند تهیه و استفاده کند که در غلظت 2 و 5 درصد وجود دارد. 2/0 درصد را بیمار هفته‌ای یک یا دو بار باید استفاده کند ولی 05/0 درصد برای مصرف روزانه است. با توجه به اینکه در کشور ما 02/0 در داروخانه‌ها بیشتر موجود است، توصیه می‌شود که از دهان‌شویه 02/0 درصد بچه‌های بالای 6 سال حداقل هفته‌ای 2 بار استفاده کنند حتی می‌توانند در هفته چند بار استفاده کنند.

لاک‌های فلوراید چطور؟
وارنیش‌های فلوراید یا همان لاک‌های فلوراید توسط دندانپزشک روی سطح دندان‌ها زده می‌شود و تا 24 ساعت روی سطح دندان باقی می‌ماند. به همین خاطر اثرات خود را بسیار خوب اعمال می‌کند.


خمیردندان‌ها باید چقدر فلوراید داشته باشند؟
خمیردندان‌های حاوی فلوراید را هم در دسته درمانی می‌توانیم جای دهیم و هم در دسته پیشگیری. معمولا این خمیر دندان بین 1000 تا 1200 ppm حاوی فلوراید هستند و مصرف 2 بار در روز آنها می‌تواند آثار پیشگیرانه فلوراید را 30 تا 40 درصد را افزایش دهد.

 

حفره ها مناطق اسیب دیده دائمی هستند که در سطح سخت دندان شما ایجاد میشوند و منجر به گسترش  یک دهانه کوچک یا یک منفذ در دندان شما میشوند.حفره همچنین پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی نامیده میشود و توسط ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد میشود.از جمله علت های پوسیدگی دندان عبارتند از: باکتری های موجود در دهان خود ،خوردن میان وعده های مکرر،نوشیدن نوشیدنی های شیرین،و عدم تمیز کردن دندانها به خوبی .

حفره و پوسیدگی دندان در میان مشکلات بهداشتی از جمله شایع ترین مشکلات  در جهان هستند. آنها در کودکان، نوجوانان و به خصوص در افراد بالغ رایج اند. اما هر کسی که دندان دارد می تواند در دندانش حفره داشته باشد ، از جمله نوزادان.

اگر حفره ها درمان نشود، آنها بزرگ تر و لایه های عمیق تر از دندان را تحت تاثیر قرار میدهند. آنها می توانند به دندان درد شدید، عفونت و از دست رفتن دندان منجر شود.معاینه دندان به طور منظم و مسواک زدن خوب و عادات نخ دندان، بهترین راه مقابله با حفره و پوسیدگی دندان است.

 

 

انواع پوسیدگی دندان و حفره ها

حفره ها مناطق فاسدی از دندان شما هستند که به یک دهانه کوچک یا یک منفذ باز شده اند .سه نوع حفره یا پوسیدگی دندان در شکل بالا نشان داده شده است. حفره های سطح صاف در دو طرف صاف از دندان های شما رخ می دهد، در حالی که حفره ریشه در سطح اطراف ریشه های توسعه می یابند .حفره گودال و شقاق در سطح جویدن از دندان های شما رخ می دهد. تمیز نکردن دندان خود به خوبی، خوردن میان وعده های مکرر،نوشیدن نوشیدنی های شیرین عوامل ایجاد کننده حفره ها هستند.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های وجود حفره در دهان میتوانند بسته به وسعت و محل انها متفاوت باشند.زمانی که فاسد شدن دندان شروع میشود ممکن است شما هیچ علائمی نداشته باشید. همزمان با پیشرفت پوسیدگی دندان ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید از جمله :

1. دندان درد

2. حساسیت دندان

3. درد خفیف تا شدید هنگام نوشیدن چیزی شیرین ،گرم یا سرد

4. سوراخ قابل مشاهده و یا چاله در دندان های خود

5. رنگ قهوه ای، سیاه یا سفید بر روی هر سطح دندان

6. درد هنگام گاز گرفتن

 

علت و دلایل

حفره ها یک فرایند هستند که در طول زمان توسط پوسیدگی ها رخ میدهند در اینجا چگونگی و علت  پوسیدگی دندان امده است :

فرم های پلاک دندان: دهان شما به طور طبیعی شامل بسیاری از انواع باکتری هاست. برخی در مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی انواع خاصی از قندهستند رشد میکنند.هنگامی که این قند ها را از روی دندان خود پاک نکنید باکتری ها شروع به رشد بر روی انها کرده و تولید اسید میکنند. باکتری های تشکیل دهنده پلاک یک فیلم چسبنده که دندان را می پوشاند ایجاد میکنند و اگر زبان خود را روی دندان ها بکشید انها را احساس میکنید انها کمی خشن اند و در دندان های عقبتر مخصوصا در کنار لثه ها بیشتر قابل دیدن هستند.اگر پلاک های دندانی در مواقعی که نرم هستند پاک نشوند سخت میشوند و محل مناسبی برای مخفی شدن باکتری ها میشوند و همین موضوع یکی از علل پوسیدگی دندان است .

حملات پلاک ها:اسید موجود در پلاک ها باعث حذف مینای دندان میشوند – اولین مرحله از ایجاد حفره.هنگامی که مناطق مینای دندان سائیده شد باکتری ها و اسید ها میتوانند به لایه بعدی از دندان ها به نام عاج برسند . این لایه نرمتر از مینای دندان است و به اسید مقاومت کمتری دارد.

تخریب همچنان ادامه دارد:همان طور که پوسیدگی دندان گسترش پیدا میکند باکتری ها به پوسیده کردن دندان شما ادامه میدهند و خود را به قسمت نرم دندان (پالپ) که حاوی عرق و اعصاب دندان است می رسانند.باکتری ها باعث تحریک و تورم پالپ دندان میشوند . هنگامی که پوسیدگی دندان تا این حد پیش رفت  ممکن است دندان درد، حساسیت، درد شدید هنگام گاز گرفتن و یا نشانه های دیگر داشته باشد. بدن شما ممکن است همچنین به این مهاجمان باکتریایی با ارسال سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت پاسخ دهد.و این میتواند منجر به ایجاد ابسه- یک محفظه چرکی که توسط عفونت باکتریایی ایجاد میشود- در دندان شما شود.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

شما ممکن است از تشکیل حفره در دندان خود اگاه نباشید،به همین دلیل مهم است حتی زمانیکه فکر میکنید دهانتان خوب است به طور منظم معاینات دندان پزشکی داشته باشید و دندان خود را تمیز کنید.با این وجود اگر شما دندان درد را تجربه  کردید دندان پزشک خود را در اسرع وقت ببینید.

تشخیص پوسیدگی

دندان پزشک شما معمولا میتواند پوسیدگی دندان شما را به راحتی تشخیص دهد با:

پرسش درباره دندان درد و حساسیت

بررسی دهان و دندان ها

کاوش دندان های شما با ابزار دندانپزشکی برای مناطق نرم

نگاهی به عکس -اشعه X دندان، که می تواند میزان حفرات و پوسیدگی دندان را نشان دهد

همچنین دندانپزشک شما قادر است به شما بگوید که کدامیک از حفره ها را در دندان خود دارید،سطح صاف،از نوع سوراخ یا فیشر،و یا از نوع ریشه.

درمان

بیشتر دندان پزشکان معاینات منظم را برای شناسایی حفره و سایر مشکلات دهان قبل از اینکه باعث بروز علائم نگران کننده و منجر به مشکلات بیشتر شوند توصیه میکنند.هر چه شما زودتر به دنبا مراقبت ها بروید شانس بهتری برای معکوس کردن مراحل پوسیدگی دندان در ابتدا و جلوگیری از پیشرفت ان را دارید.اگر یک حفره قبل از اینکه منجر به درد شود درمان شود احتمالا شما نیازی به درمان گسترده ندارید.

درمان پوسیدگی دندان بستگی دارد به اینکه چقدر شدید هستند و هر یک وضعیت خاص خود را دارد گزینه های درمانی شامل:

1. درمان پوسیدگی دندان با فلوراید: اگر حفره دندان شما تازه شروع شده در مان با فلوراید ممکن است مینای دندان شما را باز گرداند.درمان های حرفه ای فلوراید شامل فلوراید زیاد در اب،خمیر دندان یا دهانشویه هاست . ویا درمان فلوراید ممکن است با مایع ،ژل،فوم یا یک پوشش بر روی دندان های شما مسواک زده میشود یا روی یک قالب کوچک متناسب با دندان های شما قرار داده میشود.هر درمان پوسیدگی دندان حدودا چند دقیقه طول میکشد.

2. پرکردن: گاهی اوقات به نام ترمیم شناخته میشوند و درمان اصلی هنگام پوسیدگی دندان  است در مواقعی که  فرسایش از مینای دندان پیشرفت کرده است. مواد پر کردن از مواد مختلفی چون رزین های کامپوزیتی همرنگ دندان،پرسیلین و یا ترکیبی از مواد مختلف است .پرکردم با مواد نقره ای شامل بسیاری از مواد از جمله جیوه است.

3. تاج: یک پوشش سفارشی است که بر روی دندان نصب میشود و جایگزین تمام تاج طبیعی میشود و در صورتی که پوسیدگی دندان گسترده باشد و یا دندان تضعیف شده باشد ممکن است نیاز به تاج داشته باشید.دندانپزشک شما تمام منطقه فاسد را و بقیه دندان را که برای گذاشتن تاج مورد نیاز است تا برداشته شود برمیدارد . تاج ممکن است از طلا، ظروف، رزین، پرسیلین متصل به فلز یا مواد دیگر ساخته شده باشد.  

4. کانال ریشه: هنگامی که پوسیدگی دندان به پالپ دندان میرسد نیاز به درمان ریشه دارید. این درمان برای تعمیر و حفظ دندان به شدت اسیب دیده و عفونت یافته به جای برداشتن ان است.در این درمان پالپ دندان برداشته میشود و گاهی اوقات برای جلوگیری از رشد هر گونه عفونتی دارو در ریشه قرار داده میشود.سپس پالپ دندان با پرکردن جایگزین میشود.

5. کشیدن دندان: برخی از دندانها یی که به شدت پوسیده شده اند و نمی توان انها راتعمیرکرد باید برداشته شوند.داشتن یک دندان کشیده شده ایجاد یک فضای خالی میکند که ممکن است موقعیت دندان های دیگر را تغییر دهد . در صورت امکان یک پل یا یک ایمپلنت برای دندان از دست رفته جایگزین میشود.

پیشگیری

بهداشت دندان و دهان مناسب میتواند از بروز حفره ها و پوسیدگی دندان جلوگیری کند .در زیر چند راهنمایی برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان اورده شده است . از دندانپزشک خود بپرسید کدام روش برای شما بهتر است:

1. دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلو راید بعد خوردن و نوشیدن مسواک بزنید.دندان های خود را حداقل دو بار در روز و به طور ایده ال بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.برای تمیز کردن بین دندان ها از یک نخ دندان یا یک پاک کننده بین دندانی استفاده کنید.اگر نمیتوانید دندان خود را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید حداقل دهان خود را ابکشی کنید.اگر یک کودک خردسال دارید از دندانپزشک خود بپرسید چه میزان از از خمیر دندان حاوی فلوراید باید استفاده کنید تا فرزندتان بتواند از مزایای مبارزه با ایجاد پوسیدگی دندان بدون گرفتن فلوراید اضافی بهره مند شود.

2. دهان خود را بشوئید.اگر دندان پزشک شما احساس کند شما در خطر پیشرفت یک حفره هستید ممکن است به شما توصیه کند از یک دهانشویه  حاوی فلوراید استفاده کنید.

3.معاینات دندانپزشکی منظم داشته باشید. دریافت شستشو و تمیز کردن حرفه ای دندان های و آزمون های شفاهی به طور منظم، می تواند به جلوگیری از مشکلات کمک کند و یا آنها را در اوایل پیشگیری کند.دندانپزشک شما میتواند یک برنامه که بهترین راه حل را برای شما توصیه میکند به شما ارائه دهد.

4.از درزگیر های برای دندانها استفاده کنید.در زگیرها پوشش پلاستیکی محافظ هستند که یه سطوح جویدن دندانهای عقبی متصل میشوند و شیار ها  و شکاف های دندان را اب بندی میکنند. انها از مینای دندان د مقابل پلاک و اسید محافظت میکنند.. میتوانند هم در بزرگسالان هم در کودکان استفاده شوند.برای کنترل و کمک به پیشگیری به همه کودکان در سنین مدرسه توصیه میشوند.انها تا 10 سال نیاز به تعویض ندارند و در طول این مدت نیاز به چکاب هایی است تا مطمئن شوند در جای خود قرار دارند.

5. نوشیدن برخی ابها. بیشتر منابع عمومی ابها دارای فلوراید اند که از پوسیدگی دندان به طور قابل توجهی جلوگیری میکنند.اگر فقط اب بطری مینوشید که فاقد فلوراید است از مزایای فاوراید بهره مند نمی شوید.

6.از میان وعده های غذایی مکرر و نوشیدنی ها استفاده نکنید.هر زمان که شما چیزی میخورید یا چیزی به غیر از اب مینوشید شما به باکتری ها کمک میکنید که اسید تولید کنند و مینای دندان شما را تخریب کنند.اگر شما از میان وعده ها و نوشیدنی ها در طول روز استفاده میکنید دندان های خود را در معرض حملات مداوم قرار میدهید.

7. غذا های سالم برای دندان بخورید.برخی از غذا ها و نوشیدنی ها برای دندان های شما از دیگر غذا ها بهتر اند.از غذا هایی که در شکاف بین دندانهای شما گیر میکنند مثل چیپس، آب نبات و یا کوکی ها بپرهیزید.با این حال غذاهایی وجود دارند که مانند میوه و سبزیجات تازه وقهوه بدون شکر، چای و شکر آدامس باعث افزایش جریان بزاق میشوند و به شستشو دندان ها کمک میکنند.

8. درمان پوسیدگی دندان با فلوراید را در نظر بگیرید.دندان پزشک شما ممکن است به شما درمان پوسیدگی دندان با فلوراید را به صورت یک دوره به شما ارائه کند به خصوص اگر شما فلوراید کافی از طریق اب و دیگر منابع دریافت نکنید.

9. در مورد درمان پوسیدگی دندان ضد باکتریایی بپرسید. اگر شما مثلا به خاطر شرایط پزشکی خاص در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید دندان پزشک شما ممکن است دهان را با یک ماده ضد باکتری خاص شستشو دهد و یا از درمانهای دیگر برای کاهش باکتری های مضر در دهان شما استفاده کند

نویسنده: دکتر منتظری، متخصص جراح دندانپزشک

مینای دندان:تقویت و پیشگیری

مینای دندان همواره در برابر فرسایش و تخریب وجود دارد. برای تقویت و ترمیم و بازسازی و تقویت ساختمان مینای دندان و حفظ آن در برابر خوردگی، خرابی و شکستن آن اقدامات پیشگیرانه و درمانی زیادی می توان انجام داد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

مینای دندان ماده­ای است که دندان­های شما را پوشش داده و آنها را از آسیب­های احتمالی حفاظت می­کند. هنگامی که دندان­ پزشک درباره پوسیدگی دندان صحبت می­کند، معمولاً منظور از پوسیدگی فرسایش مینای دندان و از بین رفتن آن است. در این رابطه مهم است که درک کنیم دقیقاً مینای دندان چه کاری انجام می دهد و چگونه می­تواند عملکرد صحیح داشته باشد. با اطلاع از این مطالب می­توان روش مناسب برای مراقبت از دندان­ها انتخاب کرده و از ایجاد مشکلات احتمالی در این حوزه جلوگیری نمود. مینای موجود بر روی دندان به این دلیل از اهمیت خاص برخوردار است که می­تواند از آسیب­های احتمالی بر روی دندان­ها جلوگیری کند.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان یک پوسته سخت بر روی هر یک از دندان­ها است و در حقیقت هنگام نگاه در آینه این بخش از دندان مشاهده می­شود. مینای دندان در عمل سخت­ترین ماده در بدن انسان است. این ماده حتی سخت­تر از استخوان­ها است، اما با این وجود می­تواند در صورت قرار گرفتن در معرض اسید و یا تجمع باکتری بر روی آن از بین رفته یا دچار پوسیدگی شود.

هدف اصلی از قرارگیری مینا بر روی دندان­ها حفاظت از آنها در برابر آسیب و خرابی است. هنگامی که غذا در دهان جویده می­شود، در عمل خطر ­وارد شدن آسیب به دندان به خاطر آسیاب کردن مواد غذایی افزایش پیدا می­کند. در اکثر موارد، مینای دندان به مقدار کافی برای جلوگیری از ایجاد آسیب برای دندان­ها سخت و قوی است. علاوه بر این، اعصاب دندان­ های شما به دما حساس است و به این ترتیب می­تواند به شما درباره سردی و گرمی غذا که می­تواند باعث آسیب رسیدن به دندان شود، با ایجاد درد هشدار دهد. مینای دندان در عمل پوششی برای دندان­ها ایجاد می­کند که از طریق آن هنگام خوردن و نوشیدن فرد احساس ناراحتی و درد نمی­کند.

هر چند مینای دندان یک ماده سخت و یک پوسته محافظ است، اما به سادگی امکان شکستن یا تراشیده شدن آن وجود دارد. اگر غذا بین دندان­های شما بچسبد یا یک ماده غذایی سخت جویده شود، امکان شکستن مینای دندان وجود دارد. اگر این اتفاق روی دهد، نمی­توان به درستی از مینای دندان محافظت کرد. شما ممکن است با احساس درد هنگام غذا خوردن از ایجاد ترک بر روی مینای دندان خود مطلع شوید و این موضوع بطور خاص هنگام مصرف غذاهای گرم، سرد یا شیرین، بیشتر احساس می­شود.

عوامل فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان به خاطر تماس اسید با سطح مینا بر روی دندان ایجاد می­شود. فرسایش مینای دندان می­تواند تحت تاثیر عوامل زیر روی دهد:

  • استفاده زیاد از نوشیدنی­های شیرین و گاز دار (نوشیدنی­هایی که حاوی سطوح بالای فسفات و اسید سیتریک هستند)
  • مصرف زیاد آب میوه (برخی اسیدهای موجود در آب میوه اثر فرسایش قوی­تر در مقایسه با اسید باتری دارند)
  • خشکی دهان یا کاهش ترشح بزاق
  • رژیم غذایی حاوی سطح بالای شکر و نشاسته
  • بیماری رفلکس اسیدی
  • مشکلات معده و روده
  • استفاده از داروهای خاص (همچون آسپیرین و آنتی هیستامین)
  • مشکلات ژنتیکی (مشکلات ارثی)
  • عامل­های محیطی (فرسایش، افزایش سن، استرس، و فساد تدریجی).
  • شما ممکن است در ابتدا متوجه از بین رفتن مینای دندان خود نشوید، زیرا تفاوت ایجاد شده در این رابطه اندک و ناچیز است. به هر حال، هنگامی که مینای دندان شما از بین برود، ممکن است شما با علائم دیگر در این رابطه مواجه شوید.
  • اگر دندان شما هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی­های گرم یا سرد درد گرفته یا قلب می­زند، احتمالاً شما با پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان مواجه هستید. این مشکل در طول زمان بدتر می­شود. در ابتدا، شما ممکن است سوزش یا تیر کشیدن دندان را برای یک ثانیه احساس کنید، در حالی که در ادامه این احساس بیشتر خواهد شد. اگر شما به خاطر وجود درد از خوردن غذاها و نوشیدنی های خاص اجتناب می­کنید، با پزشک خود در این رابطه تماس بگیرید.
  • هنگامی که پوسیدگی مینای دندان گسترش پیدا کند، ممکن است دندان­های شما با وجود مسواک زدن آنها زرد شده یا تغییر رنگ دهند. دلیل ایجاد این مشکل ارتباط مینای دندان با ظاهر سفید رنگ دندان­ها است. با فرسایش مینای دندان، بخش بیشتری از عاج دندان ظاهر می­شود که رنگ آن زرد است. علاوه بر این در اینگونه مواقع دندان­های شما ممکن است ظاهر گرد بیشتری نسبت به حالت عادی پیدا کنند یا صیقلی­تر به نظر برسند. اگر فرآیند پیشرفت پوسیدگی از این نقطه عبور کند، ظاهر دندان شما تراشیده شده یا در ناحیه لبه­ها زبر و ناهموار می­شود و شما ممکن است بر روی دندان خود کنگره و دندانه­های ریز مشاهده کنید.
  • دندان­پزشک می­تواند دندان­های شما را برای یافتن هر گونه پوسیدگی مینا معاینه کند و برای حل مشکل پوسیدگی­ها را پر کرده یا از تاج مصنوعی بر روی دندان­های دارای پوسیدگی استفاده کند. اگر لثه نیز تحت تاثیر این پوسیدگی­ها قرار گرفته باشد، دندان­پزشک ممکن است از روش عصب کشی یا کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با دندان مصنوعی استفاده کند.
  • پوشش مینا بر روی دندان به این دلیل بسیار اهمیت دارد که می­تواند از دندان در برابر آسیب­های احتمالی حفاظت کند و به شما امکان می­دهد بدون ایجاد آسیب به دندان غذا و نوشیدنی بخورید. تا زمانیکه شما از مینای دندان به نحو صحیح مراقبت کنید، پوشش مینای دندان می­تواند برای سال های طولانی از دندان­های شما حفاظت و نگهداری کند.

علائم و نشانه های بیماری مینای دندان

  • شما ممکن است در ابتدا متوجه از بین رفتن مینای دندان خود نشوید، زیرا تفاوت ایجاد شده در این رابطه اندک و ناچیز است. به هر حال، هنگامی که مینای دندان شما از بین برود، ممکن است شما با علائم دیگر در این رابطه مواجه شوید.
  • اگر دندان شما هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی­های گرم یا سرد درد گرفته یا قلب می­زند، احتمالاً شما با پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان مواجه هستید. این مشکل در طول زمان بدتر می­شود. در ابتدا، شما ممکن است سوزش یا تیر کشیدن دندان را برای یک ثانیه احساس کنید، در حالی که در ادامه این احساس بیشتر خواهد شد. اگر شما به خاطر وجود درد از خوردن غذاها و نوشیدنی های خاص اجتناب می­کنید، با پزشک خود در این رابطه تماس بگیرید.
  • هنگامی که پوسیدگی مینای دندان گسترش پیدا کند، ممکن است دندان­های شما با وجود مسواک زدن آنها زرد شده یا تغییر رنگ دهند. دلیل ایجاد این مشکل ارتباط مینای دندان با ظاهر سفید رنگ دندان­ها است. با فرسایش مینای دندان، بخش بیشتری از عاج دندان ظاهر می­شود که رنگ آن زرد است. علاوه بر این در اینگونه مواقع دندان­های شما ممکن است ظاهر گرد بیشتری نسبت به حالت عادی پیدا کنند یا صیقلی­تر به نظر برسند. اگر فرآیند پیشرفت پوسیدگی از این نقطه عبور کند، ظاهر دندان شما تراشیده شده یا در ناحیه لبه­ها زبر و ناهموار می­شود و شما ممکن است بر روی دندان خود کنگره و دندانه­های ریز مشاهده کنید.
  • دندان­پزشک می­تواند دندان­های شما را برای یافتن هر گونه پوسیدگی مینا معاینه کند و برای حل مشکل پوسیدگی­ها را پر کرده یا از تاج مصنوعی بر روی دندان­های دارای پوسیدگی استفاده کند. اگر لثه نیز تحت تاثیر این پوسیدگی­ها قرار گرفته باشد، دندان­پزشک ممکن است از روش عصب کشی یا کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با دندان مصنوعی استفاده کند.
  • پوشش مینا بر روی دندان به این دلیل بسیار اهمیت دارد که می­تواند از دندان در برابر آسیب­های احتمالی حفاظت کند و به شما امکان می­دهد بدون ایجاد آسیب به دندان غذا و نوشیدنی بخورید. تا زمانیکه شما از مینای دندان به نحو صحیح مراقبت کنید، پوشش مینای دندان می­تواند برای سال های طولانی از دندان­های شما حفاظت و نگهداری کند.

ترمیم مینای دندان

 

اگر مینای دندان دچار پوسیدگی شود، دندان­پزشک می­تواند مجموعه متنوعی از روش­های درمانی را با توجه به میزان پوسیدگی برای حل مشکل به شما پیشنهاد کند. در این رابطه مهم است که در اسرع وقت هنگام ایجاد درد دندان به متخصص مراجعه کنید و در کنار آن همواره از معاینه­های منظم برای جلوگیری از مشکلات مینای دندان، قبل از جدی­تر شدن مشکل استفاده کنید.

اکثر دندان­پزشک­ها از ابزارهای مصنوعی برای جایگزین کردن مینای از بین رفته استفاده می­کنند. دندان پزشک ممکن است پوسیدگی دندان را با استفاده از مواد مخصوص از جنس طلا، نقره، جیوه، یا پلاستیک پر کند. همچنین دندان­پزشک می­تواند از تاج مصنوعی بر روی دندان در صورت جدی بودن پوسیدگی استفاده کند. اکثر دندان ­پزشک­ها سعی نمی­کنند مینای دندان را ترمیم کنند، زیرا این نوع از روش­ های درمانی قبلاً آزمایش شده و اثربخشی آنها اثبات نشده است. به هر حال، شما می­توانید از روش­های درمانی جایگزین مثل مسواک زدن با نمک دریا برای کاهش درد و حساسیت دندان خود استفاده کنید.

در عمل سطح و مقدار آسیب وارد شده به مینای دندان می­تواند روش درمانی مناسب برای حل مشکل را مشخص نماید. در این رابطه حالت­های زیر را می­توان مورد توجه قرار داد:

آسیب مینای دندان در سطح حداقل. اگر پوسیدگی­های کوچک در سطح خارجی مینای دندان فقط وجود داشته باشد، آنگاه آسیب وارد شده قابل بازگشت است و برای این کار نیاز به روش درمانی خاص نیست. در این حالت استفاده از دهان­­شویه حاوی فلوراید می­تواند باعث شود مینای آسیب­ دیده قوی­تر شود. مصرف مقدار زیاد گیاهان سبز همچون اسفناج و کلم پیچ می­تواند فلوراید لازم را برای فعالیت مناسب دهان و مینای دندان تامین کند. پس از استفاده دهان­ شوی حاوی فلوراید برای یک ماه به مطب دندان پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان­ها شما و تاثیرگذاری روش درمانی بر آنها مورد بررسی قرار گیرد.

آسیب مینای دندان در سطح میانی. در این حالت روش درمانی مناسب می­تواند استفاده از مواد کامپوزیت (پلاستیک) کوچک برای پر کردن پوسیدگی یا استفاده از روکش ونیر سرامیکی باشد.

آسیب مینای دندان در سطح شدید. آسیب­های جدی­تر وارد شده به مینای دندان را می­توان با استفاده از روش­های اینله و آنله، پوشش ونیر، تاج دندان یا پل­های ثابت درمان کرد. آسیب­های بسیار شدید ایجاد شده در این حالت ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند. پس از کشیدن دندان می­توان محل آن را با دندان مصنوعی قابل حرکت، پل­ ثابت یا ایمپلنت دندان جایگزین کرد.

تأثیر غذاها بر مینای دندان

علیرغم جنس سخت آن، مینای دندان مستعد پوسیدگی است. در عمل برخی غذاها وجود دارند که خودداری از استفاده آنها می­تواند از مینای دندان حفاظت کند.

اکثر دندان­پزشک­ها توصیه می­کنند از مصرف مقدار زیاد نوشیدنی­های گازدار خودداری شود. دلیل این موضوع وجود هر دوی شکر و اسید در این نوشیدنی­ها است که در عمل هر دوی آنها تاثیر مخرب بر مینای دندان دارند. نوشیدنی­های گازدار با طعم میوه در مقایسه با سایر نوشیدنی­ها دارای سطح بالاتر اسید هستند و بنابراین خطر مصرف آنها نیز به نسبت بیشتر است. نوشیدنی­های نیروزا و تقویتی نیز می­ توانند دارای سطح بالای اسید باشند و به همین خاطر لازم است تا حد ممکن از مصرف آنها نیز اجتناب شود.

شما همچنین باید در زمان نوشیدن آب میوه یا خوردن مرکبات مراقب باشید، زیرا این موارد نیز دارای سطح بالای اسید هستند. به هر حال، بر خلاف نوشیدنی­های گازدار، آب میوه و مرکبات برای سلامتی انسان مفید هستند و به همین خاطر نیاز نیست از مصرف همه آنها خودداری شود. در عوض، لازم است این میوه­ ها به مقدار کافی و به همراه سایر میوه ­های فاقد اسید استفاده شوند تا به این ترتیب تاثیر ناشی از مصرف آنها بر روی مینای دندان تا حد ممکن خنثی شود. سرکه نیز به علت شرایط اسیدی موجود در آن می تواند بر ایجاد پوسیدگی در مینای دندان تاثیر گذار باشد. به همین خاطر مراقب مقدار استفاده از سرکه در سالاد یا در زمان خوردن چیپس سیب­ زمینی سرکه ­ای و سایر مواد غذایی حاوی سطح بالای سرکه باشید.

در نهایت، شما باید تا حد ممکن از خوردن شیرینی­جات خودداری کنید. در اکثر موارد سطح شکر موجود در شیرینی­ها بسیار زیاد است و این موضوع می­تواند خطر ایجاد پوسیدگی در مینای دندان را بطور چشمگیر افزایش دهد.

پیشگیری

برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در مینا و حفظ سلامت دندان­ها، حتماً دندان­های خود را بطور منظم هر روز مسواک زده و نخ دندان بکشید. به تعداد کافی به مطب دندان­پزشک مراجعه کنید تا از معاینه منظم و تمیز کردن دهان در صورت نیاز مطمئن شوید. برای اطمینان بیشتر همچنین می­توان به نکات زیر توجه کرد:

  • استفاده از غذاها و نوشیدنی­های دارای سطح اسید بالا را در رژیم غذایی خود متوقف کنید. برای مثال در این رابطه می­توان از نوشیدنی­های کربونات، لیموناد، میوه­ ها و نیز آب میوه ­های اسیدی نام برد. دهان خود را پس از خوردن غذاها یا نوشیدنی­های اسیدی با حجم زیاد آب بلافاصله بشویید.
  • هنگام مصرف نوشیدنی­های اسیدی از نی استفاده کنید. استفاده از نی باعث می­شود مایع به انتهای دهان شما وارد شود و تماس کمتری با دندان­های شما داشته باشد.
  • مصرف تنقلات را کاهش داده و حداقل کنید. مصرف تنقلات در طول روز احتمال ایجاد پوسیدگی دندان را افزایش ­می­دهد. در این حالت دندان برای چند ساعت پس از مصرف سطح بالای شکر و نشاسته اسیدی می­شود. در نتیجه فقط زمانی از تنقلات استفاده کنید که امکان شستن دهان و مسواک زدن پس از مصرف تنقلات وجود داشته باشد.
  • آدامس بدون شکر حاوی زایلیتول در بین وعده­های غذایی بجوید. مصرف این نوع آدامس­ها می تواند محیط اسیدی حاصل از مصرف غذاها و نوشیدنی­ها را خنثی کند. جویدن آدامس می­تواند به افزایش ترشح بزاق دهان تا 10 برابر مقدار طبیعی کمک کند. بزاق ترشح شده در دهان نقش موثر در تقویت دندان با تامین مواد معدنی مورد نیاز دارد. از بدون شکر بودن آدامس خود مطمئن شوید. همچنین از مصرف زیاد آدامس خودداری کنید، زیرا انجام این کار می­تواند تاثیر نامطلوب در ساییدن دندان­ها و مشکلات مفصل فک داشته باشد.
  • اگر با مشکل ترشح ناکافی بزاق یا خشکی دهان مواجه هستید، در طول روز زیاد آب بنوشید.
  • از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید می­تواند دندان­ها شما را در برابر پوسیدگی مقاوم کند. به همین خاطر مطمئن شوید فلوراید جزء مواد استفاده شده در خمیردندان شما است.
  • اگر دارای سابقه پوسیدگی دندان هستید، با دندان­پزشک خود درباره مقدار مصرف روزانه فلوراید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مشورت کنید. علاوه بر این، از دندان پزشک خود درباره مفید بودن استفاده از نمک دریا برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین رفتن مینا سوال کنید.

تقویت و حفظ مینای دندان یکی از اولویت های حفظ سلامت دهان و دندان است. ساختمان آن به دلیل فرسایش به طور مداوم در حال تخریب بوده و به همین دلیل اهمیت به حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است. در صورتی که کوچکترین مشکلی در دندان هایتان احساس کردید، بهتر است هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کرده تا بتوانید از مینای دندانتان محافظت به عمل آورید.

نویسنده: دکتر منتظری، متخصص جراح دندانپزشک

 

چگونه از پوسیدگی دندانها جلوگیری کنیم

فلوراید ماده اولیه ی ضد پوسیدگی است که به صورت سیستمیک(داخل بدن) و موضعی عمل می کند و به عنوان یک معیار مطمئن و موثر در جوامع بشری برای کاهش شیوع و وقوع پوسیدگی های دندان است.
در سال های ۱۹۴۶تا ۱۹۷۹ افزودن فلوراید به آب به تنهایی ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد موجب کاهش شیوع پوسیدگی در افرادی که از این آب استفاده کرده اند، شد. از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ ،افزودن فلوراید به آب، ۳۰ درصد شیوع پوسیدگی را کاسته است.
به کارگیری فلوراید روی پیشگیری از پوسیدگی به صورت افزودن فلوراید به آب، خمیر دندان ها و دهان شویه ها، همچنین استفاده ازنوشیدنی هایی با آب دارای فلورید انجام می شود.
● سه مکانیسم اولیه ی عمل فلوراید روی دندان ها به قرار زیر است:
۱) وقتی فلوراید با مینا و عاج دندان تماس می یابد، با کلسیم و فسفر موجود در آنها فلورو آپاتیت را تشکیل می دهد و این ترکیبی است که نسبت به هیدروکسی آپاتیت به اسید مقاوم تراست.
۲) فلوراید همچنین ترمیم و معدنی شدن مجدد سطح دندان های پوسیده را تسریع می کند و کمک می کند که روند تخریب معکوس شود و موجب افزایش مقاومت سطح دندان در برابر پوسیدگی شود.
۳) در نهایت، فلوراید موجب کاهش اثر تخریبی باکتری های دهان بر دندان می شود که این کار را از طریق تداخل در تشکیل و عملکرد میکروارگانیسم ها انجام می دهد.
وقتی فلوراید در غذا و نوشیدنی مصرف می شود، وارد جریان خون می شود و در استخوان ها و دندان ها تجمع می کند. گردش خون با فراهم کردن فلوراید در بزاق اثر موضعی هم دارد.
مقدار کمی از فلوراید وارد بافت نرم می شود و باقی مانده آن در بزاق ترشح می شود.
منبع اولیه فلوراید سیستمیک، آب فلوریده شده است. غذا و نوشیدنی ها مقدار کمتری فلوراید دارند.
منابع فلوراید موضعی شامل خمیر دندان، ژل ها و دهان شویه هاست که روزانه توسط افراد مصرف می شوند و نیز فلوراید غلیظ شده است که توسط دندانپزشک ها بیشتر به صورت ژل و خمیر به کار می رود.
● افزودن فلوراید به آب
افزودن فلوراید به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی توسط انجمن دندان پزشکان آمریکا و انجمن تغذیه آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. این انجمن ها، رعایت بهداشت دهان و افزودن فلوراید به آب را برای پیشگیری از بیماری های دندانی و حفاظت از دندان ها مورد تاکید قرار می دهند.
اما علی رغم این تاکید، عده ای مخالف استفاده ی گسترده از فلوراید هستند و مدعی اند افزودن فلوراید به آب و مواد مختلف برای دندان، آزادی انتخاب هر فرد را محدود کرده و خطر ابتلا به ایدز و سرطان را افزایش می دهد. ولی باید گفت که خطر ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف فلوراید، بی پایه و اساس است.
● توصیه های لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان:
در برنامه های پیشگیری از پوسیدگی دندان، داشتن رژیم غذایی متعادل، اصلاح منابع و مقادیر کربوهیدرات های غذایی و تلفیق بهداشت دهان با شیوه ی زندگی افراد مورد توجه قرار می گیرند.
بعد از وعده های غذایی باید مسواک زد، دهان را با آب شست یا آدامس(بدون قند حاوی گزیلیتول) را به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه جوید.
با برنامه ریزی و بهداشت مناسب دهان و یک رژیم غذایی متعادل، خطر پوسیدگی زایی به شدت کاهش می یابد.
اعمالی که باید از آنها پرهیز کرد عبارتند از: استفاده ی فراوان از نوشیدنی های شیرین گازدار، خوردن متناوب میان وعده های شیرین(شیرینی، شکلات، کاکائو، آب نبات، ژله و ...) و نگه داشتن مقادیر زیادی از مواد قندی در دهان طی دوره های ممتد.
داروهای جویدنی یا مایع بدون نسخه پزشک و ترکیبات ویتامینه هم ممکن است مواد قندی داشته باشند؛ مانند قرص ویتامین C که قند موجود در اسید آن موجب پوسیدگی دندان می شود و خواندن دقیق برچسب دارو به منظور جلوگیری یا کاهش استفاده از چنین محصولاتی مهم است.
کربوهیدرات های قابل تخمیر مانند آب نبات، بیسکوییت ها، کلوچه، چوب شور و چیپس بایستی همراه وعده های غذایی خاصی خورده شود.
مصرف یک تکه پنیر با هر وعده غذایی، برای کاهش پوسیدگی دندان مفید است.
اعمال مربوط به بهداشت دهان از قبیل مسواک زدن، دهان شویی و جویدن آدامس بدون قند بعد از خوردن غذا می تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
مصرف توأم میوه ها و پنیر در وعده های غذایی، موجب کاهش پوسیدگی می شود. منبع.. دکتر نورا سلیمانی

چگونه از پوسیدگی دندانها جلوگیری کنیم

مراقبت از دندان‌ها شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور کامل و روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی دندان‌هاست.حالت ایده‌آل این است که هرکس دندان‌هایش را بعد از هر وعده غذای اصلی و یا میان‌وعده مسواک بزند،اما هدف عملی‌تر مسواک زدن حداقل دو بار در روز،به هنگام صبح و قبل از رفتن به بستر و کشیدن نخ دندان حداقل یک بار در روز است.
کلید داشتن عادات خوب مراقبت از دندان،آموزش آن از دوران کودکی است.کودکان خود را به مسواک زدن منظم،حتی قبل از درآمدن کامل دندان‌ها عادت دهید.دندانپزشک کودک شما یا مربی بهداشت می‌تواند روش صحیح استفاده از نخ دندان را به وی نشان دهد.
درباره رژیم غذایی هم باید بگویم این عقیده که قند در پوسیدگی دندان نقش دارد،مطلب تازه‌ای نیست،اما شواهد خاطر نشان می‌کند که نه تنها قند،بلکه همه کربوهیدرات‌های قابل تخمیر که به صورت غذا مصرف می‌شوند موجب پوسیدگی دندان می‌گردند.کربوهیدرات‌های قابل تخمیر،همه انواع قندها و بیشتر نشاسته‌های پخته شده مانند نان،بیسکوییت‌های نمکی و سیب‌زمینی سرخ شده را شامل می‌شوند.از آنجا که کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند،مصرف آنها را کاهش ندهید.
مراقبت از دندان به این معنی نیست که نمی‌توانید بستنی،کیک،کلوچه یا آب‌نبات بخورید.مقدار قند خورده شده کمتر از نحوه خوردن و زمان مصرف آن اهمیت دارد.مواد شیرینی که بین وعده‌های اصلی غذا خورده می‌شوند از آنها که با غذا صرف می‌شوند،مضرتر هستند.
سعی کنید در عادات غذایی خود و کودک‌تان این نکات را رعایت کنید:

* از خوراکی‌های قندی جویدنی یا مکیدنی به خصوص به عنوان میان‌وعده اجتناب کنید.

* مواد خوراکی مانند آب‌نبات،مغزهای گیاهی پوشیده شده با شکلات،غلات خشک و میوه‌های خشک شده به دندان‌های شما می‌چسبند،بنابراین سعی کنید در عرض 20 دقیقه پس از مصرف آنها دندان‌ها را مسواک بزنید.

* در انتخاب میان‌وعده‌ها دقت کنید.خوردن میان‌وعده‌هایی که باعث تحریک پوسیدگی دندان می‌شوند، بیش از صرف آنها همراه با وعده‌های اصلی به دندان آسیب می‌رساند. خوردن وعده‌های غذایی مستعد و کوچک در طول روز به باکتری‌ها امکان می‌دهد که جریان مداومی از اسید را روی دندان‌ها تولید کنند.  

 

کدام غذاها در سلامت دندانها مفید هستند

 

سبزی های پهن برگ تیره مثل کلم بروکلی، کاهو و اسفناج که کلسیم بیشتری دارند با قلیایی کردن محیط دهان مانع از پوسیدگی دندان می شود و نیز این خوراکی ها حاوی ” کلسیفرول” هستند که به جذب بهتر کلسیم کمک می کند.

مصرف مواد غذایی مانند میوه هایی مثل کرفس، پنیر، دانه کنجد، غلات کامل،حبوبات، ماهی ساردین، دانه قهوه ، انواع فلفل، پنیر، سیب، کیوی، سبزیهای پهن برگ و حتی آدامس بدون شکر در سلامتی دندان ها بسیار مفید است به طوری که نیازی به ویزیت دندانپزشک نیست.

 کافئین قهوه با خاصیت آرامبخش خود موجب پیشگیری از التهاب لثه و محیط دهان می شود و از سویی دیگر جویدن دانه های آن آرواره ها را قوی و بوی بد دهان را رفع می کند.

 ویتامین c موجود در فلفل و کیوی از بروز التهاب و خونریزی لثه پیشگیری کرده ضمن اینکه اسید طبیعی فلفل موجب شستشوی سطح مینای دندان می شود.

همچنین غلات کامل که حاوی هیدارت کربن، فیبر املاح معدنی و ویتامین های گروه B هستند در حفظ و استحکام لثه ها مفید بوده و از طرفی غلات حاوی منیزیم به جذب بیشتر کلسیم موجود در مواد غذای دیگر و سلامت دندانها کمک موثری می کند.

شایان ذکر است: ماهی ساردین که حاوی اسید چرب امگا 3 است که ضد التهاب بوده و به درمان التهاب لثه ها ناشی از محرک های مختلف عصبی، تغذیه ای کمک می کند مهمترین تاثیر مصرف کرفس، پاک کردن” پلاکهای دهانی” است این پلاک ها زمینه ساز پوسیدگی دندان هستند.

منبع-خبرنگاران جوان

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن

 

 

پوسیدگى دندان یکى از رایج ترین بیمارى هاى عفونى است و بر اساس گزارشات ارائه شده 5 برابر رایج تر از بیماری آسم است.

بررسى پوسیدگى دندان ها نشان مى دهد که بچه هایى که والدین آنها حداقل تا لیسانس تحصیل کرده اند، کمتر از بچه هایى که والدین آنها کمتر از لیسانس هستند به پوسیدگى دندان ها مبتلا هستند.

ایجاد پوسیدگى به عواملى چون ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرارگیرى دندان ها، ترکیبات و میزان ترشح بزاق و وجود شیارها و حفرات در تاج دندان بستگى دارد.

بزاق هاى آلکالوئیدى اثر پیشگیرانه دارند. به همان میزان که بزاق اسیدى موجب افزایش خطر پوسیدگى مى شود، روش زندگى نیز در این پدیده موثر است. باکترى ها عامل اساسى در ایجاد پوسیدگى هستند.

کربوهیدرات ها ماده ی ایده آل براى باکترى های مولد پوسیدگی دندان هستند و فرآورده هاى اسیدى ناشى از آنها موجب کاهش PH بزاق به پایین تر از 5/5 مى شود که زمینه مناسب را براى تولید پوسیدگى فراهم مى کند.

 

پوسیدگی ریشه ی دندان

فاکتور اولیه در ایجاد پوسیدگى ریشه، عقب نشینى لثه است که اغلب ناشى از بیمارى لثه است که در این حالت ریشه هاى عریان بسیار مستعد پوسیدگى هستند. فاکتورهاى دیگرى که با افزایش شیوع این پوسیدگى ارتباط دارد، میزان سن، فقدان فلوراید موجود در آب، بهداشت ضعیف دهان و خوردن مکرر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات است.

درمان پوسیدگى ریشه شامل ترمیم دندان و مشاوره تغذیه است. پوسیدگى ریشه یک بیمارى عفونى دندان است که در بالغین مسن تر بیشتر مشاهده مى شود، زیرا این گروه از افراد دندان هاى طبیعى خود را در مدت بیشترى نگه داشته اند.

 

 

عوامل تغذیه اى موثر بر پوسیدگى دندان

عوامل تغذیه اى موثر بر پوسیدگى دندان عبارتند از : دفعات مصرف مواد کربوهیدراتی یا قندی، نوع تغذیه، دفعات غذا خوردن، ترکیبات مواد غذایى و آشامیدنى، مدت زمان تماس دندان با مواد غذایى و آشامیدنى.

 

مواد غذایی مولد پوسیدگی

کربوهیدرات ها ماده ی ایده آل براى باکترى های مولد پوسیدگی دندان هستند و فرآورده هاى اسیدى ناشى از آنها موجب کاهش PH بزاق به پایین تر از 5/5 مى شود که زمینه مناسب را براى تولید پوسیدگى فراهم مى کند.

مواد قندى در چهار گروه از شش گروه مواد غذایى موجود هستند: 1- حبوبات 2- میوه ها 3 - فرآورده هاى لبنى 4- مواد قندى.

با وجود اینکه بعضى سبزیجات نیز مواد قندى دارند، ولى گزارشى مبنى بر پوسیدگى زایى آنها ارائه نشده است. موادى چون نشاسته موجب کاهش PH بزاق به کمتر از 5/5 مى شود. بیسکوییت، چیپس، نان و انواع میوه ها (تازه، خشک و کمپوت) و همچنین آب میوه ها نیز پوسیدگى زا هستند.

تمایز بین مواد مولد پوسیدگى دندان، متوقف کننده پوسیدگى و ضد پوسیدگى بسیار مهم است.

نتایج مطالعات نشان داده است که میزان اسیدى که از تخمیر مواد غذایى توسط باکترى های دهان ایجاد مى شود به مقدار قند موجود در آن ماده بستگى دارد. پوسیدگى زایى همچنین تحت تاثیر عوامل دیگرى مانند حجم و میزان بزاق تولید شده در فرد، تعداد وعده هاى مصرف غذا، ترکیبات مواد غذایى مورد استفاده، میزان تشکیل پلاک میکروبى و میزان استعداد ژنتیکى فرد است.

 

 

مواد غذایى متوقف کننده ی پوسیدگى

یا آن دسته که توسط میکروب هاى پلاک دندان، قابل مصرف نیستند، PH بزاق را به پایین تر از 5/5 کاهش نمى دهند.این مواد شامل پروتئین هایى چون تخم مرغ، ماهى، گوشت، بعضى سبزیجات و آدامس هاى بدون قند هستند. قندهاى مصنوعی از قبیل ساخارین، سیکلامات ها و آسپارتام نیز جزء این گروه هستند. بعضى از شواهد دال بر این است که قندهای مصنوعی به علت اینکه مواد مورد نیاز را در اختیار باکتری های مولد پوسیدگی قرار نمى دهند، متوقف کننده ی پوسیدگى هستند.

 

 

مواد غذایى ضد پوسیدگى

، موادى هستند که هنگام استفاده از آنها جذب غذاهاى اسیدزا توسط باکترى ها مختل مى شود. الکل هاى پنج قندى جزء این دسته محسوب مى شوند، زیرا توسط آمیلاز بزاق تجزیه نمى شوند. مکانیسم عمل این گروه از مواد شامل فعالیت هاى ضدمیکروبى علیه باکتری های مولد پوسیدگی است. از جمله ی این مواد می توان آدامس های بدون قند حاوی گزیلیتول را نام برد.

تاثیر آدامس در کاهش پوسیدگى از طریق ترشح بزاق است که منجر به افزایش فعالیت خنثى سازى بزاق و در پى آن افزایش زدودن کربوهیدرات ها از سطح دندان مى شود.آدامس هاى بدون قند از طریق افزایش ترشح بزاق در کاهش پوسیدگى موثر هستند.توصیه مى شود پس از غذا هاى حاضرى یا وعده هاى غذایى از آدامس بدون قند استفاده کنید تا احتمال پوسیدگى را کاهش دهد. در عین حال امکان معدنى شدن مجدد بخش هاى تخریب شده دندان نیز افزایش مى یابد.

آدامس های بدون قند حاوی گزیلیتول هستند. در واقعمکانیسم ضد پوسیدگى گزیلیتول موجود در آدامس، جایگزین شدن آن به جاى قند است. همچنین تعداد باکتری های مولد پوسیدگی را کاهش می دهد. استرپتوکوک موتان(باکتری مولد پوسیدگی) قادر به متابولیزه کردن گزیلیتول نیست.

از دیگر مواد ضد پوسیدگى مى توان پنیر چدار و سوئیسى را نام برد.

دکتر رضا آمری نیا- متخصص تغذیه

 

 

 



 

سلام دوستان عزیز

دیسک گردن و حرکت درمانی مناسب

 




بیماری دیسک گردن، مختص زندگی شهرنشینی است. در همه انسان ها فرایند فرسایشی دیسک بین ستون مهره ها از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی آغاز می شود و دیسک به تدریج آب خود را از دست می دهد و علاوه بر اینکه ارتفاع آن کاهش می یابد، انعطاف پذیری اش نیز کمتر می شود. عواملی هم که به این فرسایش سرعت می بخشند و باعث بروز بیماری دردناک و ناتوان کننده ای به نام دیسک گردن می شوند.

گردن به قسمتی از بدن مهره داران گفته می شود که بین سروتنه قرار می گیرد و شامل نسج نرم در بیرون و ستون فقرات گردنی و بخشی از نخاع در قسمت وسط آن است. وزن سر را ستون مهره و بخشی از آن را نیز عضلات اطراف تحمل می کنند. ستون فقرات گردنی، برخلاف دیگر مهره های بدن که حرکت کمی در کنار یکدیگر دارند، کاملا متحرک است، بنابراین بیشترین میزان چرخش و حرکات به جلو و عقب را در گردن مشاهده می کنیم. گردن از ۷ مهره و ۸ ریشه عصبی تشکیل شده است. این ۸ ریشه کنترل تنفس، حرکات سر روی بدن و حرکات دست را بر عهده دارند و بین هر ۲ مهره، دیسک قرار گرفته است. ساختمان دیسک از یک حلقه بیرونی و یک هسته مرکزی تشکیل شده است. در اثر ساییدگی دیسک، به تدریج حلقه احاطه کننده پاره می شود و هسته مرکزی از محل پارگی بیرون می زند. به این برجستگی، فتق دیسک بین مهره ای می گویند که باعث فشار روی ریشه های عصبی و پدیده درد آغاز می شود. درد ناشی از دیسک، به دو شکل بروز می کند.



●درد مکانیکی

این نوع درد، موضعی است و در خود ستون فقرات احساس می شود یا اینکه خیلی نزدیک مهره هاست. بیمار هنگام صبح و برخاستن از خواب، دردی احساس نمی کند و به تدریج و با افزایش فعالیت روزانه، بر شدت آن افزوده می شود به طوری که شب هنگام به اوج خود می رسد.



● درد انتشاری

دردهای ریشه ای یا انتشاری معمولا در ناحیه دست احساس می شوند یعنی می توانند در شانه، بازو، ساعد و کف دست باشند. این نوع درد در بالای دست به صورت احساس برق گرفتگی و کوفتگی است و هرچه بیشتر به نوک انگشتان نزدیک تر می شویم، از میزان آن کاسته و علایم بی حسی آشکار می شود یعنی وقتی بین انگشت سبابه و شست بیمار کاغذی قرار می دهیم، به راحتی می توانیم کاغذ را از بین انگشتانش خارج کنیم. پزشک از روی انگشت بی حس شده می تواند پی ببرد که آسیب به کدام ریشه عصبی وارد شده مثلا بی حسی انگشت وسط به معنای صدمه روی ریشه هفتم و بی حسی انگشت کوچک، نشانه صدمه به ریشه هشتم گردن است.



● چرا به دیسک گردن مبتلا می شویم؟

انسان ها شغل های متعددی دارند و برای انجام بعضی از اعمال باید به مدت طولانی برای انجام آن خود را با شرایط تطبیق دهند. برای فهم بهتر به چند نمونه اشاره می کنیم.

در صاحبان مشاغلی مثل دندان پزشکی، حروف نگاری، کاربران طولانی مدت رایانه که لازم است برای تمرکز و دیدن یک محل خاص مدت ها سروگردن را در وضعیت نامناسبی قرار دهند یا مشاغلی که لرزش طولانی به گردن وارد می کنند مانند کارگرانی که با دریل زمین را سوراخ می کنند، به مدت طولانی نیروی زیادی به سرو گردن وارد می شود و به آن صدمه می خورد.

یکی از ورزش های کلاسیک در فرهنگ ما، کشتی است. کشتی گیران به دلیل وضعیت خاص هنگام کشتی گرفتن مثل پل زدن و انجام بعضی از فن ها، فشار زیادی به ستون فقرات گردنی شان وارد می کنند. به همین دلیل قبل از انتخاب ورزش کشتی بهتر است قوس کانال ستون فقرات از نظر استاندارد بررسی شود تا اگر در اثر آسیب، کانال کمی تنگ تر شود، عارضه چندانی پدید نیاید.

برخی از افراد هم به طور مادرزادی دچار ناهنجاری های ستون فقرات هستند.



● تشخیص


وقتی علایم و نشانه ها، دیسک گردن را نشان می دهد، باید بررسی های تکمیلی آغاز شود. رادیوگرافی ساده، ام آرآی و نوار عصب اطلاعات بیشتری می دهد و با کنار هم قرار دادن یافته ها، تصمیم درستی نیز برای درمان گرفته می شود.

▪ درمان نگهدارنده:

با رعایت نکته های بسیار ساده و جزیی می توان بیماری را درمان کرد. در بیرون زدگی دیسک، بلافاصله سیستم التهابی بدن فعال می شود و بدن هم به طور خودکار آن را خنثی می کند. دیسک گردن یک بیماری خودمحدودشونده است و با مداخلات بهینه سازی فرایند شغلی و وضعیت های مناسب هنگام کار بهبود حاصل می شود. بی حرکت نگه داشتن گردن بسیار مفید است زیرا فشار وارده کمتر می شود و به مرور بیرون زدگی سر جای اول خود برمی گردد. برای این کار گردن بندهای طبی وجود دارد. همچنین برای تقویت عضلات و قوی تر کردن آن مانورهای ورزشی کمک می کند تا روند سریع تر طی شود.

▪ درمان جراحی:

اگر بعد از درمان های نگهدارنده همچنان علایم بیماری ادامه یابد، درمان جراحی ضرورت می یابد اما چه بیمارانی به جراحی نیاز دارند؟

▪ افرادی که نقص پیشرونده دارند یعنی دیسک گردن آنقدر شدید است که حتی در راه رفتن نیز دچار مشکل شده اند و احساس می کنند هنگام راه رفتن، روی برف یا روی ابر قدم برمی دارند یا زمین می خورند و دست هایشان قدرت انجام هیچ کاری ندارد و دچار نقص عصبی شده اند.

▪ گروهی که هیچ علایم عصبی ندارند، فقط از درد شدید و ناتوان کننده رنج می برند و به درمان باوجود همه اقدام ها پاسخ نمی دهند و شدت درد باعث افت کیفیت زندگی شان شده است.

▪ برای برگرداندن بیمارانی که کاملا با استراحت بهبود می یابند ولی وقتی به محل کارشان بازمی گردند، دوباره همه علایم آغاز می شود، به جامعه و از سرگیری زندگی روزمره و عادی، اقدامات جراحی ضرورت می یابد.

منبع :
دکتر هوشنگ صابری
جراح مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

 



تاريخ : سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:دیسک گردن،ورزش مناسب،حرکات مناسب دیسک گردن , | 3:59 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

آلوئه ورا



آلوئه‌ورا ضدآلرژی، ضدسرطان، ضدقارچ، ضدویروس، کاهش دهنده قندخون، قاعده آور، تقویت کننده معده و کبد است.
آلوئه
گیاه آلوئه‌ورا از نظر بسیاری از مردم گیاه تازه و ناشناخته‌ای است در حالی که حقایق تاریخی نشان داده‌اند که این گیاه قدمتی طولانی داشته و قرن‌ها مورد مصرف مردم در سراسر جهان بوده است.

امروزه علاوه بر ژل، محصول‌های مختلف این گیاه به شکل قرص، کپسول، صابون، شامپو، کرم، پماد، ژل، نوشابه‌های خوراکی و کمپوت تولید می‌شوند.

 

چکیده فواید

آلوئه یا آلوئه‌ورا یا همان شاخ بزی( صبر زرد) حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن و آلوئه رزین A، B و C است.

همچنین قندهای گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌های اکسیداز، آمیداز، کاتالاز و ویتامین‌های B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی نظیر کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم از دیگر مواد مغذی موجود در آن (البته در مقادیر کم) هستند.

خاصیت اصلی آلوئه‌ورا، مسهل بودن است. به علاوه می‌توان آن را یک ضدورم، ضدمیکروب، التیام بخش زخم‌ها، ضدآفتاب و ضدسوختگی به حساب آورد.

مصرف ژل خوراکی این گیاه به مدت 6 ماه برای کنترل زخم معده و کاهش شدت آسم بسیار موثر شناخته شده است.

در کل می‌توان گفت آلوئه‌ورا ضدآلرژی، ضدسرطان، ضدقارچ، ضدویروس، کاهش دهنده قندخون، قاعده آور، تقویت کننده معده و کبد است. ژل آلوئه اثرات خوب و مفیدی نیز روی سوختگی‌های معمولی، سوختگی‌های حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمه‌های دیگر پوست دارد.

 

آلوئه ورا
آلوئه‌ورا؛ برای چه کسانی؟ * خوردن این گیاه به افراد در حال کاهش وزن یا روزه‌دار پیشنهاد می‌شود چرا که مصرف میوه و سبزی در شرایط آن‌ها باید افزایش یابد. فیبر موجود در این مواد غذایی مانع از بروز یبوست شده و به دلیل دیرهضم بودن، احساس سیری ماندگاری را در فرد ایجاد می‌کند.
خاصیت اصلی آلوئه‌ورا، مسهل بودن است. به علاوه می‌توان آن را یک ضدورم، ضدمیکروب، التیام بخش زخم‌ها، ضدآفتاب و ضدسوختگی به حساب آورد
مشکل اینجاست که فیبرها در معده، نفخ و گاز ایجاد می‌کنند اما خوشبختانه، آلوئه‌ورا در عین حال که فیبر بالایی دارد در معده نفخ و گاز نیز ایجاد نمی‌کند پس بهترین گزینه‌ی انتخابی در این شرایط محسوب می‌شود.
* مصرف آلوئه‌ورا برای افرادی که در کنار رژیم لاغری، ورزش هم می‌کنند و در نتیجه بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس و ضعف سیستم ایمنی هستند توصیه می‌شود. محدود کردن دریافت مواد غذایی ارزشمند و تحرک زیاد، بدن را خسته می‌کند به ویژه اگر رژیم غذایی پرپروتئین و مقدار میوه و سبزی مصرفی حداقل باشد. از این رو، خوردن کمپوت آلوئه‌ورا می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

آلوئه
بهترین شیوه مصرف این گیاه چیست؟

برگ‌های خود این گیاه، به صورت تازه، در عطاری‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. به گفته‌ی رضازاده آلوئه‌ورا به دو شیوه خوراکی و مالشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ استعمال موضعی آن برای رفع ناراحتی‌های پوستی و خوردنش برای دیگر بیماری‌ها پیشنهاد می‌شود.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می‌گوید: برای استفاده از شیرابه آلوئه‌ورا باید برشی مورب و عمودی روی برگ آن بزنید تا شیرابه لزجش، خارج شود اما به منظور استفاده از ژل باید چند سانتی متر از برگ گیاه را ببرید و آن را پوست بکنید و بخورید یا به شکل موضعی مصرف کنید.

ژل آلوئه‌ورا کاملاً بی مزه است و به گفته این متخصص افزودن چاشنی‌هایی مانند آب لیموترش، نمک یا فلفل به آن ضرری ندارد.

اگر احساس کردید مزه ژل تلخ است معنی‌اش این است که آن را به خوبی از پوست جدا نکرده‌اید در این گونه موارد می‌توانید پیش از مصرف، ژل را چند دقیقه در آب قرار دهید تا تلخی‌اش کاملاً برطرف شود.

می‌توان از این ژل برای مرطوب کردن پوست، آفتاب‌سوختگی، زخم، سوختگی‌های معمولی و نرم کردن اگزمای زیر چشم استفاده کرد.

مصرف آلوئه‌ورا برای افرادی که در کنار رژیم لاغری، ورزش هم می‌کنند و در نتیجه بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس و ضعف سیستم ایمنی هستند توصیه می‌شود
فراموش نکنید که ژل به مرور زمان در هوا تغییر رنگ می‌دهد و پس از مدتی به رنگ قرمز تیره‌ی مایل به سیاه در می‌آید.
در نوع خوراکی نیز می‌توان از انواع کمپوت، دراژه، قرص و نوشیدنی‌های آلوئه‌ورا که تا حدودی خواص ملینی، ضدمیکروبی و... دارند، استفاده کرد.

خوردن کمپوت آلوئه‌ورا به دلیل این که مولکول‌های پلی ساکارید موجود در آن می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند و بدن را در برابر انواع عوامل بیماری‌زا به خصوص ویروس‌ها مقاوم کنند، مفید است.

 

چگونه مصرف کنیم؟

1- مالشی

ابتدا به اندازه‌ی مورد نیاز از نوک برگ بریده و پوست آن را جدا کرده و سپس ژل را به هر نقطه‌ای که در موارد مصرف ( جوش و لک و سوختگی و غیره) ذکر شده، بمالید، این عمل را در روز 3 تا 4 بار مرتبه بعد از شستشوی کامل انجام دهید و نهایتاً در یک دوره 28 روزه نتیجه مثبت و دلخواه حاصل خواهد شد.

 

2- مصرف خوراکی

الف: در صورت مصرف ژل، به تنهایی روزانه می‌توانید فقط 1 قاشق غذاخوری از ژل را مصرف کنید که در این روش بیماران ( دیابتی و زخم معده‌ای و گوارشی ) درمان خواهد شد.

ب: به اندازه‌ی مورد نیاز ژل را همراه با عسل و آب میوه‌های ( سیب، پرتقال و غیره ) و یا با انواع سالادها مخلوط کرده و میل فرمایید.

آلوئه
شرط و شروط مصرف آلوئه‌ورا 


در استفاده از این گیاه باید مراقب بود زیرا مصرف بیش از حد آن به صورت خوراکی (مصرف روزانه یک گرم به مدت طولانی) ممکن است باعث به هم خوردن تعادل آب و الکترولیت‌ها، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیوی شود.
به علاوه آلوئه‌ورا نباید در زمان تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، خون‌ریزی رکتال (مقعد) و ضعف شدید مصرف شود.

در زمان بارداری نیز به غیر از دستور پزشک مصرف آن ممنوع است.

 

در صورتی که از این گیاه به عنوان مسهل خوراکی استفاده شود باید نکات زیر را در نظر گرفت:

اول این که مصرف بیش از دو هفته از آن باید با مشورت پزشک باشد.

دوم این که در صورت تأثیر نکردن تا 24 ساعت باید آن را با پزشک در میان گذاشت.

سوم، چون تأثیر این گیاه در کودکان مشخص نیست، در این مورد باید با پزشک مشورت کرد.

نکته آخر این که بهتر است از فرآورده‌های صنعتی آلوئه برای سنین بالای 10 سال و حداکثر به مدت 2 هفته بهره برد.


چرا برخی کمپوت‌های آلوئه‌ورا تلخ هستند؟


شاید شما هم به این موضوع برخورده باشید که وقتی در کمپوت آلوئه‌ورا را باز کرده کمی از آن می‌خورید، طعم تلخ آن شما را نگران می‌کند که نکند فاسد شده باشد در صورتی که آلوئه‌ورا طبیعتاً شیرابه تلخی دارد که به دلیل ترکیب‌های آنتراکینونی موجود در آن است. تلخ بودن برخی کمپوت‌های خوراکی این گیاه نیز ممکن است به همین دلیل باشد.
البته این موضوع را تا زمانی که کمپوت مورد بررسی دقیق قرار نگیرد نمی‌توان گفت. در صورتی که روی قوطی کمپوت قید شده باشد، حاوی ترکیب‌های آنتراکینونی یعنی کمپوت حاوی ترکیب‌های تلخ است و تنها مسهل شدید بوده و مسمومیت دیگری ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که روی قوطی قید نشده باشد ممکن است تلخی دلایل دیگری مثل ماندگی و ایجاد واکنش‌های شیمیایی داشته باشد.

مصرف ژل خوراکی این گیاه به مدت 6 ماه برای کنترل زخم معده و کاهش شدت آسم بسیار موثر شناخته شده است
ترکیب‌های آنتراکینونی یکی از ترکیب‌های اصلی گیاه آلوئه‌ورا به حساب می‌آیند و مقدارشان هم در گیاه زیاد است. شیرابه‌ی خشک شده‌ی این گیاه به همین دلیل مسهل قوی بوده و مقدار مصرف خشک آن در حد یک دهم گرم توصیه می‌شود. لازم به توضیح است که ترکیب‌های آنتراکینونی در برگ سنا، برگ درخت فرانگولا و آلوئه‌ورا وجود دارد که هر 3 از قوی‌ترین مسهل‌ها به شمار می‌روند.
از مصرف مداوم و روزانه آلوئه‌ورا باید پرهیز شود زیرا با تمام خاصیت‌ها و فوایدی که دارد به کلیه‌ها آسیب جدی می‌رساند.

 

نکته پایانی

باید محصولات گیاه آلوئه‌ورا را که به صورت پماد، کرم، کمپوت و... برگ‌های آن که به بسته بندی‌های فویل شده در سوپرمارکت‌ها یا داروخانه‌ها موجود است، با توجه به تاریخ انقضای درج شده روی آن مصرف کرد.

 



تاريخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی،آلوئه ورا، گیاهان داروئی, | 5:3 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

سارس چیست؟

علائم SARS چیست ؟
علائم اصلی بیماری تب بالای 38 درجه ، سرفه خشك ، گلودرد ، تنفس مشكل یا اختلالات تنفسی و شواهد رادیوگرافیك پنومونی می‌باشد ، سایر علائم نیز عبارتند از : سردرد ، درد مفاصل و ماهیچه‌ها ، بی اشتهائی ، اختلال هوشیاری ، راش و اسهال
روش درمان بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟
علیرغم تلاش پزشكان ، فعلا دارویی جهت درمان پیدا نشده است و تا حال آنتی بیوتیكی در این زمینه مؤثر نبوده است ولی داروی ریباورین با یا بدون تجویز استروئید با نتایج نامعلوم مصرف شده است. لذا برای كنترل بیماری در جامعه پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

سرعت گسترش بیماری چگونه است ؟

SARS نسبت به آنفلونزا كمتر عفونی است دوره كمون آن 7-2 روز ( بطور متوسط 5-3 روز ) می‌باشد مسافرت‌های بین‌المللی ریسك گسترش سریع بیماری را افزایش می‌دهد.

 

تا حال تعداد مبتلایان به بیماری و پراكندگی جغرافیایی آن چگونه بوده است؟

تا 28 آوریل 2003 ، 5050 نفر مبتلا شده و از این تعداد 321 نفر فوت كرده‌اند و تا حال این بیماری از كشورهای چین ، هنگ گنگ ، مالزی ، كانادا ، تایوان ، فرانسه ، آلمان ، اندونزی ، ایتالیا ، تایلند ، سنگاپور ، استرالیا ، برزیل ، بلغارستان ، هندوستان ، ژاپن ، كویت ، مغولستان ، جمهوری ایرلند ، رومانی ، فیلیپین ، آفریقای‌جنوبی ، اسپانیا ، انگلستان ، ایالات‌متحده ، سوئد ، سوئیس و ویتنام گزارش شده است.

آیا SARS می تواند نتیجه بیوتروریسم باشد؟

هیچگونه دلیلی برای تأیید یا رد این ادعا وجود ندارد.

تا چه حد باید نگران بود ؟

بیماری علاوه براینكه می‌تواند شدید باشد می‌تواند در مسافرت به كشورهای آلوده از سرعت انتشار بالایی بر خوردار باشد ولی درصد كشندگی آن پایین است ( حدود 4 % ) این میزان با افزایش سن و وجود بیماریهای مزمن در فرد بالا می رود .

 

سفر تا چه حد می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد؟

WHO سفرهای غیرضروری به مناطق آلوده ( مناطقی كه زنجیره انتقال ویروس در آنجا مشاهده شده است ) بخصوص مناطق آلوده چین و تورنتو كانادا را منع می‌نماید ضمناً تمامی مسافرین باید از علائم اصلی بیماری آگاه گردند و از تماس نزدیك با افرادی كه آلوده شده‌اند یا سابقه سفر اخیر به نواحی آلوده را داشته‌اند اجتناب نمایند و مسافرانی كه دچار این علائم شده‌اند تا وقتی كه بطور كامل بررسی نگردیده‌اند نباید آن كشور را ترك كنند . اما باتوجه به كنترل بیماری و عدم مشاهده موارد جدید طی فصل سرد جاری نگرانی زیادی از انتشار آن وجود ندارد

WHO چه اهدافی را دنبال می كند ؟

1 - پیشگیری و كنترل شیوع بیماری

2 - مشخص نمودن عامل بیماری

3 - مشخص نمودن رژیم درمانی مؤثر

4 - حمایت كشورهای درگیر در صورت نیاز از طریق اعزام كاركنان بهداشتی

عامل بیماری چیست؟

عامل بیماری ویروسی از خانواده كروناویروسها می‌باشد

 

روش انتقال بیماری‌ چگونه است ؟

انتقال از شخص به شخص از طریق قطرات تنفسی و ترشحات بدن فرد بیمار بوده و بیشتر در افرادی كه در بیمارستان یا در خانه با بیمار تماس نزدیك داشته‌اند صورت می‌گیرد بنابراین در صورت مراقبت از بیمار ، زندگی با وی و یا تماس نزدیك با ترشحات تنفسی ، مایعات بدن یا مدفوع بیماران ، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

نحوه برخورد با بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟

بیمار باید از نظر تنفسی و سایر ترشحات ایزوله شود. معاینه بیماران توسط كاركنان و پزشكان باید با ماسك و عینك و پوشش سر و دستكش صورت گیردInfection control guidance) (Hospital . دست ها قبل و بعد از تماس با فرد بیمار می‌بایستی شسته شود. بیمار باید در اتاق در بسته با فشار منفی نگهداری شده ولی پنجره‌ها را می توان برای تهویه خوب باز گذاشت ( ولی این پنجره‌ها نباید به محل‌های عمومی باز شود ).

روش بر خورد در موارد تماس احتمالی چگونه است ؟

1 - دادن اطلاعات در خصوص تابلو بالینی به بیمار

2 - ایزولاسیون در منزل بمدت 10 روز

3 - ویزیت حضوری یا با تلفن بطور روزانه توسط یكی از اعضای تیم مراقبت

(Public health Care team)

4 - كنترل روزانه تب ( شایعترین علامتی كه در ابتدا ظاهر می شود تب است )

 

چه اقداماتی در درمان بیماران مبتلا به SARS صورت می‌گیرد ؟

1 - ایزولاسیون

2 - گرفتن نمونه خلط ، خون و ادرار برای سایر علل معمول پنومونی بخصوص انواع آتیپیكال و یا مواردی كه همراه با عاملSARS ممكن است وجود داشته باشند .

3 - شمارش گلبول های سفید با افتراق ، شمارش پلاكت ، تست های كبدی و كلیوی ، الكترولیت‌ها و سی آر پی

4 - تجویز آنتی بیوتیك برای درمان پنومونی اكتسابی آتیپیكال

5 - استفاده از نبولایزر با یك برونكودیلاتور ، فیزیوتراپی سینه ، برونكوسكوپی

 

تعاریف تشخیصی بیماری چیست؟

 

مورد مظنون:

هر فردی كه بعداز اول نوامبر 2002 (10 آبان 1381) باسابقه تب بالای 38درجه وسرفه‌ و مشكلاتتنفسی و حداقل یكی از موارد زیر در فاصله 10 روز قبل از شروع علائم را داشته باشد:

- تماس نزدیك یا زندگی كردن با هم، پرستاری كردن و یا تماس مستقیم با ترشحات تنفسی یا مایعات بدن بیمار مظنون

- سابقه مسافرت به منطقه آلوده

- اقامت در یك منطقه آلوده

 

مورد محتمل:

1 - یك مورد مظنون كه در رادیوگرافی ریه نمای پنومونی یا سندرم دیسترس تنفسی (RDS ) داشته باشد.

2 – یك مورد مظنون كه در اتوپسی ریه یافته های سندرم دیسترس تنفسی ( RDS ) بدون عامل قابل شناسایی داشته باشد.

 

طبق آخرین دستورالعمل مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی تا زمان تهیه ماسك مخصوص برای استفاده در مواجهه احتمالی با موارد بیماری ، پرسنل بهداشتی درمانی می‌توانند از ماسك‌های معمولی كه در داخل آن ده تا بیست لایه گاز معمولی قرار داده شده است استفاده نمایند.

 

 



تاريخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی،سارس چیست؟, | 4:45 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

پارگی پرده گوش
شرح بیماری

پارگی‌ پرده گوش عبارت‌ است‌ از پاره‌ شدن‌ پرده‌ نازک‌ گوش‌ که‌ قسمت‌های‌ داخلی‌تر گوش‌ را از گوش‌ خارجی‌ جدا می‌کند.

علایم‌ شایع‌


درد ناگهانی‌ درگوش‌
ناشنوایی‌ نسبی‌
خونریزی‌ یا ترشح‌ از گوش‌. ترشح‌ گوش‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ 48-24 ساعت‌ پس‌ از پارگی‌، شبیه‌ چرک‌ شود.
وزوز گوش‌
سرگیجه‌

علل‌


پاره‌ شدن‌ پرده‌ گوش‌ به‌ دنبال‌ وارد کردن‌ یک‌ شی‌ء مثل‌ گوش‌ پاک‌کن‌ یا گیره‌ کاغذ برای‌ تمیز کردن‌ یا رفع‌ خارش‌ گوش‌
وارد آمدن‌ فشار ناگهانی‌ به‌ پرده‌ گوش‌ به‌ سمت‌ داخل‌، مثلاً در اثر سیلی‌، حادثه‌ به‌ هنگام‌ شنا یا شیرجه‌، یا وقوع‌ انفجار در نزدیکی‌ فرد
وارد آمدن‌ فشار ناگهانی‌ به‌ پرده‌ گوش‌ به‌ سمت‌ خارج‌ (مکش‌ به‌ سمت‌ خارج‌) مثلاً در اثر بوسیدن‌ گوش‌
عفونت‌ شدید گوش‌ میانی‌

عوامل تشدید کننده بیماری


عفونت‌ اخیر گوش میانی
صدمه‌ به‌ سر

پیشگیری‌


هیچ‌ شئی‌ را درون‌ مجرای‌ گوش‌ فرو نکنید.
از صدماتی‌ که‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ پاره‌ شدن‌ پرده‌ گوش‌ شوند اجتناب‌ کنید.
در صورت‌ بروز عفونت‌ گوش‌ میانی‌، سریعاً برای‌ درمان‌ مراجعه‌ کنید.

عواقب‌ مورد انتظار


اگر پرده‌ گوش‌ پاره‌ شده‌ عفونی‌ نشود، معمولاً خود به‌ خود در عرض‌ 2 ماه‌ ترمیم‌ صورت‌ می‌گیرد. اگر پرده‌ گوش‌ پاره‌ شده‌ عفونی‌ شود، عفونت‌ را می‌توان‌ درمان‌ کرد و شنوایی‌ نیز معمولاً مشکل‌ دایمی‌ پیدا نمی‌کند.
اگر پارگی‌ خود به‌ خود ترمیم‌ نشود نیاز به‌ جراحی‌ وجود دارد.

عوارض‌ احتمالی‌


عفونت‌ گوش‌، همراه‌ با تب‌، استفراغ‌ و اسهال‌
ندرتاً خونریزی‌ زیاد
مننژیت
ماستوئیدیت (عفونت‌ ماستوئید، ناحیه‌ استخوانی‌ درست‌ پشت‌ گوش)
ندرتاً ناشنوایی‌ دایمی‌

درمان‌


اصول‌ کلی‌


تشخیص‌ با معاینه‌ گوش‌ با اتوسکوپ‌ (دستگاه‌ مخصوص‌ دیدن‌ داخل‌ گوش‌) تأیید می‌شود. همچنین‌ ممکن‌ است‌ مایع‌ داخل‌ گوش‌ کشت‌ داده‌ شود.
درمان‌ شامل‌ دارو برای‌ پیشگیری‌ از عفونت‌ و مراقبت‌ حمایتی‌ برای‌ درد است‌.
حتی‌المقدور فین‌ نکنید. اگر این‌ کار ضرورت‌ داشته‌ باشد، آن‌ را به‌ ملایمت‌ انجام‌ دهید.
مجرای‌ گوش‌ را خشک‌ نگاه‌ دارید. شنا نکنید، دوش‌ نگیرید، یا در باران‌ بدون‌ چتر راه‌ نروید.
اگر پرده‌ گوش‌ خود به‌ خود ترمیم‌ نشود، عمل‌ جراحی‌ ظریفی‌ برای‌ ترمیم‌ آن‌ صورت‌ خواهد گرفت‌.

داروها


آنتی بیوتیک برای‌ پیشگیری‌ از عفونت‌
داروهای‌ ضد درد. برای‌ درد خفیف‌ می‌توانید از استامینوفن استفاده‌ کنید.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری


با رو به‌ بهبود گذاشتن‌ علایم‌، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ خود را از سر گیرید.

رژیم‌ غذایی‌


رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟


اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ پارگی‌ پرده‌ گوش‌ را دارید، خصوصاً اگر ترشح‌ چرک‌ مانند از گوش‌ خارج‌ شود.
اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهد:
تب‌
دردی‌ که‌ علی‌رغم‌ درمان‌ ادامه‌ یابد.
سرگیجه‌ای‌ که‌ بیش‌ از 24-12 ساعت‌ طول‌ بکشد.
اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 



تاريخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، پاره گی پرده گوش, | 4:44 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

کبد چرب
کبد چرب ((به انگلیسی: fatty liver)) با تجمع چربی در سلولهای کبدی و التهاب کبد مشخص می‌شود .این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد می‌شود ولی در ایران بیماری به علل دیگر ایجاد شده وکبد غیر الکلی نامیده می‌شود .
فرم غیر الکلی این بیماری درتعدادی از اختلالات با لینی مانند : دیابت، چاقی، سوء تغذیه رخ می‌دهد.

همه گیری‌شناسی

اغلب بیماران ۴۰تا۶۰ سال سن داشته و بیماری در زنان شا یع تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از ۱۰سال نیز می‌تواند ایجاد شود .این اختلال کبدی مزمن بوده وبرای سالها پایدار خواهد ماند .

 

علل

علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته‌است ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای آن است. عوامل مختلفی که با عث تغییر متا بولیسم در بدن می‌شوند شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی، گرسنگی طولانی مدت نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

انجام بعضی از جراحی‌ها ی شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده ومصرف بعضی از داروهای خاص شامل قرص‌های ضد با رداری، هورمون استروژن، کورتون (استروئیدها، آمیودارون، تاموکسی فن، والپروات سدیم نیز از علل زمینه ساز کبد چرب هستند . در کودکان اختلالات مادر زادی شامل سوء جذب چربی‌ها، سیستیک فیبروزیس وبیماری ویلسون با کبد چرب همراه هستند

بطور کلی میتوان عوامل ایجاد این بیماری را بشرح زیر عنوان کرد :

1- آب خوردن بین غذا

2- استرس درونی و نهفته

3- داروی تقویت جنسی خود سرانه

4- مصرف دارو بیش از حد معمول – مصرف لووستاتین ها

5- غذا ها ی فست فودی ( سوسیس، کالباس، سس، پیتزا و...)

تشخیص

اکثر مبتلایان دارای علامت نیستند گاهی فرد از درد شکم در ناحیه کبد احساس درد وپری می‌نماید وبه ندرت احساس ناراحتی در قسمت فوقانی وراست شکم وخستگی وجود دارد.گاهی به دنبال بررسی‌ها ی اتفاقی آزمایشگاهی (مانند بررسیهای استخدامی )کشف می‌شود .در بررسی‌های معمولی، آنزیم‌ها ی کبدی افزایش یافته‌اند ودر صورت شک به این اختلال اقدامهای بعدی برای کشف علت زمینه‌ای وبررسی سایر علل بیماری کبدی ضروری است .آزمایشهای لازم برای قند وچربی‌های خون وهمچنین برای ویروسهای هپاتیتی ضروری است .با مطالعات تصویر برداری مانند سونو گرافی، تجمع چربی در کبد نشان داده می‌شود .گاهی برای اثبات تشخیص نمونه برداری از کبد ومطالعه میکروسکوپی بر روی آن لازم است ولی گاهی نمونه برداری انجام نشده وبیمار به مدت ۶ماه تا یکسال از نزدیک زیر نظر گرفته می‌شود تا طبیعی شدن آنزیم‌های کبدی به دنبال درمان اختلالات زمینه ساز اثبات شود.

درمان

برای درمان و بهبود کبد چرب باید اختلالات زمینه ساز درمان شوند.در حال حاضر درمان بر روی مهار مشکلات طبی واختلالاتی که زمینه ساز کبد چرب هستند متمرکز است.داروهای جدید مختلفی مانند متفورمین برای درمان کبد چرب عرضه شده‌اند که تاثیر قطعی آنها ثابت نشده‌است .

ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه وسبزیجات اثرات مفیدی بر روی این بیماری دارند کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم بوده ومفید است، ولی کاهش ناگهانی وزن، این اختلال را تشدید می‌کند .در کبد چرب مقاومت به انسولین شایع بوده وداروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می‌کنند مانند :متفورمین موجب بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شوند .ویتامین E با دوز ۴۰۰میلی گرم در روز باعث کاهش آسیب به سلولهای کبدی و بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شود ولی چون با خطر افزایش بیماریهای قلبی همراه است مصرف دراز مدت آن توصیه نمی‌شود .در کودکان علل زمینه‌ای شامل دیابت، سوء جذب چربی، چاقی، ماراسموس، کواشیورکور، بیماری ویلسون، سیستیک فیبروزیس، باید مهار ودرمان شود.

اما درمان قطعی برای کبد چرب :

1- سرکه انگبین روزی یک لیوان
2- حجامت عام دو تا سه نوبت در ایام پر فشار (فواصل بین حجامت 25 روز یکبار)

3- سالادی مخلوط از :
- کلم

- هویج

- روغن زیتون بودار

- آبغوره - عرق کاسنی و عرق بید

4-میوه سیب با پوست - صبح ناشتا و شب درمان کبد چرب

عوارض وعواقب

در اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب مشکل جدی برای کبد ایجاد نمی‌شود. کبد چرب از نظر بالینی یک اختلال پایدار وساکت شناخته شده ودر بیشتر موارد سبب اختلال شدیدی در کبد نمی‌شود وبا درمان بهبود می‌یابد.ولی در تعداد اندکی از بیماران با گذشت زمان با فت جوشگاهی و فیبروز در کبد ایجاد شده ودر نهایت سیروز ونا رسایی کبد ایجاد می‌شود .چون پیش بینی مسیر بیماری در یک فرد واینکه در کدام بیمار پیشرفت خواهد کرد مشکل است، درمان وکنترل آن برای همه مبتلایان الزامی است

 



تاريخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی،کبد چرب, | 4:24 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

تومور طناب نخاعی

شرح بیماری

تومور طناب‌ نخاعی‌ عبارت‌ است‌ از رشدی‌ غیرطبیعی‌ که‌ طناب‌ نخاعی‌ با ریشه‌های‌ عصبی‌ آن‌ را تحت‌ فشار قرار می‌دهد. این‌ رشد ممکن‌ است‌ خوش‌خیم‌ یا بدخیم‌ باشد ولی‌ یک‌ تومور غیربدخیم‌ در صورتی‌ که‌ به‌ طور مناسبی‌ درمان‌ نشود، ممکن‌ است‌ به‌ اندازه‌ یک‌ تومور بدخیم‌، ناتوان‌کننده‌ باشد

علایم‌ شایع‌

ضعف‌ پیشرونده‌ کرختی‌ و تحلیل‌ عضلاتی‌ که‌ عصب‌ آنها از ناحیه‌ آسیب‌ دیده‌ طناب‌ نخاعی‌ منشأ می‌گیرد.
مشکل‌ شدن‌ ادرار کردن‌ و حرکات‌ روده‌، بی‌اختیاری‌
درد مزمن‌ پشت‌

علل‌

تومورهایی‌ که‌ از خود طناب‌ نخاعی‌ منشأ می‌گیرند (تومورهای‌ اولیه‌) به‌ ویژه‌ در کودکان‌ و افراد مسن‌، نادر هستند و علت‌ آنها ناشناخته‌ است‌.
تومور طناب‌ نخاعی‌ معمولاً ناشی‌ از سرطانی‌ است‌ که‌ از بخشی‌ دیگر از بدن‌، مثل‌ ریه‌، پستان‌، لوله‌ گوارش‌، پروستات‌، کلیه‌، تیرویید یا دستگاه‌ لنفاوی‌ گسترش‌ یافته‌ است‌.


عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

سرطان‌ در هر قسمتی‌ از بدن‌ که‌ در بالا ذکر شد.

پیشگیری‌

از آنجا که‌ تومورهای‌ طناب‌ نخاعی‌ بیشتر از گسترش‌ سرطان‌ ناشی‌ می‌شوند، مراقب‌ علایم‌ اولیه‌ سرطان‌ در سایر اعضا باشید.
سیگار نکشید.
برای‌ کاهش‌ احتمال‌ سرطان‌ دستگاه‌ گوارش‌ یک‌ رژیم‌ غذایی‌ پرفیبر میل‌ کنید.
مراقبت‌ بزرگی‌ غده‌ تیرویید باشید.
در مورد مردان‌ بالای‌ 45 سال‌، همراه‌ با معاینه‌ فیزیکی‌ سالانه‌، معاینه‌ پروستات‌ را نیز درخواست‌ کنید.
در مورد زنان‌، معاینه‌ پستان‌ توسط‌ خود شخص‌ را انجام‌ دهید.

عواقب‌ مورد انتظار

موفقیت‌ درمان‌ وابسته‌ به‌ نوع‌، اندازه‌ و محل‌ رشد تومور است‌.
جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ استخوان‌ اطراف‌ طناب‌ می‌تواند فشار وارد بر اعصاب‌ نخاعی‌ و مسیرهای‌ عصبی‌ را برطرف‌ کند. این‌ عمل‌ معمولاً درد و سایر علائم‌ را سریعاً تسکین‌ می‌دهد ولی‌ ممکن‌ است‌ به‌ کارکردهای‌ حرکتی‌ آسیب‌ بزند. فیزیوتراپی‌ و نوتوانی‌ ممکن‌ است‌ کارکرد از دست‌ رفته‌ را برگرداند.

عوارض‌ احتمالی‌

فلج‌ کامل‌ ناشی‌ از انسداد عروق‌ خونی‌ تغذیه‌ کننده‌ سلول‌های‌ طناب‌ نخاعی‌.

درمان‌


اصول‌ کلی‌

آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون‌ و مایع‌ نخاعی‌، رادیوگرافی‌ ستون‌ فقرات‌، بیوپسی‌ (برداشتن‌ مقدار کمی‌ از بافت‌ یا مایع‌ برای‌ برررسی‌ آزمایشگاهی‌ که‌ به‌ تشخیص‌ کمک‌ کند)، ام‌.آر.آی‌ یا سی‌تی‌اسکن‌، اسکن‌ رادیونوکلئید استخوان‌ و میلوگرام‌ (یک‌ رادیوگرافی‌ ویژه‌ از مجرای‌ نخاع‌ و طناب‌ نخاعی‌ که‌ مستلزم‌ سوراخ‌ کردن‌ نخاع‌ و تزریق‌ یک‌ ماده‌ حاجب‌ قابل‌ مشاهده‌ در فیلم‌های‌ رادیوگرافی‌ است‌) باشند.
درمان‌ به‌ نتایج‌ همه‌ بررسی‌های‌ تشخیصی‌ بستگی‌ دارد و ممکن‌ است‌ شامل‌ جراحی‌ برای‌ برداشت‌ تومورها و استخوان‌ اطراف‌ که‌ طناب‌ نخاعی‌ را تحت‌ فشار قرار می‌دهند، پرتودرمانی‌ و شیمی‌درمانی‌ باشد.

داروها

مسکن‌ها
داروهای‌ کورتیزونی‌ برای‌ کاهش‌ تورم‌ اطراف‌ تومور و فشار وارد بر طناب‌ نخاعی‌
داروهای‌ ضد سرطان‌ در صورت‌ بدخیم‌ بودن‌ تومور

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

سطح‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری به‌ وضعیت‌ فیزیکی‌ شما بستگی‌ دارد. در حدی‌ که‌ انرژی‌ و توانایی‌ حرکتی‌ شما اجازه‌ می‌دهد، فعال‌ باشید.

رژیم‌ غذایی‌

از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ طبیعی‌ و کاملاً متعادل‌ استفاده‌ کنید. ویتامین‌ و مکمل‌های‌ معدنی‌ تنها در صورتی‌ لازم‌ هستند که‌ شواهد کمبود آنها را داشته‌ باشید یا نتوانید به‌ طور طبیعی‌ بخورید.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا اعضای‌ خانواده‌تان‌ هر یک‌ از علایم‌ تومور طناب‌ نخاعی‌ را داشته‌ باشید.

 



تاريخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،تومور طناب نخاعی،پزشکی, | 4:5 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

فشارخون بالا(Hypertension)
شرح بيماري
فشار خون‌ بالا عبارت‌ است‌ از افزايش‌ فشار وارده‌ از جريان‌ خون‌ به‌ ديواره‌ رگ‌هاي‌ خوني‌. فشار خون‌ بالا گاهي‌ «كشنده‌ بي‌سر و صدا» ناميده‌ مي‌شود زيرا تا مراحل‌ انتهايي‌ اكثراً هيچ‌ علامتي‌ ندارد. توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ فشار خون‌ به‌طور طبعي‌ در اثر استرس‌ و فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري بدني‌ بالا مي‌رود، اما فردي‌ كه‌ دچار بيماري‌ فشار خون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نيز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبيعي‌ قرار دارد.

علايم‌ شايع‌
معمولاً علامتي‌ وجود ندارد مگر اين‌ كه‌ بيماري‌ شديد باشد. علايم‌ زير مربوط‌ به‌ بالارفتن‌ فشار خون‌ به‌طور بحراني‌ هستند:
سردرد؛ خواب‌آلودگي‌؛ گيجي‌
كرختي‌ و مور مور شدن‌ در دست‌ها و پاها
سرفه‌ خوني‌؛ خونريزي‌ از بيني‌
تنگي‌ نفس‌ شديد
علل‌
معمولاً ناشناخته‌ است‌. تعداد كمي‌ از موارد در اثر مشكلات‌ زير ايجاد مي‌شوند:
بيماري‌ مزمن‌ كليه‌
تنگ‌ شدگي‌ سرخرگ‌ آئورت‌
اختلال‌ در بعضي‌ از غدد درون‌ريز
تصلب‌ شرايين‌
عوامل تشديد كننده بيماري
سن‌ بالاي‌ 60 سال‌
چاقي‌؛ سيگار كشيدن‌، استرس‌
وابستگي‌ به‌ الكل‌
رژيم‌ غذايي‌ حاوي‌ نمك‌ يا چربي‌ اشباع‌ شده‌ زياد
پشت‌ ميز نشيني‌
عوامل‌ ژنتيكي‌
سابقه‌ خانوادگي‌ فشار خون‌ بالا، سكته‌ مغزي‌، حمله‌ قلبي‌ يا نارسايي‌ كليه‌
مصرف‌ قرص‌هاي‌ تنظيم‌ خانواده‌، استروييدها و بعضي‌ از انواع‌ داروهاي‌ مهاركننده‌ اشتها يا دكونژستان‌ها
پيشگيري‌
در حال‌ حاضر راه‌ خاصي‌ براي‌ پيشگيري‌ از فشار خون‌ بدون‌ علت‌ مشخص‌ وجود ندارد. اگر سابقه‌ خانوادگي‌ فشار خون‌ بالا وجود داشته‌ باشد، فشار خون‌ بايد مرتباً كنترل‌ شود.
اگر فشار خون‌ بالا زود تشخيص‌ داده‌ شود، زمان‌ با تغيير رژيم‌ غذايي‌، ورزش‌، كنترل‌ استرس‌، ترك‌ دخانيات‌، ننوشيدن‌ الكل‌، و دارو معمولاً باعث‌ پيشگيري‌ از بروز عوارض‌ مي‌شود.
عواقب‌ مورد انتظار
با درمان‌ مي‌توان‌ از عوارض‌ پيشگيري‌ نمود (البته‌ به‌ غير از اثرات‌ جانبي‌ احتمالي‌ داروها) اميد به‌ زندگي‌ تقريباً در حد طبيعي‌ است‌.
بدون‌ درمان‌، اميد به‌ زندگي‌ كاهش‌ مي‌يابد زيرا احتمال‌ حمله‌ قلبي‌ يا سكته‌ مغزي‌ زياد مي‌شود.
عوارض‌ احتمالي‌
سكته‌ مغزي‌
حمله‌ قلبي‌
نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌ و ورم‌ ريه‌
نارسايي‌ كليه‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
بررسي‌هاي‌ تشخيصي‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ آزمايش‌ خون‌، نوار قلب‌، آنژيوگرافي‌ (عكس‌برداري‌ از عروق‌ با كمك‌ تزريق‌ ماده‌ حاجب‌ و تاباندن‌ اشعه‌ ايكس‌) و نيز ساير عكس‌برداري‌ها باشد.
اهداف‌ درمان‌ با توجه‌ به‌ ويژگي‌هاي‌ هر فرد تعيين‌ خواهند شد و ممكن‌ است‌ شامل‌ كم‌كردن‌ وزن‌؛ ترك‌ دخانيات‌؛ برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌؛ و تغيير شيوه‌ زندگي‌ براي‌ كاهش‌ استرس‌ باشند.
گرفتن‌ فشار خون‌ خودتان‌ را فرا بگيريد و روزانه‌ فشار خون‌ را اندازه‌گيري‌ كنيد.
داروها
در صورتي‌ كه‌ اقدامات‌ محافظه‌كارانه‌ اثر نداشته‌ باشند، با استفاده‌ از داروهاي‌ ضد فشار خون‌ مي‌توان‌ فشار خون‌ را پايين‌ آورد.
از مصرف‌ داروهاي‌ سرماخوردگي‌ و سينوزيت‌ خودداري‌ كنيد. اين‌ داروها حاوي‌ افدرين‌ و پسوافدرين‌ هستند كه‌ باعث‌ افزايش‌ فشار خون‌ مي‌شوند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري طبيعي‌ همراه‌ با برنامه‌ ورزشي‌ حداقل‌ 3 بار در هفته‌. ورزش‌ باعث‌ كم‌ شدن‌ استرس‌ و حفظ‌ وزن‌ بدن‌ در حد ايده‌آل‌ مي‌شود. ورزش‌ حتي‌ ممكن‌ است‌ فشار خون‌ را نيز پايين‌ آورد. در مورد نوع‌ و مقدار ورزش‌ با پزشك‌ خود يا فيزيولوژيست‌ ورزشي‌ مشورت‌ كنيد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ كم‌ نمك‌
در صورت‌ اضافه‌ وزن‌، رژيم‌ لاغري‌ مناسب‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ فشار خون‌ بالاي‌ بحراني‌ را داريد.
اگر در صورتي‌ كه‌ درد قفسه‌ سينه‌ رخ‌ دهد. اين‌ ممكن‌ است‌ يك‌ مورد اورژانس‌ باشد. سريعاً درخواست‌ كمك‌ كنيد!
اگر علي‌رغم‌ درمان‌، علايم‌ فشار خون‌ بالا ادامه‌ داشته‌ باشند.
اگر علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ ظاهر شوند. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 

 



تاريخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ,فروش رنگ, رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال , سرگرمی , تصاویر جالب , عکس حیوانات, میمونهای انگشتی, طنز,تصاویر زیبا, تصاویر خنده دار, تصاویر عجیب, تصاویر دیدنی,رنگ های صنعتی,پزشکی,فشار خون, | 3:51 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

آیا MS درمان دارد؟؟؟
بیماران مبتلا به MS بسته به نوع حمله به دست متخصص آن درمان می شوند. مثلاً بیماری را كه دچار اختلال در روده و مثانه است متخصص آن درمان می كند یا كسی كه برای راه رفتن تعادل ندارد، به دست فیزیوتراپ درمان می شود.

 

آیا MS درمان دارد؟؟؟
اگر فردی كه مبتلا به MS است، استرس نداشته باشد و در محیطی آرام و امن و امان قرار گیرد، درمان او زودتر و راحت تر انجام می شود، چرا كه سیستم ایمنی فرد مضطرب ضعیف می شود و احتمال بیماری های جانبی بیشتر خواهد شد. دكتر رحمت در این باره می گوید: «یكی از داروهای رایج برای این كه تعداد حملات را كمتر كند یا به تأخیر اندازد، «كورتون» است. این دارو را در مقاطع طولانی مثلاً هر هفته یك بار به صورت تزریقی مصرف می كنند كه دوره ناتوانی را كم می كند. همچنین داروهای دیگری مانند «اینترفرون»، «ربیف»، «آمونكس»، «یتافرون» موجب كاهش ناتوانی و به تأخیر انداختن حملات می شود. این داروها منجر به درمان كامل MS نمی شوند اما عامل كاهش از بین رفتن میلین ها در تارهای عصبی است.
البته خوشبختانه هنگامی كه میلین، آسیب می بیند یا از بین می رود تا زمانی كه تارهای عصبی آسیب ندیده باشند، بازسازی می شود. به تازگی محققان انستیتوی نورولوژی لندن موفق شده اند با استفاده از داروی جدیدی به نام «ناتالیزومب» (Natolizumab) از بروز بیماری MS پیش رونده جلوگیری كنند با تزریق این دارو بروز ضایعات جدید مغزی كاهش یافته و از پیشرفت ضایعات قدیمی نیز جلوگیری به عمل می آید، ولی تاكنون این دارو مورد تأیید كامل قرار نگرفته است و پس از تأیید و آزمایش های نهایی به تولید انبوه خواهد رسید.»

كوشش زيادي مي توان انجام داد تا بعضي ا ز علايم بيماري كاسته شده و به بيمارانيكه M S دارند كمك شود تا راحتتر زندگي كنند .شما بايد در جستجوي توصيه هاي پزشك در مورد داروها و درمانها ي مفيد بر آييد.توصيه هاي زيرممكن است شما را در دريافت كمك در جهت رفع مشكلات خاص راهنمايي كند.

1. دوره تشديد علايم : شواهدي وجود دارد دال بر اينكه درمان با داروهاي استروئيدي مانند ACTH يا پرديزون از شدت حمله M S در افراد بويژه در مراحل اوليه بيماري مي كاهد اما در درمان مرحله مزمن و پيشرفته بيماري ارزشي نداشته و ممكن است حتي اثرات جانبي مضري را براي بيمار نداشته باشد.

2. اسپاسم : سفتي شديد عضلات يكي از مشكلات شايع در بيماراني است كه دچار حمله شديد M S مي شوند . داروي خاصي كه به تنهايي موثر باشد وجود ندارد . اما تركيبي از داروها (بكلوفن كه Lioresal هم ناميده شده و به طور گسترده اي استفاده شده و مي شود) و فيزيوتراپي ممكن است موثر باشد . داروهاي ديگر جهت كارايي بيشتر در دست امتحان هستند.

3. مشكلات مثانه : اين مورد مسئله استرس زايي است كه بايستي مورد توجه قرار بگيرد . اما دارو درماني نمي تواند مفيد باشد انجمن M S كانادا مجله ايي را در دسترس داشته كه درك اختلال در عملكرد مثانه و مولتيپل اسكلروزيس نام دارد كه مي تواند براي شما مفيد باشد. همچنين مشكلات بصورت دوره ايي ظاهر مي شوند اما اغلب تغيير در عادات غذايي مي توانند برطرف شوند.

4. لرزش : در بسياري از مردمي كه به شدت بيمار هستند لرزش مشكل ناتوان كننده اي است كه در توانايي انجام فعاليتهاي روزانه اختلال ايجاد مي كند و به ندرت ، دارو مي تواند مفيد باشد.

5. خستگي : بسياري از بيماران مبتلا به M S خستگي را تجربه مي كنند . اينطور به نظر مي رسد كه در اكثر بيماران مبتلا به M S به كاربران داروي آمانتادين باعث كاهش خستگي مي شود.

6. مشكلات بينايي : به طور موقت كاهش ديد ، دوبيني وتكانهاي غيرارادي چشم ازعلايم شايع M S هستند خوشبختانه اين مشكلات اغلب خود بخود برطرف مي شوند . گاهي اوقات درمان دارويي كه معمولاً داروهاي استروئيدي است كاربرد دارد . اگر شما هرگونه افزايش در مشكلات بينايي داشتيد بهتر است براي ارزيابي كامل با پزشك مراجعه كنيد.

7. مشكلات جنسي M S :ممكن است بر عملكرد جنسي در بعضي از افراد تأثير بگذارد و مشكل موقتي بوده كه خودبخود يا با درمانهاي علامتي بهبود مي يابد. همچنين انجمن مولتيپل اسكلروزيس كانادا كتابي دارد تحت عنوان مسائل جنسي و M S كه جزئيات بيشتري را مطرح مي كند.

8. مشكلات احساسي : به طور طبيعي وجود تشخيص M S براي بيمار ممكن است اضطراب و افسردگي به همراه بياورد و چنين عوامل احساسي ممكن است عملاً علايم M S را در شما تشديد نمايند.

انجمن M S كتابي دارد تحت عنوان M S و احساسات شما كه براي شما مفيد خواهد بود.
يا ممكن است بخواهيد با مراجعه به پزشك شما را نزديك مشاور ، روانشناس يا روانپزشك ارجاع دهد تا به شما كمك كند تا بر روي احساساتتان كار كنيد .

9. مشكلات حافظه و تمركز : مانند مشكلات ديگر مربوط به M S ، مشكلات حافظه و تمركز مي توانند بوجود آمده و رفع شوند.

۱۰. درمانهاي تجربي : در حاليكه تحقيقات در زمينه مكانيسم اصلي M S در حال پيشرفت است . روشهاي جديد درماني امتحان مي شود . ايي روشها بايستي به عنوان درمانهاي تجربي بررسي شوند نه درمانهايي كه در مورد M S ثابت شده اند. جزئيات تحقيقات جاري شامل آزمايش داروهاي مختلفي است كه فعاليت سيستم ايمني را كم مي كند (ايمونوساپرسيو) ، تجويز اينترفرونهاي كشنده ويروس هاي طبيعي ، و مشاهده اينكه آيا آنتي باديهاي تصنعي در آزمايشگاه با نام آنتي باديهاي مونوكلونال (تك كلوني ) ارزشي در حمله به M S دارند يا نه ، در حد صحبت ميباشد نه عمل . لازم به ذكر است كه بعضي از داروهاي قوي اينونوساپرسيو اثرات جانبي مخربي داشته و همچنين سلامتي افراد را در آينده تهديد ميكنند . همچنين بايستي اين مسئله درنظر واقع شود كه چه زماني درمان M S مي تواند مفيد و موثر باشد . همچنين بررسي جزئيات درماني در انجام كار مفيد زمان مي برد اما تنهاي راهي است كه بيماري مانند M S كه دوره تشديد و بهبودي خودبخودي دارد مي تواند ارزيابي شود.

درمان دارویی
درمان در مرحله وقوع علائم حاد و شدید: شامل کورتیکواستروئید تزریقی به مدت ۵ روز می‌باشد، که بهبود حملات حاد بیماری را تسریع می‌کند.
درمان پیشگیری کننده از بروز حملات M.S: که در نوع عود کننده بیماری استفاده می‌شود، شامل تجویز اینترفرون بتا (که به دو شکل تزریق عضلانی هفتگی و یا تزریق زیر جلدی یک روز در میان است.) ، گلاتیرامر استات ، تجویز ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIg و تعویض پلاسما است.
درمان‌های علامتی: هدف از درمانهای علامتی کاهش علائم ناتوان کننده بیماری به منظور زندگی بهتر بیماران است. مثلا سفتی عضلانی با باکلوفن ، خستگی بیمار با آمانتادین و درد و گزگز شدن اندامها با کاربامازپین ، لرزش بیمار با کلونازپام و اختلال عملکرد مثانه با اکسی‌بوتینین و افسردگی بیماران با فلوکستین تسکین پیدا می‌کنند.
در موارد M.S با فرم مزمن پیشرونده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نظیر آزاتیوپرین ، سیکلوفسفامید و متوتروکسات ممکن است موجب کاهش سرعت پیشرفت بیماری شوند.

درمان با سلول های بنیادی

مدت‌های طولانی است که محققان معتقدند سلول‌های بنیادی می‌توانند آسیب‌های مغزی و نخاعی را در بیماران مبتلا به ام.اس نصف کرده و حتی متوقف کنند.
اکنون و برای اولین بار محققان انگلیسی این نظریه را با موفقیت آزمایش کرده و درست بودن آن را به اثبات رساندند.
یک تیم تحقیقاتی از دانشگا بریستول ادعا کرده اند که با استفاده از این روش توانسته اند این بیماری را به حالت پایدار برسانند.
پروفسور نیل اسکولدینگ که این تیم را رهبری کرده است در این باره گفت : نتایج تحقیقات امیدهای بسیاری را به وجود آورده است.ما معتقدیم سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان به داخل خون حرکت کرده اند در این بیماری موثر هستند و به شکل‌های گوناگون باعث بدتر شدن بیماری می‌شوند.
بیماری ام.اس یکی از بیماری‌های غیرقابل درمان است که سالانه نزدیک به 85 هزار نفر را در کشور انگلستان به خود دچار می‌کند.این بیماری به آرامی به سیستم اعصاب مرکزی حمله کرده و در نهایت قربانیان خود را ناتوان کرده و به روی ویلچر می‌نشاند.
در این بیماری ، به دلایل خاصی سیستم ایمنی بدن انسان سلول‌های سالم را هدف قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.
مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده بود که سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های دیگری تبدیل پیدا کرده و از طریق جریان خونی به سمت مغز حرکت و توسط قسمت‌های آسیب‌دیده جذب شوند.
در نهایت دانشمندان توانستند برای اولین بار و با استفاده از سلول‌های مغز استخوان خود بیمار، ام.اس را درمان کنند.
در این روش، مغز استخوان از لگن 6 بیماری مبتلا به ام.اس خارج شد.سپس محققان این مواد را از استخوان و چربی جدا کرده و سلول‌های بنیادی خالص را به بازوی بیماران تزریق کردند.
در طول یک سال بعد از انجام این کار، بیماران ام.اسی به دقت توسط پزشکان تحت نظر قرار گرفتند تا تاثیر این روش درمانی را بررسی کنند.
آزمایشات محققان نشان داد ، این روش هیچ اثر جانبی جدی به همراه ندارد و بعد از مدتی این بیماری به حالت پایدار درآمده و حتی بخشی از عصب‌های آسیب دیده شروع به بهبود کردند.
مغز استخوان شامل سلول‌های بنیادی است که قادرند حایگزین انواع مختلف بافت‌ها و اعضا در بدن انسان شوند به همین دلیل دانشمندان به سختی در حال انجام تحقیقات روی این سلول‌ها هستند تا بتوانند درمان‌های برای انواع گوناگونی از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام.اس پیدا کنند.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:آیا MS درمان دارد؟؟؟ تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی, | 5:11 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


تعریق بیش از حد
تعریق بیش از حد که در اصطلاح علمی هیپرهیدروزیس نامیده می*شود حالتی است که در آن میزان ترشح عرق که درحالت معمول برای دفع دمای بالای بدن به کار می*رود، به حدی بالاتر از میزان قابل قبول می*رسد. این افراد حتی در هوای سرد و بدون انجام فعالیتهای زیاد نیز عرق می*کنند و همیشه از آن رنج می*کشند. طبق برخی آمارها یک نفر از هر هزار نفر افراد جامعه دچار این مشکل هستند.


انواع مختلف هیپرهیدروزیس

همه ما از مشکلات تعریق زیاد زیر بغل اطلاع داریم! و بسیاری از دوستان ما به دلیل تعریق بیش از حد کف دستها در کارهای روزمره و حتی معمولیشان مثل حرکت دادن دستها، نوشتن، جابجا کردن کاغذ و ...دچار مشکلند، تعریق بیش از حد کف پا موجب بوی بد آن و ماندگار شدن بوی کفش و جوراب و ... خلاصه گریزان شدن دیگران خواهد شد. وقتی این تعریق در صورت نمایان می*شود همه را متعجب و باخبر می*کند و موجب مشکلاتی حتی در اعتماد به نفس ما خواهد شد! تعریق بیش از حد بدن می*تواند باعث خیس شدن لباس شده و مشکلات و معضلات خاص خود را پدید آورد.

علت تعریق بیش از حد

در حقیقت بسیاری از موارد علت شناخته شده*ای ندارند، و اصطلاحا اینها را موارد اولیه یا ایدیوپاتیک می*نامند، به عبارت دیگر در این افراد بیماری شناخته شده*ای باعث ایجاد تعریق فراوان نشده است. گرچه علل واقعی ناشناخته*اند، اما مکانیسمهای این حالت بخوبی مشخص گشته*اند. سیگنالهای اعصاب نباتی و خود کار بدن (که ما تقریبا هیچ کنترل ارادی بر آن نداریم) به غدد عرق پیام می*دهند که عرق تولیدی خود را به بیرون بریزند، در شرایط طبیعی وقتی حرارت داخل بدن به حدی بالاتر از مقدار قابل قبول رسید سیگنالهای بیشتری برای تعریق بیشتر و در حقیقت دفع حرارت زیادی بدن ارسال می*شود. حال وقتی این سیگنالها به حدی بیشتر از میزان مورد نیاز ارسال شوند، همین مشکل یعنی هیپرهیدروزیس ایجاد می*شود و نه تنها برای بیمار مفید نخواهد بود بلکه او را با مشکلات متعددی روبرو خواهد ساخت!

گاهی مواقع می*توانیم علت ایجاد این مشکل را درک کنیم و در حقیقت مسائل و بیماریهای خاصی موجب پیدایش این حالت شده*اند، اینگونه موارد را ثانویه می*نامیم. برخی از علل مولد تعریق بیش از حد عبارتند از:
پرکاری تیروئید، چاقی، یائسگی، استفاده از داروهای ضد افسردگی، درمانهای هورمونی برای بدخیمیها یا سایر مشکلات پروستات، اختلالات سیستم اعصاب مرکزی، اختلالات شدید روحی - روانی و ... . به نظر می*رسد که استرسها باعث تشدید هیپرهیدروزیس می*شوند، اما برخی از پزشکان این ارتباط را قبول ندارند. به نظر می*رسد که در این شرایط سیستم عصبی دستورات بیشتری برای ترشح عرق به غدد مولد آن ارسال می*کند یا بعبارت دیگر حساسیت غدد عرق به استرس در این افراد بیش از حد معمول است.

چاره چیست؟ آیا می*توان در این زمینه کاری کرد؟

پاسخ این سؤال مثبت است*، گر چه ممکن است فقط بتوانیم میزان ترشح را کاهش دهیم نه آن را درمان کنیم، اما همین هم می*تواند ارزشمند باشد. برخی از آرام*بخشها و داروهای ضد کولینرژیک می*توانند میزان ترشح عرق را کاهش دهند، اما بخاطر عوارض جانبیشان (مثل خشکی دهان ، تاری دید و ...) چندان مورد استفاده قرار نمی*گیرند، چرا که این عوارض دست کمی از تعریق بیش از حد ندارند!!!

کافئین از جمله موادی است که مصرف آن باعث افزایش ترشح غدد برون ریز می*شود و به همین دلیل استفاده از آن به مبتلایان توصیه نمی*شود، در همین راستا باید به ادویه*جات نیز اشاره کرد و همزمان کاهش مصرف آنها را نیز به شما پیشنهاد می*کنیم.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی،تعریق بیش از حد, | 5:6 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


پنومونی ( عفونت ریوی ) چیست؟
عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می*کند و هرساله برخی از این افراد می*میرند. این بیماری به خصوص ....

به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می*کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می*شود پنومونی یا عفونت ریه گفته می*شود. عفونت ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس*ها، باکتری*ها، قارچ*ها و انگل*ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت*ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی *نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت*زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد.
عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می*کند و هرساله برخی از این افراد می*میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است.
علت ایجاد عفونت ریه در نیمی*از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

عفونت ریه چگونه ایجاد می*شود؟
در اثر تنفس میکرو ارگانیسمها ممکن است بیماری ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است منبع عفونت ریه در نقطه*ی دیگری از بدن باشد و از طریق جریان خون منجر به عفونت ریه*ها شود. اگر به هر علتی مثلا در اثر استفراغ، بخشی از محتویات معده وارد ریه*ها شود نیز موجب التهاب ریه*ها می*شود، چون ارگانیسمها از این طریق وارد ریه*ها می*شوند.

علائم عفونت ریه کدامند؟
علائم عفونت باکتریایی به صورت ناگهانی شروع می*شوند. علائم ناگهانی به صورت تب و لرز، درد قفسه سینه، و سرفه بروز می*کنند. گاهی ممکن است فرد مبتلا بسیار بد حال باشد.
سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد اما یک تا دو روز بعد سرفه همراه با خلط می*شود. خلط معمولا زرد رنگ است و ممکن است رگه*های خونی داشته باشد یا نارنجی رنگ باشد.
تنفس بیمار سریع و سطحی می*شود و ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد. در موارد شدید اکسیژن رسانی مناسب کاهش می*یابد و ممکن است علائم کمبود اکسیژن در فرد بروز کند.
تنفس عمیق یا سرفه ممکن است منجر به ایجاد درد عمقی در قفسه سینه شود. این علامت ممکن است نشان دهنده ی گسترش عفونت به پرده پوشاننده ی ریه ها (پرده جنب) باشد.
اگر مبتلا به سرما خوردگی شده باشید و مدت بیماری شما طولانی*تر از حد معمول باشد و علائمی*که گفته شد را داشته باشید ممکن است دچار عفونت ریوی شده باشید و باید به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ریوی هستند؟
* کودکان خصوصا آنهایی که بیماری مزمن دارند.
* افراد مبتلا به بیماری*های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، آسم، دیابت .

* افرادی که سیگار می*کشند.

* افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به ایدز.

* افراد پیر و ضعیف

* افرادی که طحال آنان به علتی با جراحی برداشته شده است.

* افراد الکلی

چگونه می*توان از ابتلا به عفونت ریوی پیشگیری کرد؟
* سیگار کشیدن بافت ریه را تخریب می*کند و ریه را نسبت به عفونتها آسیب*پذیر می*کند.
* اگر سیگار می*کشید بهتر است آن را کنار بگذارید.

* برای باکتری پنوموکوک واکسنی تهیه شده که در برخی کشورها جزء واکسیناسیون کودکان است.

*در کشور ما نیز چنین واکسنی وجود دارد ولی جزء برنامه*ی واکسیناسیون کشوری نیست. برای دریافت آن میتوانید به پزشک مراجعه کنید.

* اگر بالای 65 سال دارید، سیستم ایمنی شما ضعیف شده است یا به بیماری مزمنی مانند بیماری مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، آسم و یا دیابت دچار هستید باید واکسن پنوموکوک را دریافت کنید. همچنین باید به خوبی از خود مراقبت کنید و برای پیشگیری از ابتلا به پنومونی ویروسی خصوصاً اگر آنفولانزا اپیدمی*شده است واکسن آنفولانزا بزنید.

* اگر به هر علتی با جراحی طحال شما برداشته شده است دریافت واکسن پنوموکوک بسیار اهمیت دارد و باید در این مورد از پزشک خود اطلاعات لازم را بخواهید.

* در صورت ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونتهای تنفسی باید نکات بهداشتی رعایت گردد تا از انتقال عوامل بیماریزا به افراد مستعد بیماری پیشگیری شود.

عفونت ریوی چگونه تشخیص داده می*شود؟
پزشک با سوالاتی که از شما می*پرسد و با معاینات و برخی اقدامات تشخیصی دیگر مانند رادیوگرافی بیماری را تشخیص می*دهد. در مواردی ممکن است بیماری بسیار شدید باشد و نیاز به بستری در بیمارستان باشد. در موارد نادری ممکن است بیماری چیز دیگری باشد که علائمی*شبیه به عفونت ریه را تقلید کند و به بررسی*های بیشتر نیاز باشد. مثلا در موارد نادری ممکن است سرطان ریه با چنین علائمی* بروز کند. به همین دلیل خصوصاً اگر فاکتورهای خطری مانند مصرف سیگار داشته*باشید بررسی*های بیشتر مورد نیاز است.
پس از درمان موفقیت*آمیز عفونت ریوی ممکن است احساس خستگی، کوتاهی نفس و سرفه*ی آزار**دهنده و طولانی مدت را برای چند هفته داشته*باشید که طبیعی است.

عفونت ریوی چگونه درمان می*شود؟
این بیماری در مواردی به صورت سرپایی قابل درمان است و در موارد دیگر به صورت بستری صورت می*گیرد.
درمان آنتی بیوتیکی، فیزیوتراپی قفسه سینه، و در مواردی اکسیژن استفاده می*شوند. در صورتی که در 2- 3 ماه گذشته سفری به کشورهای دیگر داشته اید بسیار مهم است که فوراً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است نوع ارگانیسمی* که از مکانهای دیگر موجب بیماری شما شده به درمان متفاوتی نیاز داشته باشد. بسته به نوع و شدت بیماری ممکن است درمان خوراکی یا تزریقی استفاده شود.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، عفونت ریه، پنومونی, | 5:1 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


علتهای سرگیجه چیست...؟
سرگیجه* در میان* مردم* بسیار شایع* است. در این* حالت* شما احساس* می *كنید اگر چشمان* خود را نبندید و آرام* دراز نكشید، دنیای* اطراف* به* دور سرتان* می *چرخد. حتی* ممكن* است* احساس* كنید در هوا هستید و حركت* می* كنید. هر دو حالت* می* تواند ناخوشایند و ترسناك* باشد.


سرگیجه* زمانی* بروز می* كند كه* موازنه* و تعادل* بدن* مختل* شود. مركز توازن* و حفظ* آن* در مغز و گوش* داخلی* است. در واقع* ماری زمانی* به* سرگیجه* مبتلا شد كه* سرماخوردگی * به* گوش هایش* سرایت* كرد. پزشک برای* درمان* سرگیجهِ او نسخه* ای* تجویز كرد و پس از چند روز وی بهبود یافت. (البته* علائم* سرگیجه* همیشه* به* این* سادگی* نیستند و به سرعت* برطرف* نمی *شوند.)

برخی* از افراد از التهاب* مزمن* گوش* داخلی* رنج* می *برند. برخی* هم* با بروز مشكلات* یا حتی* وزش* ِ باد به* سرشان* دچار چنین* حالتی* می *شوند. اگر این* حالت* تداوم* یابد، می *تواند حالتی* حاد و وخیم* به* خود بگیرد.

در موارد نادر، سرگیجه* می *تواند نشانهِ مشكل* خاصی* در مغز- مثل* تومور یا ضربهِ مغزی* خفیف*- باشد. بنابراین* هر زمان* كه* به* سرگیجه* مبتلا شـُدید، به* پزشك* خود اطلاع* دهید.

 

فشار و فعالیت*شدید

به* هنگام* تعرق* شدید، آب* و نمك* زیادی* از بدن* دفع* می* شود و فشارخون* به* طرز خطرناكی* پایین* می *آید. اگر در حال* فعالیت* بدنی* یا ورزش، احساس* گیجی* كردید، بلافاصله* فعالیت* خود را قطع* كنید. سپس* بنشینید و سر خود را میان* زانوها قرار دهید. بهترین* راه* جلوگیری* از بروز این* مشكل، رساندن* آب* كافی* به* بدن* بخصوص* قبل* و بعد از فعالیت* بدنی* شدید است. اگر در هوای* گرم* یا در سالن های* ورزشی* گرم* ورزش* می* كنید، خیلی* مراقب* باشید. برای* حفظ* نمك* بدن* خود از غذاهای* نمكدار (مثل* چوب* شور، بیسكویت* شور و...) استفاده* كنید، مگر این كه* پزشك* استفادهِ نمك* را برای* شما محدود كرده* باشد.

به* هنگام* تعرق* شدید، آب* و نمك* زیادی* از بدن* دفع* می* شود و فشارخون* به* طرز خطرناكی* پایین* می *آید. اگر در حال* فعالیت* بدنی* یا ورزش، احساس* گیجی* كردید، بلافاصله* فعالیت* خود را قطع* كنید. سپس* بنشینید و سر خود را میان* زانوها قرار دهید. بهترین* راه* جلوگیری* از بروز این* مشكل، رساندن* آب* كافی* به* بدن* بخصوص* قبل* و بعد از فعالیت* بدنی* شدید است.
احساس* سرگیجه* و منگی* منتهی* به* ضعف* و بیحالی* می *تواند به* خاطر تپش* قلب* پایین* یا بالا باشد. در برخی* از افراد، فعالیت های* عادی* نظیر سرفه ، ادرار و بلع* آهستهِ غذا، می* تواند به* كاهش* ضربان* قلب* منجر شود. نتیجهِ كاهش* ضربان* قلب،* سرگیجه* است! از آنجا كه* برخی* عوامل* ضعف* و بیحالی* خطرناك* است* هر حالتی* را به* پزشك* گزارش* دهید.

 

اضطراب* و دلهره*

جودی تنها زمانی* احساس* گیجی* می *كرد كه* از خانهِ خود دور بود. ضربان* قلب* او بالا می* رفت* و نفس *نفس* می *زد. بیشتر این* علائم* هنگام* حضور در جمع* یا تشویش* شدید خود را آشكار می *كرد. دکتر* با دقت* او را معاینه* كرد* و متوجه* شد* بیماری* خاصی* ندارد. دکتر در نهایت* به* این* نتیجه* رسید* كه* او به شدت* نگران* است؛ همسرش* سرطان* خون* داشت* و در مقابل* درمان* واكنش* خوبی* نشان* نمی *داد. با استفاده* از روان *درمانی* و داروهای* ضدافسردگی ، علائم* ناراحتی* او به تدریج* برطرف* شد.

 

حركات* نادرست* و اشتباه*

آیا زمانی* كه* سریع* از جای* خود بلند می *شوید، سرگیجه* می گیرید؟ شما می* توانید از بروز چنین* مشكلی* جلوگیری* كنید. علت* این* امر كاهش* موقتی* فشارخون* است* و مسئله* ساز نیست. بهتر است* پیش* از برخاستن، پاهای* خود را تكان* دهید و آنها را به* سمت* جلو و عقب* خم* كنید تا از بروز این* مشكل* جلوگیری* نمایید. اگر صبح ها بلافاصله* پس* از بیدار شدن* از خواب، از جای* خود برخیزید، با اُفت* شدید فشارخون* رو به *رو می* شوید و همین* امر باعث* سرگیجهِ شما می* شود. برای* پرهیز از این* حالت، در حدود سی* ثانیه* بنشینید، سپس* از جای* خود بلند شوید. برخی* از افراد در اثر سفر به* سرگیجه* مبتلا می* شوند. بنابراین* اگر هنگام* مسافرت* با این* مشكل* برخورد می* كنید، یك* ساعت* قبل* از حركت* از قرص های* مخصوص* استفاده* نمایید.

 

افزایش *سن*

ضعف* بینایی، فرسودگی* مفاصل، اعصاب* و ماهیچه*ها و ضعف* ناشی* از عدم* فعالیت* و تحرك* معمولاً در سنین* بالا خود را به خوبی* نشان* می *دهد. این* عوامل* در موازنهِ بدن* ایجاد اختلال* می *كند و شخص* دچار سرگیجه* می *شود. برای* درمان* آن* می *توان* از حركات* نرمشی* خفیف* و منظم* استفاده* كرد. اگر* سرگیجهِ شما مداوم* یا شدید است، بلافاصله* به* پزشك* مراجعه* كنید. برای* پزشك* خود حالات* و علائم* ناراحتی* خود را به* طور دقیق* شرح* دهید. آیا سرتان* می *چرخد؟ آیا احساس* غش* و ضعف* دارید؟ در این* حالت* پزشك* برای* شما آزمایش هایی* انجام* می* دهد و در نهایت* شما را به* نزد متخصص* می *فرستد.

وز می* كند كه* موازنه* و تعادل* بدن* مختل* شود. مركز توازن* و حفظ* آن* در مغز و گوش* داخلی* است.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، علت سرگیجه, | 4:56 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


اختلال رشد بچه
اختلال* رشد بچه* عبارت* است* از ناتواني* شيرخواران* يا كودكان* از رشد و نموي* طبيعي*. اين* واژه* تا زماني* استفاده* مي*شود كه* تشخيص* خاصي* براي* توجيه* اين* ناتواني* پيدا نشده* باشد. سن* شايع* اين* مسأله* بين* 5-1 سالگي* است*. تقريباً تمام* كودكاني* كه* اين* مشكل* را دارند زير 5 سال* هستند.


علايم* شايع*
قد، وزن*، و دور سر به*طور طبيعي* افزايش* نمي*يابند.
مهارت*هاي* حركت* كودك* غالباً ديرتر از حالت* طبيعي* ظاهر مي*شوند. بعضي* از اين* مهارت*ها عبارتند از: ـ چرخيدن* در تخت* ـ نشستن* ـ ايستادن* و راه* رفتن*
ظهور مهارت*هاي* ذهني* و اجتماعي* نيز غالباً به* تأخير مي*افتد. بعضي* از اين* مهارت*ها عبارتند از: ـ صحبت* كردن*؛ رابطه* اجتماعي* ـ غذا خوردن* بدون* كمك* ـ يادگيري* اختيار ادرار و اجابت* مزاج* و رفتن* به* توالت*
رشد و نموي* طبيعي* بسيار متغير است*، بنابراين* ميزان* تغييرات* رشد و نمو در معاينات* منظم* كودك* اهميت* بيشتري* دارد.
علل*
در بعضي* از اين* كودكان*، علت* بروز اين* حالت* به* مشكلات* جسمي* (معمولاً گوارشي* يا مربوط* به* دستگاه* عصبي*) برمي*گردد.
در اكثر اين* كودكان*، علت* درواقع* مربوط* به* خود كودك* نيست*، مثلاً عدم* تغذيه* صحيح* كودك*.

عوامل تشديد كننده بيماري

سوءتغذيه*
بي*تجربگي* والدين*
محيط* عاطفي* نامناسب* (مثل* عدم* رسيدگي* به* بچه*، سوءرفتار با بچه*، يا طرد بچه*)
بيماري* مزمن* (مثل* نارسايي* كليه* يا عفونت* مزمن*)
بيماري*هاي* ژنتيكي*، مثل* نشانگان* داون* يا فيبروز كيستيك*
بيماري*هاي* غدد درون*ريز، مثل* بيماري*هاي* غده* تيروييد، غده* هيپوفيز، غدد فوق*كليوي*، غده* لوزالمعده*، و غدد جنسي*
والديني* كه* در يك* محيط* عاطفي* نامناسب* بزرگ* شده*اند يا آموزش* مناسبي* نديده*اند.
محيط* زندگي* شلوغ* يا غيربهداشتي*
نوزاد زودرس* يا بيمار
شيرخواري* كه* ناهنجاري* جسمي* دارد.

پيشگيري*

كودك* خود را به*طور منظم* براي* معاينات* سلامتي* نزد پزشك* يا مراكز بهداشت* ببريد.
محيط* زندگي* باثبات* را فراهم* آوريد و سعي* كنيد والدين* خوبي* براي* فرزندتان* باشيد.
عواقب* موردانتظار
اگر اختلال* رشد بچه* به*علت* بي*تجربگي* والدين* يا مشكلات* رواني* باشد، انتظار مي*رود با آموزش* و دادن* مشاوره* به* والدين* بهبودي* حاصل* شود.
اگر اختلال* رشد بچه* به*علت* يك* بيماري* يا اختلال* زمينه*اي* باشد (مثلا سوءتغذيه*)، بهبودي* بستگي* به* اين* دارد كه* بيماري* يا اختلال* زمينه*اي* قابل* درمان* باشد يا خير.
عوارض* احتمالي*
ناتواني* و معلوليت* دايمي* ذهني*، عاطفي*، يا جسمي*.
كودك* كوچك* باقي* مي*ماند و از لحاظ* نمو نيز دچار نقص* خواهد بود.

درمان*
اصول* كلي*

اقدامات* تشخيصي*: اندازه*گيري* مكرر قد، وزن*، و دور سر؛ آزمون*هاي* سنجش* توانايي*هاي* ذهني* و رواني* مثل* آزمون* دنور كه* معياري* از رشد و نمو به*دست* مي*دهد؛ آزمايش* خون*، از جمله* بررسي*هاي* هورموني*؛ عكس*برداري* از مچ* دست*ها براي* تعيين* سن* استخواني* كودك* كه* معيار خوبي* براي* رشد بدن* به*شمار مي*رود.
- اگر والدين* مشكلات* عاطفي* دارند و از برقراري* رابطه* عاطفي* مناسب* با كودك* خود ناتوان* هستند، مي*توان* آنها را تحت* روان*درماني* يا مشاوره* قرار داد.
- بستري* كردن* كودك* (به*طور كوتاه*مدت*) در صورتي* كه* نياز به* انجام* اقدامات* تشخيصي* پيچيده* وجود داشته* باشد يا براي* فهميدن* اينكه* آيا كودك* در منزل* غذا مي*خورده* است* يا خير.
- والدين* بايد كتاب*ها يا جزوات* مخصوص* بچه*داري* و بزرگ* كردن* بچه* را بخوانند يا به* كلاس*هاي* مربوطه* بروند.
- از يك* پرستار خانه* بخواهيد كه* به* خانه* شما بيايد و راهنمايي*هاي* لازم* را ارايه* دهد.
- تا آنجا كه* مي*توانيد به* كودكتان* محبت* كنيد و از وي* حمايت* به*عمل* آوريد. هرازچندگاهي* به* بررسي* احساسات* و رفتارتان* نسبت* به* كودكتان* بپردازيد. اگر فكر مي*كنيد كه* احساسات* و رفتارتان* آنچنان* كه* بايد باشد نيست* براي* مشاوره* رواني* مراجعه* كنيد.

داروها

داروي* خاصي* به*طور معمول* تجويز نمي*شود.
اگر يك* بيماري* زمينه*اي* وجود داشته* باشد كه* باعث* رشد نكردن* بچه* شده* است*، امكان* دارد داروهاي* لازم* براي* درمان* آن* بيماري* زمينه*اي* تجويز شوند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديتي* براي* آن* وجود ندارد.

رژيم* غذايي*

براي* كودكتان* يك* رژيم* غذايي* كافي* و متعادل* فراهم* آوريد.
اگر علت* رشد نكردن* بچه* سوءتغذيه* باشد، امكان* دارد نياز به* يك* رژيم* مخصوص* وجود داشته* باشد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما از اينكه* كودكتان* رشد و نموي* طبيعي* ندارد دچار نگراني* شده*ايد.

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،اختلال رشد بچه، پزشکی, | 4:51 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


اسپوروتريكوز

اسپوروتريكوز عبارت* است* از يك* بيماري* قارچي* عفوني* كه* باعث* ايجاد زخم* و آبسه* در پوست*، غدد لنفاوي* و عروق* لنفاوي* مي*گردد. مزرعه*داران* و باغداران* به* ويژه* افرادي* كه* با گل*سرخ*، خزه* مردابي* و يا زرشك* سر و كار دارند، بيشتر آلوده* مي*شوند. اسپوروتريكوز سرايت* فرد به* فرد ندارد. در بزرگسالان* از هر دو جنس* ايجاد مي*شود ولي* در مردان* شايع*تر است*.


علايم* شايع*
مراحل* اوليه*: يك* ندول* كوچك*، قابل* حركت* و غيرحساس* به* درد در زير پوست* انگشتان* ظاهر مي*شود. ندول* به* آهستگي* بزرگ* شده*، صورتي* و زخمي* مي*گردد. در عرض* چند روز يا هفته*:
ندول*هاي* تيره*اي* در امتداد عروق* لنفاوي* تخليه*كننده* ناحيه* ظاهر مي*شود.
اگر قارچ* عامل* ايجادكننده* به* ريه* برسد، سرفه* همراه* با خلط* آغاز مي*گردد (نادر).
برخلاف* ساير بيماري*هاي* قارچي* كه* باعث* تب*، لرز، احساس* ناخوشي* كلي* و بي*اشتهايي* مي*شوند، معمولاً علايم* ديگري* وجود ندارد.
علل*
عفونت* با قارچي* به* نام* اسپوروتريكوز* شنكي* كه* در خاك*، خزه* مردابي*، علف*هاي* هرزه* و سبزيجات* آلي* در حال* فساد زندگي* مي*كند.
عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه* طبي* ساركوئيدوز يا سل*
شغل*هايي* كه* با گياهان* و خاك* سر و كار دارند مثل* كشاورزي* و پرورش* گل*
سركوب* ايمني* ناشي* از بيماري* يا داروها
پيشگيري*
در هنگام* كار با خاك*، دستكش* بپوشيد.
عواقب* مورد انتظار
معمولاً با درمان* در عرض* 2-1 ماه* پس* از بهبود ضايعات* قابل* علاج* است* ولي* ممكن* است* بهبودي* 7-6 ماه* طول* بكشد. ميزان* كشندگي* در صورت* گسترش* عفونت* در بدن*، بالا است*.
عوارض* احتمالي*
گسترش* قارچ* در بدن* كه* باعث* عفونت* سرتاسر و تهديدكننده* زندگي* مي*گردد (نادر).
درمان*
اصول* كلي*
آزمون*هاي* تشخيصي* مي*توانند شامل* كشت* آزمايشگاهي* چرك* حاصل* از ضايعات* باشند. آزمون* پوستي* براي* آن* وجود ندارد. ممكن* است* براي* رد ساير اختلالات* از جمله* سل*، ساركوئيدوز، استئوميليت* باكتريايي* و نئوپلازي*، آزمون*هاي* ديگري* انجام* گيرند.
ممكن* است* بتوان* در منزل* با دارو درمان* كرد.
از آنجا كه* اسپوروتريكوز مسري* نيست*، لازم* نيست* شخص* قرنطينه* شود.
گرم* كردن* مي*تواند به* كاهش* درد كمك* كند.
ضايعات* را با بانداژهاي* شل* بپوشانيد تا از عفونت* ثانويه* با باكتري*ها جلوگيري* كنيد.
روزانه* خود را وزن* و آن* را ثبت* كنيد.
در صورت* بروز عوارض*، بستري* شويد. ممكن* است* براي* بيماران* مبتلا به* بيماري* استخوان* و مفاصل* يا ضايعات* ريوي*، جراحي* توصيه* گردد.
داروها
محلول* اشباع* شده* يديد پتاسيم*. آن* را در آب*، آب* ميوه* يا ساير نوشيدني*ها رقيق* كند و هر روز 3 بار بعد از غذا مصرف* كنيد. براي* جلوگيري* از تغيير رنگ* دندان*ها آن* را با ني* بنوشيد.
داروهاي* ضد قارچ* مثل* فلوكونازول* يا ايتراكونازول*
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديتي* لازم* نيست* مگر اين* كه* علايم* عفونت* منتشر ايجاد گردد.
رژيم* غذايي*
رژيم* غذايي* خاصي* ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي* از اعضاي* خانواده*تان* علايم* اسپوروتريكوز را داشته* باشيد.
اگر در طول* درمان* موارد زير پيش* بيايند:
ـ كاهش* وزن* غيرقابل* توجيه*
ـ تب* 3/38 درجه* سانتيگراد با دماسنج* دهاني*
اگر دچار علايم* جديد و غير قابل* توجيه* شده*ايد.
داروهاي* ضد قارچ* مورد استفاده* در درمان* ممكن* است* عوارضي* جانبي* مثل* بثور پوستي*، تحريك* زبان* و دهان* و سرفه* ايجاد كنند.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، اسپوروتریکوز, | 4:46 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


تومور مغزی
تومور مغزي* عبارت* است* از رشد يك* توده* غيرطبيعي* در مغز كه* امكان* دارد خوش*خيم* يا بدخيم* باشد. توجه* داشته* باشيد كه* يك* تومور خوش*خيم* مغز ممكن* است* به* اندازه* يك* تومور بدخيم* ناتواني* ايجاد كند، مگر اينكه* به* طور مناسب* تحت* درمان* قرار گيرد.


تومور مغزی
علايم* شايع*
سردردي* كه* با دراز كشيدن* بدتر مي*شود.
استفراغ* همراه* با تهوع*، يا استفراغ* ناگهاني* بدون* تهوع*
اختلال* بينايي*، از جمله* دو تا ديدن* اشياء
ضعف* در يك* طرف* بدن*
عدم* عادل* بدن*؛ گيجي*
از دست* دادن* حس* بويايي*
از دست* دادن* حافظه*
تغييرات* شخصيتي*
حملات* صرعي* و تشنجي*
علل*
بعضي* از تومورها از بافت* مغز منشأ مي*گيرند (تومورهاي* اوليه*)، اما اغلب* تومورهاي* مغزي* در اثر گسترش* سرطان*هاي* ساير نقاط* بدن* به* خصوص* سرطان* پستان*، ريه*، روده*، يا ملانوم* بدخيم* پوست*، به* مغز ايجاد مي*شوند. علايم* در اثر افزايش* فشار داخل* جمجمه* ناشي* از بزرگ* شدن* تومور به* وجود مي*آيند.
عوامل* افزايش* دهنده* خطر
عوامل* خطر ذكر شده* در زير مربوط* به* سرطان*هاي* ساير نقاط* بدن* كه* به* مغز گسترش* مي*يابند هستند:
تغذيه* نامناسب*، به* خصوص* كم* بودن* فيبر غذايي* (عامل* خطر سرطان* روده*)
سيگار كشيدن* (عامل* خطر سرطان* ريه*)
افراط* در مصرف* الكل* (عامل* خطر سرطان* كبد)
قرار گرفتن* بيش* از حد در مقابل* آفتاب* (عامل* خطر ملانوم* بدخيم* پوست*)
وجود يك* سرطان* ديگر در هر نقطه*اي* از بدن*
پيشگيري*
خانم*ها بايد پستان* خود را مرتباً از نظر وجود توده* بررسي* كنند.
سيگار را ترك* كنيد.
رژيم* غذايي* پرفيبر داشته* باشيد.
خود را در برابر اشعه* آفتاب* محافظت* كنيد (با استفاده* از كرم*هاي* ضد آفتاب* و لباس* مناسب*)
عواقب* مورد انتظار
در صورتي* كه* تومور مغزي* درمان* نشود، آسيب* دايمي* مغز يا مرگ* در انتظار بيمار خواهد بود. رشد تومور به* خارج* توسط* استخوان*هاي* جمجمه* محدود مي*شود، بنابراين* اين* مغز است* كه* در اثر رشد تومور، تحت* فشار قرار مي*گيرد.
اگر تومور زود كشف* شود و به* سرعت* جراحي* شود يا تحت* اشعه* درماني* و شيمي* درماني* قرار گيرد، بهبود كامل* اغلب* امكان*پذير خواهد بود.
عوارض* احتمالي*
ناتواني* يا مرگ*، در صورتي* كه* نتوان* تومور را به* علت* اندازه* يا جاي* خاص* آن*، تحت* عمل* جراحي* قرار داد.
درمان*
اصول* كلي*
روش*هاي* زيادي* براي* تعيين* محل* تومور مغزي* به* كار گرفته* مي*شوند: نواز مغز، سي*تي*اسكن*، ام*آرآي*، عكس*برداري* از جمجه*، استخوان*ها، ريه*ها و دستگاه* گوارش*
براي* تأييد تشخيص*، نمونه*برداري* از تومور به* احتمال* زياد لازم* خواهد بود.
آزمايش* خون* و مايع* نخاع*
در صورت* امكان*، عمل* جراحي* برداشتن* تومور تا حد ممكن* (تا به* اين* ترتيب* از فشار روي* مغز كاسته* شود).
امكان* دارد از اشعه* درماني* استفاده* شود
داروها
داروهاي* كورتيزوني* براي* كاهش* تورم* بافت* مغز
داروهاي* ضد تشنج* براي* كنترل* حملات* تشنج*
داروهاي* ضد درد
داروهاي* ضد سرطان*
فعاليت*
تا حدي* كه* قدرت* شما اجازه* مي*دهد فعاليت* خود را حفظ* كنيد. كار، ورزش* و فعاليت* بدني* متوسط* داشته* باشيد. زماني* كه* خسته* مي*شويد استراحت* كنيد.
رژيم* غذايي*
رژيم* غذايي* عادي* و متعادل* داشته* باشيد. اگر قادر به* خوردن* غذاي* عادي* نباشيد، شايد اضافه* كردن* مكمل* ويتاميني* و مواد معدني* لازم* باشد.
در اين* شرايط* به* پزشك* خود مراجعه* نماييد
اگر شما يا يكي* از اعضاي* خانواده* تان علايم* تومور مغزي* را داريد.
اگر دچار علايم* جديد وغيرقابل كنترل شده ايد*. داروهاي* مورد استفاده* در درمان* ممكن* است* عوارض* جانبي* به* همراه* داشته* باشند

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ،فروش رنگ، رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، تومور مغزی, | 4:38 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

تشنج در کودکان
مغز از ميليون ها سلول عصبي به نام نورون ساخته شده است. اين سلول ها توسط ايمپالس هاي الكتريكي به يكديگر ارتباط مي يابند. وقتي تعداد زيادي از سلول ها همزمان با هم شارژ الكتريكي بفرستند، موجب فعاليت بيش از حد و غير طبيعي مغز شده و تشنج اتفاق مي افتد.

 

تشنج در کودکان
تشنج در كودكان انواع مختلف دارد و بايد توجه داشت كه تشنج نوزادان، اطفال زير سن مدرسه، كودكان مدرسه اي و بزرگسالان از يكديگر متفاوت است.
انواع تشنج

تشنج نوزادي: از زمان تولد تا 28 روزگي ممكن است اتفاق بيفتد و بسيار سخت قابل تشخيص است، زيرا نوزادان معمولا حركات تشنجي ندارند اما حركات چشم غيرطبيعي شده و كودك اختلال تنفسي نيز پيدا مي كند.

تشنج شيرخوارگي: اين نوع از تشنج در كودكان زير 18 ماه ديده مي شود. معمولا اين كودكان دچار عقب افتادگي هم هستند و عضلاتشان به طور ناگهاني دچار اسپاسم مي شود.

تشنج هاي شبانه: اگر نوزاد يا شير خوار دچار پرش هاي عضلاني در دست ها و پا ها هنگام خواب شود و به طور طولاني مدت هم ادامه يابد،بايد تحت درمان و بررسي قرار گيرد.

تشنج پايدار: اين تشنج در كودكان زير 2 سال ديده مي شود و تا برگشت بيمار به حال عادي بيش از 30 دقيقه طول مي كشد و معمولا با تشنج در كل بدن همراه است. اين نوع تشنج بسيار جدي است و حتما نياز به مراقبت هاي پزشكي دارد.

تشنج ناشي از تب: شايع ترين نوع تشنج در كودكان است. كودك پيش از تشنج مبتلا به عفونت هايي چون عفونت گوش، آبله مرغان يا حتي سرماخوردگي با تب بالا بوده است، كودكاني كه نارس بوده اند يا بر عكس با تاخير به دنيا آمده اند مستعد اين تشنج اند.

ريسه رفتن: بعضي از كودكان با تحريك هيجاني شديد مثل خنده مداوم يا گريه شديد دچار وقفه تنفسي و كبودي يا سيانوز مي شوند. اين حالت هم مي تواند نوعي تشنج باشد.

صرع: اين بيماري تشنج هاي تكرار شونده در طول زمان است و بسته به آن كه وسعت گرفتاري مغز بزرگ يا كوچك باشد، تقسيم بندي مي شود. در صرع قسمت بيشتري از مغز درگير شده و در نتيجه قسمت بيشتري از بدن را گرفتار مي كند. پرش هاي عضلاني غير قابل كنترل و با شدت است و ممكن است بيمار دچار بي اختياري ادرار شود و پس از تشنجات خواب آلوده مي شود.

عوامل تشنج زا

تب هاي عفوني، اختلالات متابوليكي، خونريزي هاي داخل مغزي، ضربه ها و حوادث مغزي، بعضي از دارو ها و برخي انواع مسموميت ها از عوامل ايجاد تشنج اند.

درمان دارويي براي تشنج بايد حتما توسط پزشك متخصص تجويز شود. پزشك مي تواند از داروهايي استفاده كند كه آمين هاي محرك نورون مغز را مهار مي كند مثل لاموتريژين و يا برعكس داروهايي را به كار گيرد كه آمين هاي مهاركننده فعاليت نورون ها را تقويت مي كند مثل گاباپنتين. تغذيه در بيماران تشنجي نيز جزئي از درمان محسوب مي شود. فرآورده هاي ترش لبني مثل ماست و كفير نيز براي كاهش تشنج توصيه مي شود. مصرف تخم مرغ، آجيل خام، سويا، آب هويج و آب انگور تازه و عدم استفاده از غذا هاي سرخ كرده نيز موثراست. مصرف ويتامين هاي گروه B به خصوص ويتامين B3، كلسيم، روي، اسيد فوليك و منيزيم هم مفيد هستند.

 

تشنج چیست؟
تشنج عبارت است ازاختلال موقتی درمغز،این اختلال دو عملکرد وخصوصیت دارد
eb۵۰۶۸_۰۰۶.JPG
اول اینکه : به صورت ناگهانی آغازمیشود
دوم اینکه : غیرارادی وغیر قابل کنترل است

 

علایم تشنج چیست؟
وقتی کودکی تشنج میکند ممکن است شما هریک ازاین علایم راببینید:

 

۱-کودک دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومکان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد.
۲-حرکاتی غیر ارادی در اعضای بدن کودک ظاهر شود این حرکات ممکن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیرکند.ممکن است کودک به شدت دست وپابزند،روی زمین بیفتد،سروچشمهای کودک به یک طرف بچرخد یا اینکه فقط یک دست یا یک پای کودک دچار حرکات تکان دهنده شدید شودواین حالت چند ثانیه تا چنددقیقه طول بکشد معمو لأ این حملات کمتر از ۱۰دقیقه طول میکشد.
۳-ممکن است کودک درزمان حمله کنترل ادرار خود را از دست بدهد.
۴-گاهی کودک به صورت ناگهانی رفتاری غیر عادی نشان میدهد مثلأ بدون آنکه متوجه اطراف باشد،شروع به دویدن میکند.
۵-ممکن است کودک برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده ودر این مدت متوجه اطراف نباشد.
· آیاهر کودکی یک بار تشنج کند،تا اخر عمر دچار حملا ت تشنج خواهد شد ؟
در سنین۶ماه تا۵سالگی مغز کودکان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است در نتیجه۳-۴در صد کودکان در این سنین با تب های شدید(بیش از۳۸درجه)دچار تشنج میشوند. اکثریت این کودکان بعد از سن۵سالگی دچار تشنج نمیشوند.شایعترین سن برای تشنج ناشی از تب۱۸-۱۴ماهگی است وزمان آن ازچندثانیه تا۱۰دقیقه طول میکشد وبندرت تشنج ناشی ازتب بیش از یکبار اتفاق میافتد.

 

· علت تشنج همراه باتب چیست؟
بیشترمواقع تشنج همراه با تب دراثر عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی یاعفونت حاد گوش میانی ایجاد میشود.گاهی ممکن است علت تشنج باتب مننژیت باشد.

 

· آیا تشنج درنوزادان شایع است؟
ازهر۱۰۰۰نوزاد تقریبأ ۲ نوزاد دچار تشنج درماه اول زندگی میشوند.

 

·تشنج در نوزادان چه علایمی دارد؟
تشنج در نوزادان علایم متفاوتی دارد،مثبأممکن است به صورت حرکات شدید اندام ها،پرش های عضلانی تکراری،لرزش پلک ها،سفت شدن اندام ها،حرکات شبیه مکیدن یاجویدن دردهان،گریه غیرطبیعی یاحرکات غیرطبیعی چشمها دیده شود.دربعضی نوزادان تنهاعلامت تشنج توقف تنفس به مدت بیش از ۲۰ ثانیه و کبود شدن نوزاد است .

 

· علت تشنج در نوزادان چیست ؟

 

۱- کمبود اکسیژن رسانی به مغز
۲- کاهش قند خون
۳- کاهش کلسیم خون
۴- عفونت ها
۵- اختلالات دستگاه عصبی
۶- اعتیاد مادر به مواد مخدر و چند علت نادر دیگر

 

لازم به ذکر است کودکان قبل از سن ۶ ماهگی که شامل نوزادان نیز می شوند به علت تب بالا دچار تشنج نمی شوند

 

×اگر کودک شما مبتلا به حملات تشنج در زمان تب می شود به این نکات دقت فرمائید :

 

۱- هرگاه کودک شما به علت سرماخوردگی یا هر عفونت دیگری دچار تب شدید شد حتما ” با استفاده منظم از داروی ضد تب ( استامینوفن ) و پا شویه با آب ولرم تب کودک را کاهش دهید .
۲- هیچگاه برای کاهش تب کودک از آسپرین یا آمپول های تب بر استفاده نکنید .
۳- کودک رابرای بررسی علت تب نزد پزشک ببرید .
۴- در صورتی که پزشک احتمال مننژیت را در کودکی بدهد کشیدن مایع نخاع کودک جهت آزمایش و تشخیص بیماری ضروری است . در این زمینه با پزشک همکاری کنید .
۵- اگر کودک شما سابقه تب و تشنج دارد با نظر پزشک در زمان تب شدید علاوه بر استامینوفن و پاشویه کردن کودک از داروی ضد تشنج به مقداری که پزشک دستور داده استفاده کنید تا از تشنج کودک پیشگیری شود .
۶- اگر بعد از تشنج کودک پزشک دستور داد تا کودک شما به مدت طولانی ( حدود ۲ سال ) از داروهای ضد تشنج استفاده کند .

 

حتما ” این داروها را طبق دستور در زمان مناسب مصرف کنید و از کم کردن یا قطع کردن خود سرانه داروها بپرهیزید .

 

· اگر کودک شما مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) است به این نکات دقت فرمائید :

 

۱- کودک شما تا زمانی که پزشک دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف کند .
۲- هیچ گاه دارو را خود سرانه قطع نکنید یا مقدار آن را کاهش ندهید .
۳- کودکان مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) باید همواره مراقبت شوند بدون انکه فعالیت جسمی ایشان محدود شود . در زمان انجام کارهای حساس مثل شنا یا استحمام حتما” از نزدیک مراقب کودکتان باشید . اگرکودکتان تمایل به بالا رفتن از بلندیها ، درخت یا وسایل بازی دارد نزد کودکتان بمانید .
۴- در صورتی که کودکتان دچار حمله تشنج شد او را به پهلو بخوابانید جسم سفتی ( چوبی یا چرمی یا پارچه ای ) بین دندانهای کودک بگذارید تا زبانش در اثر قفل شدن دندانها آسیب نبیند . اطراف کودک را خلوت کنید و لباسهای تنگ یا زیور آلات را از گردن او باز کنید تا راحتتر نفس بکشد .در زمان تشنج هیچ ماده خوراکی یا آب را وارد دهان کودک نکنید و سریعا” او را به بیمارستان برسانید .
۵- کودکان مستعد تشنج ممکن است با یک تب خفیف ، فشار روحی ، خستگی یا مصرف بعضی داروها ( مثل تئوفیلین ) دچار تشنج شوند حتما ” کودکتان را از این نظر محافظت کنید .

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ,فروش رنگ, رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال , سرگرمی , تصاویر جالب , عکس حیوانات, میمونهای انگشتی, طنز,تصاویر زیبا, تصاویر خنده دار, تصاویر عجیب, تصاویر دیدنی,رنگ های صنعتی,پزشکی, تشنج , انواع تشنج, تشنج در کودکان, | 4:23 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

دستگاه دیالیز برای پالایش خون بیمار دارای نارسایی کلیه

نارسایی کلیه
نارسایی کلیه یا نارسایی کُلیَوی در پزشکی به شرایطی که در آن کلیه نتواند به طور بایسته عمل کند گفته می‌شود و به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب والکترولیتها در بدن دارد. نارسایی حاد کلیوی (ARF) در اثر تخریب کلیه‌ها پدید می‌آید و با فقدان سریع عملکرد کلیوی مشخص می‌شود. این بیماری منجر به ناهنجاری‌های الکترولیتی و بر پایه اسید و احتباس فراورده‌های زاید نیتروژنی از قبیل اوره و کراتینین می‌گردد. علت اصلی بیماریهای کلیه مانند سندرم‌های نفروتیک یا نفریتیک هستند. نارسایی کلیوی دو نوع دارد: مزمن و حاد. هر یک از این دو نوع خود می‌تواند در نتیجهٔ شمار زیادی از دیگر معضلات بدنی پدید آمده باشد. در مراحل انتهایی درمان نگهدارنده، دیالیز(تراکافت) ( صفاقی یا عروقی) و پیوند کلیه است.


علل نارسایی کلیه

دیابت و پرفشاری خون از مهم‌ترین علل بروز نارسایی مزمن کلیوی هستند. عفونتهای مکرر، خودایمنی و... نیز می تواند موجب نارسایی کلیه شود.مسمومیتهای دارویی و سم مار از علل نارسایی حاد کلیه هستند. کنترل نکردن این بیماری به از بین رفتن کامل عملکرد کلیه‌ها منجر می‌شود که در این شرایط، انجام دیالیز(تراکافت) و یا پیوند کلیه برای ادامه حیات بیمار ضروری خواهد بود.

رژیم غذایی

بیماران باید به این نکات توجه کنند:

به دلیل کم‌اشتهایی مبتلایان به این بیماری، بهتر است تعداد وعده‌های غذایی این بیماران افزایش یابد.
مصرف نمک در این بیماران باید محدود شود.
مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها باید محدود شود.
نان مصرفی باید کم‌نمک و تهیه شده از آردهای سبوس‌دار باشد.
حبوبات (مانند نخود، عدس، لوبیا) حاوی مقدار زیادی پتانسیم هستند و بهتر است به شکل محدود مصرف شوند.
سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و برای مصرف آن باید پوست آن از قبل گرفته و به مدت چند ساعت در آب خیسانده شود تا مقدار پتاسیم موجود در آن کاهش یابد.
سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند اما به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن، باید به مقدار متناسب از انواع کم‌پتاسیم آنها استفاده کرد.
میوه‌های کم پتاسیم: سیب، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، انگور، گیلاس، توت‌فرنگی، هلو، آناناس، هندوانه، تمشک، زغال‌اخته. میوه‌های پرپتاسیم: موز، خرما، پرتقال، کیوی، گلابی، آلو، شلیل، زردآلو، طالبی، گرمک، خربزه، میوه‌های خشک. سبزی‌های کم‌پتاسیم: خیار، جوانه حبوبات، کاهو، کلم، گل‌کلم، کلم بروکلی، پیاز، لوبیاسبز، فلفل سبز، کدو سبز، بادنجان، شلغم، هویج، تربچه، ریواس، قارچ. سبزی‌های پرپتاسیم: گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، چغندر، بامیه، کدوحلوایی، فلفل تند.

پختن سبزی‌ها سبب بالا رفتن مقدار پتاسیم قابل جذب آنها می‌شود بنابراین بهتر است سبزی‌ها به شکل خام مصرف شوند.

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب: تولید رنگ,فروش رنگ, رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال , سرگرمی , تصاویر جالب , عکس حیوانات, میمونهای انگشتی, طنز,تصاویر زیبا, تصاویر خنده دار, تصاویر عجیب, تصاویر دیدنی,رنگ های صنعتی,پزشکی, نارسایی کلیه, | 4:12 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

آفتاب‌سوختگی، یکی از عوارض حاد تماس طولانی با نور خورشید می‌باشد. نور ماورای بنفش خورشید مسوول اصلی التهاب پوستی در آفتاب‌سوختگی است. در این شرایط پوست به تدریج قرمز می‌شود و قرمزی تا 24 ساعت افزایش می‌یابد.


آفتاب‌سوختگی شدید موجب حساس شدن پوست، قرمزی، درد، سوزش، ورم و تاول در پوست می‌گردد.

 

سایر علائم مانند تب، لرز، درد شکم، تهوع و اختلال شعور (خواب‌آلودگی و گیجی)‌ نشان‌دهنده آفتاب‌سوختگی شدید بوده و نیازمند توجه خاص و اقدامات پزشکی فوری می‌باشد.

 

در این میان کسانی که پوست سفید و موهای روشن دارند، راحـت‌تـر دچـار آفـتـاب‌سـوخـتـگـی مـی‌شوند و برعکس پوستشان به سختی برنزه می‌شود و گاهی علی‌رغم بروز سوختگی شدید نمی‌توانند پوستشان را برنزه کنند.

گـرمای هوا در تابستان، آسیب ناشی از پرتوهای خورشیدی را تشدید می‌کند؛ ولی این به آن معنی نیست که در فصل زمستان کسی دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شود و برعکس برف می‌تواند 80 درصد نور خورشید را مـجـددا مـنعکس کند و احتمال آسیب پوستی بیشتر می‌شود.

 

در ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی، به علت کوهستانی بودن شرایط، اتمسفر ضخامت کمتری دارد، لذا مانع نفوذ اشـعـه مـاورای بـنـفـش نـمـی‌گـردد و احتمال آفتاب‌سوختگی بیشتر می‌شود.
احتمال بروز آفتاب‌سوختگی در فاصله ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر بیشتر از سایر اوقات می‌باشد، چون به علت تابش عمودی‌تر خورشید، اشعه ماورای بنفش بیشتری به زمین می‌رسد
احساس سرما و لرزیدن بعد از آفتاب سوختگی
افرادی که در فصول گرم سال آفتاب‌سوختگی را تجربه کرده‌اند، حتما متوجه این موضوع شده‌اند که بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، آفتاب‌سوختگی موجب می‌شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، به شدت احساس سرما کنید تا جایی که حتی در برخی موارد، کاهش دمای بدن با لرز نیز همراه است.

 

این موضوع با ماهیت آنچه موجب آسیب‌دیدگی سطح پوست شده در تناقض است. به نظر می‌رسد پاسخ این تناقض در تغییرات ایجاد شده در سیستم گردش خون نهفته باشد.

 

احساس سرما و لرز
آفتاب‌سوختگی از جمله جراحت‌های پوستی شایع در فصل تابستان است. در واکنش به جراحتی که در نتیجه تابش نور خورشید به سطح پوست ایجاد شده است، رگ‌های خونی در قسمت آسیب‌دیده متورم می‌شوند و به این ترتیب خون‌رسانی در نزدیکی قسمت آسیب‌دیده پوست تسریع می‌شود.

 

افزایش خون‌رسانی به سلول‌ها به آنها کمک می‌کند تا بتوانند بافت آسیب‌دیده را ترمیم و درمان کنند.

 

از آنجا‌ که معمولا آفتاب‌سوختگی به بافت سطح پوست صدمه می‌زند، قطر رگ‌های خونی در سطح آن قسمت از پوست که در اثر تابش نور آفتاب ‌سوخته است، افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب میزان خون‌رسانی به بخش آسیب‌دیده پوست بیشتر می‌شود. به همین ‌علت پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده است قرمز می‌شود.

 

وقتی فردی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود، قسمت وسیعی از سطح پوستش صدمه می‌بیند و در نتیجه مقدار زیادی خون در نزدیکی سطح پوست قرار می‌گیرد و در این فرآیند، بدن گرمای زیادی را از دست داده و احساس سرما می‌کند.

آفتاب‌سوختگی موجب می‌شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، به شدت احساس سرما کنید تا جایی که حتی در برخی موارد، کاهش دمای بدن با لرز نیز همراه است
در مواجهه با این تغییرات، مغز هر آنچه در توان دارد به کار می‌گیرد تا واکنش‌هایی را در بدن راه‌اندازی کند که مانع از دست رفتن گرمای بدن می‌شود.

 

یکی از شایع‌ترین واکنش‌ها در چنین شرایطی، لرزیدن است. در حقیقت وقتی بدنتان در اثر سرما می‌لرزد، به این معنی است که بدن در تلاش است تا با ایجاد حرارت، گرمایی که از دست داده است را جبران کند.

 

به همین دلیل است که حتی زمانی که با تماس دست، گرمای پوستتان را در محل آسیب‌ دیده احساس می‌کنید، بدنتان از سرما می‌لرزد و به شدت احساس سرما می‌کنید.

 

معمولا آفتاب‌سوختگی با علائم دیگری مانند افزایش شدت ضربان قلب و همچنین افزایش شدت تنفس نیز همراه است.

 

این تغییرات نیز ناشی از همان تغییرات ایجاد شده در سیستم گردش خون و خون‌رسانی در بدن فرد آسیب‌دیده است که به طور کلی در وضعیت طبیعی بدن، اختلالاتی ایجاد می‌کند.

 

نور آفتاب و پوست کودکان

توصیه‌های لازم هنگام آفتاب‌سوختگی کودکان

- در بچه‌های زیر یک سال، آفتاب‌سوختگی به عنوان یک اورژانس پزشکی تلقی می‌شود.

 

- در کودکان یک ساله و بالاتر، زمانی که درد شدید پوست، تاول، خواب‌آلودگی و یا تب 38 درجه و بالاتر دارند، باید به پزشک مراجعه شود.

 

- به منظور جبران آب از دست رفته بدن، به خصوص اگر ادرار کودک کمتر از روال طبیعی گذشته باشد، از آب یا آبمیوه طبیعی استفاده کنید.

 

- اگر تب بالای 38 درجه وجود دارد، تب‌بر (استامینوفن)‌ به کودک بدهید.

 

- غوطه‌ور کردن کودک در آب ولرم می‌تواند پوست را خنک کند.

 

- مالیدن کرم‌های مرطوب‌کننده و روغن‌های گیاهی (روغن زیتون)‌ می‌تواند باعث تسکین ناراحتی و درد پوست شود. اگر لمس پوست دردناک است، از مالیدن مرطوب‌کننده صرف‌نظر کنید.

 

- محلول کالامین هم در تسکین علائم می‌تواند مفید باشد، ولی بهتر است از کالامین دی استفاده نشود.

 

- از الکل استفاده نکنید. مالیدن الکل ممکن است باعث افت حرارت بدن و تشنج شود.

 

- از هیچ‌‌گونه کرم یا پماد طبی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید (پمادهایی نظیر پمادهای کورتون‌دار و همچنین پمادهای بی‌حس‌کننده لیدوکائین)‌.

 

 

منبع:تبیان

 



تاريخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی ، اطلاعات پزشکی مفید, | 4:27 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |


افزایش روزافزون بیماری چاقی ،از معضلات بزرگ جوامع بشری به شمار می آید که موجب بروز عوارض متعدد جسمی و روحی برای فرد مبتلا می شود.درمان ها راهکارهای مختلف جهت رفع این عارضه بر اساس شدت چاقی و عوارض ان توصیه شده است.

ازدیاد وزن (چاقی) براساس شاخص توده بدنBMI تعریف می گردد. که حاصل تقسیم وزن( بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد ( بر حسب متر) می باشد . عدد حاصل در افراد با وزن نرمال 18 تا 9/24 است . شاخص توده بدنی بیشتر از 25 به عنوان ازدیاد وزن محسوب می شود. بر اساس شدت این افزایش وزن ، درمان های مختلف پیشنهاد می شود. در وهله اول اصلاح شیوه تغذیه و تعدیل رژیم غذایی و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی توصیه می شود . در صورت عدم نتیجه گیری مطلوب ویا وجود ازدیاد وزن به همراه عوارض آن ، اقدامات مداخله ای بیشتر توصیه می گردد از جمله گذاشتن بالون داخل معده ، باندینگ ، پلیسه معده ، بای پاس معده ،اسلیو و...

 

بالون معده با توجه به اینکه بر خلاف سایر روشهای ذکر شده ، نیاز به اعمال جراحی ندارد ولذا عوارض اعمال جراحی را نخواهد داشت . این روش معمولا در کلینک ها و مطب توسط فوق تخصصین گوارش انجام می شود. در این روش با سدایشن بیماربه کمک تجویز داروهای آرامبخش و یا مخدر، و از طریق انجام آندوسکوپی ، بالون درون معده تعبیه شده و میزان 500-750 سی سی از طریق لوله رابط درون آن پر می شود. جهت خارج کردن بالون نیز به کمک آندوسکوپی مایع درون آن تخلیه و سپس بالون بیرون کشیده می شود.این اقدامات به صورت سرپایی انجام می شود.
برای چه کسانی بالون معده مفید است؟
1-بیماران بسیار چاق که دچار عوارض چاقی از جمله تنگی نفس حین خواب، بیماری دیابت ، ازدیاد فشار خون ..شده اند.
2- شاخص توده بدنی بیشتر از 35
3-شاخص توده بدنی کمتر از 35 ولی مبتلا به عوارض چاقی باشد
4- عدم قبول اعمال جراحی توسط بیمار ویا عدم توانایی انجام روش جراحی در ازدیاد وزن شدید
5-در افراد با شاخص توده بدنی بیش از 50قبل از انجام جراحی بهتر است ابتدا با گذاشتن بالون و کاستن از وزن ، خطر اعمال جراحی وبیهوشی را کم کرد.

در چه کسانی بالون نباید گذاشت ؟
1-عمل جراحی قبلی معده
2-اعتیاد به الکل یا دارو های روانگردان
3-وجود زخم معده یا اثنی عشر

4-ابتلا به بیناری های کلاژن واسکولار
5-مصرف داروهای ضد انعقاد خون
6-ابتلا به بیماری التهابی روده

7-ابتلا به سیروز کبدی
8-ابتلا به نارسایی کلیه
9-فتق هیاتال بیش از 5 سانتی متر
10- حاملگی

قبل از بالون گذاری ثوصیه می شود اقدامات زیر انجام شود:

آندوسکوپی

2-آزمایش خون (قند-لیپیدها –سدیم پتاسیم – تستهای انعقادی –آلبومین سرم – کراتینین )

در بعضی موارد انجام سونوگرافی شکم – تست های ریوی –عکس قفسه صدری – نوار قلب

توصیه های پس از بالون گذاری ـ
در چند روز اول پس از بالون گذاری و حداکثر یک هفته اول علائم گوارشی مانند تهوع ، استفراغ ، ترش کردن ، سوزش سر دل ، ضعف و بیحالی و درد مختصر شکم خواهید داشت .که با توجه وضعیت جسمی و روحی شما و فیزیولوژی دستگاه گوارش شما ، این علائم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود . حفظ آرامش خود و عمل به توصیه های پزشک معالج تا حدود زیادی در رفع این علائم موثر می باشد. علائم باقیمانده با داروهای تجویز شده کاهش می یابد.

در هنگام خواب واستراحت ،حتما به شانه چپ بخوابید و از خوابیدن در حالت طاق باز، به شانه راست ویا درحالت دمر پرهیز نمایید.

اجرای دستورات تغذ یه ای ـ
در ماه اول از غذاهای سبک استفاده کنید. استفاده از لقمه های کوچک و جویدن کامل غذا ضروری است.
روزانه 10 لیوان آب میل نمایید.
روزانه یک نوبت گوشت ، ماهی یا مرغ بدون استخوان وبه صورت آب پز یا گریل وکاملا پخته مصرف شود میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف شود.
از مصرف غذاهای چرب مثل ماکارونی،پیتزا ،سوسیس کالباس ،شیرینی جات بستنی ،سس مایونز ، لبنیات پرچرب ... خودداری نمایید.

داروهای گوارشی تجویز شده را در کل دوره بالون استفاده نمایید.
روزانه دو عدد مولتی ویتامین مصرف شود
در صورت بروز حالت تهوع و استفراغ به رژیم غذایی مایعات در هفته اول ، مراجعه نمایید
در صورت هرگونه بروز عوارض گوارشی مثل تهوع ، سوزش معده ، ترش کردن ، استفراغ ، اسهال ، یبوست ، با پزشک مشورت کنید

در سه روز اول بالون گذاری=رژیم نیمه مایع به شکل غذای نیمه جامدمثل سوپ رقیق شده و صاف شده- آب میوه طبیعی – شیرموز –

-3تا 4 وعده غذا بخورید- بین وعده ها حداقل 2 ساعت فاصله باشد –از مصرف ادویه جات،نمک ،فلفل ، روغن ،نوشابه های گازدار ،الکلی ،تنقلات پرهیز نمایید.

از روز چهارم به بعد در صورت تحمل غذاهای جامد استفاده شود.

 

 

منبع:پزشک آنلاین

 



تاريخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی، اطلاعات پزشکی, | 4:16 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

 

آیا جنس ظرف غذا بر سلامتی تاثیر دارد؟

ظروف غذای امروزهاکثرا از جنس چینی"ملامین"پیرکس" ارکوپال بلور وحتی گاه سفال است ویا از ظروف یکبار مصرف باتوجه به سبک زندگی استفاده میشودولی هیچوقت از خود پرسیده اید جنس وکیفیت ظروف غذا یی در یک خانم باردار چه اهمیتی دارد؟

 

۱- ظروف سفالی :
از محاسن این ظرفها این است که اولا سبک هستند و ثانیا میتوان انها رادرمایکروفر گذاشت و همچنین قیمت مناسبی نیز دارند ولی هنگام استفاده ازاین ظروف این نکته قابل یاداوری است که رنگ ابی ظروف سفالی حاوی ترکیبات سرب بوده خطر مسمومیت با سرب را در مادر وجنین زیاد میکند.

2- ظروف مسی:
حسن ظروف مسی این است که غذا در ان خوب می پزد وچون مس عایق حرارتی خوبی است و به راحتی میتوان پخت وپز را با ان کنترل کرد.
بدن یک خانم باردار به مقدار کم به مس نیاز دارد ولی مقدار بیشتر ایجاد مسمومیت میکند.سازمان غذاودارو امریکا نسبت به استفاده از ظروف مسی بدون پوشش هشدارداده است زیرامس وارد غذاشده وایجاد مسمومیت واسهال واستفراغ میکند.از پختن غذاهای اسیدی نیز در ظروف مسی باید جدا پرهیز کرد زیرا مس با غذاهای اسیدی وارد واکنش های مضر می شود.

3-ظروف برنجی:
ظروف برنجی از ترکیب مس وروی ساخته میشوند.شایان ذکر است که ظروف برنجی بطور چشمگیری از تجمع باکتریها جلوگیری کرده واز میزان عفونتها حتی عفونتهای بیمارستانی جلوگیری میکنند.
4- ظروف آلومینیومی:
این ظروف سبک هستند وبه خوبی حرارت را انتقال میدهند بیشتراز نیمی از پخت وپز امروزه در ظروف آلومینیومی انجام میشود.با هر بار پخت غذا دراینگونه ظروف مقداری آلومینیوم وارد غذای مصرفی میشودکه این خود باعث مسمومیت بصورت اختلال در سیستم عصبی وحتی بروز آلزیمرومسمومیت های کلیوی کبدی والتهاب مفاصل شده ودر نتیجه باید توجه داشت که سبزیجات برگی شکل مثل کاهو و غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی وریواس اگر در ظرف آلومینیومی پخته شوند مقدار زیادی الومینیوم جذب میکنند البته سازمان بهداشت جهانی مقدارحدود 150میلیگرم آلومینیوم را در روز برای بدن مضر نمیداند زیرا میدانیم بیشتر داروها نیز از آلومینیوم ساخته شده اند.

5-ظروف تفلونی:
پرطرفدارترین و در عین حال مضرترین ظرف اشپزخانه میباشد.به علت دارا بودن پلیمر در حرارت های بالا میسوزدو گازهای سمی تولید میکند که در جنین باعث کوتاهی قدوسرطان وناهنجاریهای دیگر میشود.با هر بار پخت وپزلایه نازکی از تفلون به ظرف غذا می چسبدورویه تفلونی ظرف بعد از مدتی از بین میرود.استری زیر ان نیز بعد از مدتی وارد غذا شده وسپس لایه الومینیومی ظاهر میشود که به راحتی با قاشق کنده شده ووارد غذا میشود واین خود باعث براز مسمومیت با آلومینیوم میشودکه بصورت الزیمر نرمی استخوان وکمخونی ظاهرمیشود.

6-ظروف یکبارمصرف
این ظروف باعث از بین رفتن ویتامینهاو پروتیینهای موجود در غذاهاشده وباتجمع موادسمی در بافت چربی باعث خستگی عصبی شدن
بیخوابی کاهش پلاکتهای خونی و انتقال موادخطرناک از راه ژن از نسلی به نسل دیگر میشود.

 



تاريخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال ، سرگرمی ، تصاویر جالب ، عکس حیوانات، میمونهای انگشتی، طنز،تصاویر زیبا، تصاویر خنده دار، تصاویر عجیب، تصاویر دیدنی،رنگ های صنعتی،پزشکی ، اطلاعات پزشکی , | 4:7 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |

تاثیر آلودگی هوا بر جنین

در مورد ارتباط بين استنشاق هواي آلوده و سقط جنين، مطالعه‌هاي معدودي انجام شده است و هنوز ثابت نشده كه آلودگي هوا باعث بروز ناهنجاري جنين شود و اگر هم چنين باشد، احتمال آن بسيار كم است بنابراين مادران باردار نبايد نگران باشند.

البته در اين زمينه ارائه آموزش‌هايي در زمينه آثار سوءآلودگي هوا بر بارداري به خانم‌هاي ساکن در مناطق شلوغ و آلوده شهر و همچنين اتخاذ راهکارهايي براي کاهش آلاينده‌ها اهميت دارد، بنابراين توصيه مي‌شود زنان باردار در روزهاي آلوده كمتر از محيط خانه بيرون بيايند و زناني هم كه قصد بارداري دارند، بهتر است بدانند اواخر اسفند بهترين زمان براي اين کار است چون در اين زمان از وارونگي و اوج آلودگي?ها که در زمستان شايع مي?شود، خبري نيست.

 


آلودگي هوا يکي از مشکلات مهم شهرهاي بزرگ و صنعتي است و سلامت ساکنان اين شهرها را تهديد مي‌کند...خيلي از خانم‌ها مي‌پرسند آيا سکونت در مناطق آلوده مي‌تواند باعث زايمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم باشد يا اينكه در ماه‌هاي اول بارداري به دليل فقدان اكسيژن، جنين دچار ناهنجاري شود يا مادر باردار هنگام زايمان با مشكل مواجه شود؟

 

در اين‌باره بايد گفت ميزان آلودگي هوا در مناطق مختلف يكسان نيست و در برخي از شهرها شدت آن بسيار بالاست. شدت آلودگي هوا بيشترين تاثير را در سلامت جنين و مادر باردار دارد. مثلا سلامت كساني كه شغلشان ايجاب مي‌كند مدام در خيابان باشند به دليل اينكه بيشتر در معرض ترکيبات گوگرد و... هستند، در مقايسه با افرادي كه براي مدتي كوتاه در معرض هواي آلوده‌ قرار مي‌گيرند، بيشتر در معرض خطر است.

 

 

 



تاريخ : جمعه 24 مرداد 1393برچسب: رنگ کارن,رنگ های آکریلیک,آب پایه,رنگ های هنری,رنگ های سوله, پتينه کاري,پارکت,سقف کاذب,مجسمه سازي,پتينه کارهاي زيبا, سقف کاذب هاي زيبا, پارکت هاي زيبا,مجسمه هاي زيبا, پتينه کاري ساختمان, پتينه کاري منازل,پتينه کاري ادارات,پتينه کاري موسسه سات,پتينه کاري ساختمانهاي تجاري, پتينه ارزان, پتينه گران, پتينه مناسب, پتينه کاري با عکس, سقف کاذب با عکس, پارکت با عکس , مجسمه همراه عکس,آموزش پتينه کاري, توضيحات پتينه کاري, پارکت هاي مناسب, پارکت ساختمان, پارکت منزل, پارکت موسسه , پارکت ساختمان تجاري, پارکت ادارات, سقف کاذب منازل, سقف کاذب ادارات, سقف کاذب ساختمان تجاري, خدمات رنگ , بهترين رنگ ها, خوش رنگ ترين رنگ ها, با کيفيت ترين رنگ ها,عکس پتينه کاري, رنگ دلگشا, پارکت دلگشا, پتينه دلگشا, سقف کاذب دلگشا, مجسمه سازي دلگشا,لوازم نقاشی,نقاشی های زیبا, هنرهای زیبا, هنر, آموزش, نقاشی های معروف,انواع تکسچر, انواع رنگ های صدفی و هنری, انواع رنگ های آکریلیک, انواع رنگی های آنتیک کاری, انواع رنگ های کهنه کاری, انواع شاپون, انواع پرایمر,انواع ورنی, انواع چسب ها, انواع رنگ مخصوص چوب و مجسمه, انواع رنگ ترک, انواع پایه آب, انواع حلال , سرگرمی , تصاویر جالب , عکس حیوانات, میمونهای انگشتی, طنز,تصاویر زیبا, تصاویر خنده دار, تصاویر عجیب, تصاویر دیدنی,رنگ های صنعتی,اطلاعات پزشکی,پزشکی, | 6:53 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد